اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

December 30, 2019
11:22 دوشنبه، 9ام دیماه 1398
کد خبر: 107483

گزارش GSMA درباره صنعت پول موبایلی در سال ۲۰۱۸

اکنون بیش از یک دهه است که پول موبایلی، به یکی از مهم‌ترین درگاه‌های دسترسی به خدمات مالی تبدیل شده است. مقیاس استفاده از پول موبایلی، با وجود اینکه هم اینک نیز با ۸۶۵ میلیون حساب کاربری ثبت شده در ۹ کشور مختلف جهان و پردازش روزانه بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار تراکنش در اوج شکوفایی خود قرار دارد، به شدت نیز در حال افزایش است.
 
 
به دلیل اهمیت که حوزه پول موبایلی میان جوامع و کشورهای مختلف پیدا کرده است، تیم پول موبایلی جی‌اس‌ام‌ای به منظور بررسی چالش‌ها و روندهای تاثیرگذار بر این نوآوری، گزارشی با عنوان «۲۰۱۸ state of the industry report on mobile money» منتشر کرده است.
 
در این گزارش سعی شده چهار فاکتور و روند کلیدی شکل‌دهنده صنعت پول موبایلی در سال گذشته به‌صورت کامل مورد ارزیابی قرار گیرد. فعلا، تنها به نگاهی گذرا به این روندها بسنده شده است، اما در ادامه  هر یک از روندهای مذکور را به تفصیل توضیح داده شده است.
 
راه پرداخت هم با حمایت شرکت توسن سها این گزارش را ترجمه و با عنوان «گزارشی از صنعت پول موبایلی در سال ۲۰۱۸» منتشر کرده است که در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از این گزارش و همینطور فایل پی‌دی‌اف آن را دانلود و مطالعه کنید.
 
سال ۲۰۱۸ سالی دراماتیک برای پذیرش و توسعه گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در کشورهای در حال توسعه بود. به‌طوری که بسیاری از ارائه‌دهندگان طیف وسیعی از سرویس‌ها و خدمات مالی را از طریق اپلیکیشن‌های کاربر پسند ارائه می‌دهند.
 
ضمن اینکه تعامل‌پذیری نیز در سال گذشته به اوج اهمیت خود رسید و توانست جایگاه خود را به‌عنوان یکی از اولویت‌های استراتژیک صنعت خدمات مالی تثبیت کند. فاکتوری که می‌تواند نه‌تنها زمینه‌ساز ترقی هرچه بیشتر پول موبایلی در صنعت خدمات مالی باشد، بلکه افزایش مقیاس کاربردهای موردی و پتانسیل‌های این روند خارق‌العاده را نیز در پی دارد؛ همان چیزی که اکنون به‌عنوان یکی از ملزومات تجربه کاربری معرفی می‌شود. ضمن اینکه مهمترین عوامل رشد دیجیتال صنعت خدمات مالی در سال ۲۰۱۸، دو عامل پرداخت‌های انبوه یا عمده و پرداخت‌هاای صورت‌حساب‌های خرده‌فروشی معرفی شده‌اند که هر دو جز تجربیاتی هستند که کاربران در سایه پول موبایلی خاطره بهتری از آنها دارند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.