تلفن همراه

گجت

December 31, 2019
12:12 سه شنبه، 10ام دیماه 1398
کد خبر: 107532

گجت‌های شگفت‌انگیز یک دهه اخیر

در سال ۲۰۱۰ کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی بتوان با یک دستگاه پرنده، همه چیز را از بالای سطح زمین عکاسی و فیلمبرداری کرد. دستگاهی که می‌تواند صاحب خود را دنبال کند و به طرز شگفت‌انگیزی به‌صورت اتوماتیک به روی زمین بازگردد. اما این اتفاق افتاد و نسل جدیدی از گجت‌های تکنولوژیک به نام پهپاد معرفی شد. صدها اتفاق حیرت‌انگیز دیگر نیز طی ۱۰ سال گذشته رخ داده است. دهه‌ای را که تا چند روز دیگر به انتها می‌رسد، می‌توان شگفت‌انگیزترین سال‌های دنیای تکنولوژی دانست. در ادامه به تعدادی از گجت‌هایی اشاره می‌کنیم که طی یک دهه گذشته توانستند تغییرات زیادی در صنعت تکنولوژی ایجاد کنند.
 آی‌فون اپل
 
 
هیچ دستگاه دیگری را نمی‌شناسیم که بیشتر از آی‌فون توانسته باشد طی یک دهه گذشته در زندگی ساکنان زمین تغییر ایجاد کند. اولین مدل آی‌فون در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و بعد از آن نیز هر سال مدل جدیدی، با اضافه شدن قابلیت‌ها و امکانات جدید معرفی شد. اما آن زمان، انقلاب عظیم گوشی‌های هوشمند هنوز رخ نداده بود و این دستگاه‌ها صرفا یک مدل گوشی تلفن معمولی محسوب می‌شد. تا قبل از سال ۲۰۱۰، آی‌فون تنها از طریق اپراتور موبایلی AT&T به مشتریان عرضه می‌شد اما بعد از آن، برای بقیه دنیا نیز در دسترس قرار گرفت. این گوشی، طی یک دهه توانست جای بسیاری از لوازم جانبی مورد نیاز زندگی روزمره کاربر امروزی را بگیرد مانند دستگاه‌های مسیریابی یا جی‌پی‌اس، ام‌پی‌تری پلیرها و چراغ قوه.بسیاری از ما، دیگر کیف پول فیزیکی در کیف خود نگه نمی‌داریم. حالا کاربران بسیاری دیگر از دوربین‌های متفرقه استفاده نمی‌کنند و حتی با دوربین آی‌فون‌های خود فیلم می‌سازند.نگاهی به آی‌فون ۴ که سال ۲۰۱۰ معرفی شد بیندازید، حالا آن را با آی‌فون ۱۱ پرو سال ۲۰۱۹ مقایسه کنید. آی‌فون ۴، دستگاهی با صفحه نمایش ۵/ ۳ اینچی با رزولوشن ۹۶۰×۶۴۰، ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و دوربین ۵ مگاپیکسلی.ابزار تماس ویدئویی فیس تایم نیز برای اولین بار، با این مدل معرفی شد. اما آی‌فون ۱۱ پرو، صفحه نمایش ۵/ ۶ اینچی با رزولوشن ۲۶۸۸×۱۲۴۲، بدنه ضد آب، دوربین ۱۲مگاپیکسلی با سه لنز مختلف از جمله لنزهای اولترا واید و تله‌فتو، حالت عکاسی پرتره و امکانات عکاسی در نور بسیار کم. این ویژگی‌ها به علاوه ده‌ها قابلیت دیگر، آی‌فون را تبدیل به محبوب‌ترین دستگاه دیجیتالی دهه گذشته، در کل دنیا می‌کند.البته شرکت رقیب، یعنی سامسونگ نیز با معرفی دستگاه‌های سری گلکسی خود و کپی‌برداری از اکثر قابلیت‌های اپل، تلاش زیادی برای رقابت با آی‌فون کرد اما آی‌فون همیشه پیشتاز بازار بوده است. انقلاب گوشی‌های هوشمند، با آی‌فون شروع شد و همچنان می‌توان به جرات این دستگاه را قدرتمند‌ترین گجت دهه گذشته دانست.
 
 اکو(Echo)
 
 
 
اپل، اولین دستیار هوشمند دیجیتال را با عنوان Siri معرفی کرد. این قابلیت همزمان با عرضه آی‌فون 4s در سال 2011 معرفی شد. اما آمازون خیلی زود این نوآوری اپل را قاپید و فرار کرد! دستیار هوشمند الکسای آمازون چندی بعد معرفی شد که می‌توانست دستورات صوتی برای خاموش و روشن کردن چراغ‌ها، اجرا و قطع موسیقی، پاسخ به برخی سوال‌ها و انجام دستور سفارش پیتزا از رستوران Domino را انجام دهد. الکسا اولین بار در سال 2014 معرفی شد و از آن زمان تا به امروز، آمازون صدها محصول جدید دیگر مانند تلویزیون، مایکروویو، دوش حمام هوشمند و حتی عینک هوشمند معرفی کرده است.
 
 GoPro
 
 
 
واقعا فکر کنید، دوربین کوچکی که می‌تواند به سِرف بورد (تخته موج‌سواری)، کلاه اسکی، دوچرخه یا برف پاک کن خودروی شما متصل شده و همه جا با شما همسفر شود و برایتان عکاسی کند. ایده جالبی نیست؟ مدل‌های اولیه از این گجت، بسیار ابتدایی بودند مثلا می‌توانستند 10 عکس در ثانیه ثبت کنند. در آخرین مدل این دستگاه که Hero 8 نام دارد (قیمت 399 دلار)، امکانات نوینی برای افزایش ثبات در عکس‌ها اضافه شده و به همین دلیل تصاویر زیادی با کیفیت بالا در اختیار خواهید داشت. به این نکته توجه داشته باشید که هنوز هیچ آی‌فونی برای استفاده روی تخته موج‌سواری عرضه نشده است. به همین دلیل این محصول را می‌توان کاربردی‌ترین لوازم جانبی برای عکاسی دانست.
 
 پهپادهای DJI
 
 
 
پرنده ساخته شده توسط شرکت چینی DJI، اولین بار در سال 2013 عرضه شد که Phantom نام داشت. پهپاد فانتوم، تنها می‌توانست به مدت 10 دقیقه پرواز کند و دوربینی نداشت. به همین دلیل، برای عکاسی باید ابزار جانبی عکاسی مانند دوربین GoPro تهیه می‌شد و به پهپاد متصل می‌شد. حالا DJI روی پهپادهایش، دوربین‌های 4K سوار می‌کند و به علاوه، سنسورهایی به این گجت اضافه می‌کند که می‌توانند از بروز تصادفات و برخورد با اشیای دیگر به‌صورت اتوماتیک جلوگیری کنند. اندازه پهپادهای این شرکت، حالا در ابعاد یک گوشی هوشمند است و قیمتی معادل ۳۹۹ دلار دارند.
 
 Roku
 
 
قبلا برای تماشای برنامه دلخواه باید ساعت‌ها، کانال‌های تلویزیون کابلی را بالا و پایین می‌کردیم اما دوره کانال‌های آنالوگ دیگر گذشته است. با ورود دانگل Roku، صنعت تلویزیون و شبکه‌های تلویزیونی وارد عصر جدیدی شد. با اتصال پلیر پخش‌کننده Roku (یا Fire TV) به تلویزیون، می‌توان به سادگی و با پرداخت قیمتی معادل ۳۰ دلار، از طریق سرویس‌هایی مانند نتفلیکس یا هولو، برنامه مورد علاقه خود را تماشا کرد. Roku اولین بار در سال ۲۰۱۰، به‌عنوان گجتی معرفی شد که صرفا سرویس نتفلیکس را ارائه می‌کرد. در سال‌های بعد، شرکت‌های زیادی از ایده Roku تقلید کردند اما این گجت در حوزه خود، همچنان بهترین است.
 
 Apple AirPods Pro
 
 
سال‌هاست که برای کاربران امروزی، هدفون یکی از لوازم جانبی اصلی محسوب می‌شود اما ایرپادهای اپل توانست با ارائه قابلیت‌هایی نظیر کیفیت بالای صدا، بدون سیم بودن، افزایش‌دهنده کیفیت صدای اصلی و راحت‌تر کردن انجام تماس‌های تلفنی، دل بسیاری از کاربران را ببرد.آخرین مدلPro این محصول، 249 دلار قیمت دارد که در آن، طراحی جدیدتر و قابلیت‌های افزایش کیفیت صدا اعمال شده است.
 
 Eero
 
 
تا قبل از Eero، پوشش‌دهی ضعیف وای‌فای در برخی مناطق، معضل بسیاری از کاربران بود. این شبکه مش (mesh network) که حالا زیرمجموعه آمازون محسوب می‌شود، با قیمتی بسیار مقرون به صرفه می‌تواند مشکل عدیده بسیاری از کاربران را در زمینه پوشش‌دهی شبکه وای‌فای حل کند.
 
 Soundbars
 
 
 
این روزها، تلویزیون‌های باریک‌تر، بزرگ‌تر و زیباتری نسبت به گذشته می‌بینیم اما مشکل نسل جدید تلویزیون‌ها در این است که به کیفیت صدا، آن چنان که باید اهمیت داده نشده است. به همین منظور،Soundbars معرفی شد، وسیله‌ای جانبی که به پشت تلویزیون‌ها متصل شده و کیفیت صدای پخش شده را افزایش می‌دهد. رِنج مختلفی از این محصول در بازار از قیمت حداقل 100 دلار تا حداکثر 699 دلار وجود دارد. (سوند بار Sonos Playbar که در بازار بهترین شناخته می‌شود.)
 
 زنگ درب Ring
 
 
معرفی محصولی مانند دوربین و زنگ درب Ring، امنیت خانه‌ها را دوچندان کرده است. این محصول توسط آمازون تولید شده و فروشی معادل یک میلیارد دلار داشته است. کسانی که این سیستم را جلوی در خانه‌های خود نصب می‌کنند می‌توانند از طریق نوتیفیکیشن مطلع شوند که چه کسی به خانه آنها مراجعه کرده است.
 
 Sony RX10IV
 
 
سونی زمانی یکی از برترین شرکت‌های دنیای تکنولوژی محسوب می‌شد اما حالا رقبای قَدری همچون سامسونگ و ال جی در صنعت تلویزیون‌ها و شرکتی مانند اپل در زمینه گوشی‌های هوشمند، از این شرکت جلو زده‌اند. اما سونی همچنان تلاش خود را می‌کند، به‌خصوص در حوزه دوربین‌ها. این روزها کمتر کسی را می‌بینیم که گوشی اکسپریای سونی در دست بگیرد اما دوربین‌های فوق‌العاده گوشی‌های آی‌فون و گلکسی، به لطف سونی به وجود آمده‌اند. این شرکت، سنسورهایی تصویری تولید می‌کند که در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود و در دوربین‌های سنتی نیز، سونی با نوآوری و خلاقیت توانسته گوی رقابت را از شرکت‌هایی مانند کنون و نیکون برباید. دوربین Sony RX۱۰IV سونی را می‌توان بدون شک، خلاقانه‌ترین دوربین دهه گذشته دانست. این دوربین به لنز زوم عظیم ۲۴mm-۶۰۰mm مجهز است و توانست صنعت عکاسی را با تغییر قابل توجهی روبه‌رو کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.