اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 31, 2019
14:44 سه شنبه، 10ام دیماه 1398
کد خبر: 107546

جایگاه ایران در هوش مصنوعی خوب نیست

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد ایران آمادگی لازم برای توسعه هوش مصنوعی را ندارد.
 
 ستار هاشمی در مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش با اشاره به افزایش حجم داده‌ها در سال‌های آینده و همچنین توسعه پلتفورم‌های پردازش داده، بر اهمیت توسعه هوش مصنوعی در کشور تاکید کرد.
 
 
او با ارائه آمارهایی از تولید داده در سال‌های اخیر، گفت: «براساس پیش‌بینی‌ها، در سال ۲۰۲۰ هر کاربر اینترنت به صورت متوسط در هر ثانیه ۱.۷ مگابایت، داده تولید می‌کند.»
 
ستار هاشمی با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در رشته‌ها و صنایع مختلف، میزان تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال ۲۰۳۰ را ۱۵.۷ تریلیون دلار اعلام کرد و افزود: «پیش‌بینی شده است سهم کشورهای توسعه‌یافته آسیایی از این رقم، ۱۰.۴ درصد و سهم خاورمیانه ۲درصد باشد. با این حال، شرایط ایران در این زمینه، خوب نیست.»
 
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات جایگاه ایران از نظر آمادگی در هوش مصنوعی را ۷۲ در جهان اعلام کرد و چالش‌های موجود در کشور برای توسعه این رشته را در ۶ دسته تقسیم‌بندی کرد و گفت: «ناآشنایی مدیران با هوش مصنوعی، اپن دیتا (Open Data)، لزوم اصلاح و تدوین قوانین مورد نیاز، کپی‌رایت محصولات نوآورانه، کمبود نیروی انسانی و کمبود آزمایشگاه‌های پردازش مهم‌ترین چالش‌های ما در زمینه هوش مصنوعی هستند.»
 
پیش‌بینی شده است سهم کشورهای توسعه‌یافته آسیایی از این رقم، ۱۰.۴ درصد و سهم خاورمیانه ۲درصد باشد. با این حال، شرایط ایران در این زمینه، خوب نیست.
 
ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات
 
در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، وحید یزادنیان، رئیس پژوهشگاه ICT و رئیس این کنفرانس نیز در سخنانی با اشاره به تاکید وزیر ارتباطات بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان در انجام پروژه‌های تحقیقاتی، تاکید کرد: «اگر پروژه‌های تحقیقاتی‌ای که برای ما تعریف می‌شود، آورده علمی پژوهشگاه در آنها کم باشد، پروژه را برون‌سپاری می‌کنیم.»
 
 
یزدانیان همچنین تاکید کرد که پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال انجام هرگونه فعالیت پژوهشی نیست و این مرکز، نقش حمایتی از فعالیت‌های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای خود قائل است.
 
او افزود: «این‌که در چه موضوعاتی تمرکز داشته باشیم، به اعلام نیاز بخش‌های دولتی و خصوصی و وزارت ارتباطات باز می‌گردد؛ اما از پژوهش روی موضوعات لبه فناوری استقبال می‌کنیم.»
 
دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (۲۰۱۹ IKT ) صبح امروز (۱۰ دی ماه) در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد و تا روز پنج‌شنبه ادامه دارد. در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی با حضور شرکت‌های و سازمان‌های خصوصی و دولتی برپا شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.