سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 1, 2020
11:27 چهارشنبه، 11ام دیماه 1398
کد خبر: 107566

نخستین انتقال کوانتومی بین دو تراشه کامپیوتری

فیزیکدانان برای اولین بار در تاریخ علم توانستند بین دو تراشه کامپیوتری انتقال کوانتومی انجام دهند. به گزارش «ساینس الرت»، همان‌طور که سال ۲۰۱۹ به پایان خود می‌رسد، تلاش‌ها در مسیر دستیابی به رایانش کوانتومی ادامه دارد؛ فیزیکدانان در جدیدترین دستاورد خود در این زمینه موفق شدند برای اولین‌بار بین دو تراشه کامپیوتری انتقال کوانتومی انجام دهند. به زبان ساده، این به آن معناست که اطلاعات بین این دو تراشه نه به واسطه اتصالات الکترونیکی فیزیکی بلکه از طریق فرآیند درگیری کوانتومی (جفت‌شدگی ذرات) منتقل شدند. در تئوری، درگیری کوانتومی در هر مسافتی کار می‌کند. دو ذره پیوندی ناگسستنی با یکدیگر برقرار می‌کنند به این معنا که با نگاه کردن به یک ذره می‌توان اطلاعات لازم را در مورد ذره دیگر، هرجایی که هست (در این مورد در یک تراشه کامپیوتری جداگانه) به‌دست آورد. تیم تحقیقاتی دانشگاه بریستول انگلستان برای دستیابی به نتیجه دلخواه، جفت‌هایی از فوتون‌های درگیر شده را تولید کردند و اطلاعات کوانتومی را به روشی رمزگذاری کردند که سطح پایین تداخل و دقت بالا را تضمین می‌کرد؛ در این فرآیند حداکثر چهار کوبیت (کوانتوم بیت) به هم پیوند داده شدند. محققان در ادامه موفق شدند آزمایش‌هایی را با دقت ۹۱ درصدی انجام دهند که در آنها تقریبا تمام اطلاعات به دقت بین ذرات منتقل و وارد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.