اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 2, 2020
12:30 پنجشنبه، 12ام دیماه 1398
کد خبر: 107600

هوش مصنوعی گوگل در تشخیص سرطان سینه رادیولوژیست ها را شکست داد

 
 
طبق یک مقاله تحقیقاتی که روز گذشته در نشریه نیچر منتشر شد گوگل برای کمک به پزشکان در تشخیص ساده تر سرطان سینه مشغول توسعه هوش مصنوعی جدیدی است. این مدل که عکس های گرفته شده با پرتو اکس (موسوم به ماموگرافی) را اسکن می کند، تشخیص های منفی کاذب را تا ۹.۴ درصد کاهش می دهد که این مقدار جهشی امیدوارکننده و رو به جلو برای تستی است که هم اکنون ۲۰ درصد از موارد سرطان سینه را به غلط تشخیص نمی دهد.
 
امروزه سرطان سینه دومین علت شایع مرگ زنان پس از سرطان ریه محسوب می شود. در این افراد تشخیص اولیه بهترین مکانیزم دفاعی در شناسایی و درمان محسوب می شود. از طرفی با وجود آنکه تصاویر ماموگرافی رایج ترین ابزار تشخیص سرطان سینه به شمار می روند، وجود بیماری در بسیاری افراد از طریق این عکس ها تشخیص داده نمی شود. به گفته Shravya Shetty از محققان گوگل که در تالیف این مقاله همکاری داشته، تصاویر ماموگرافی بسیار اثرگذار هستند اما تشخیص های منفی کاذب و مثبت کاذب همچنان مشکلی جدی و مهم در تشخیص این بیماری با کمک ماموگرافی به شمار می روند.
 
 
 
در این پژوهش که گوگل بودجه تحقیقاتی آن را تامین کرده محققان از ماموگرافی های ناشناس متعلق به بیش از ۲۵ هزار زن بریتانیایی و ۳ هزار زن آمریکایی استفاده کردند. آنها در ابتدا هوش مصنوعی را به نحوی آموزش دادند که عکس های گرفته شده با پرتو اکس را اسکن کند و بعد با تشخیص تغییرات در اندام های ۲۸ هزار زن به دنبال علائم مربوط به سرطان سینه بگردد. محققان در مرحله بعدی حدسیات این الگوریتم را با نتایج واقعی آزمایشات داوطلبان مقایسه کردند.
 
دانشمندان در نهایت موفق شدند نرخ منفی های کاذب را تا ۹.۴ درصد و نرخ مثبت های کاذب را تا ۵.۷ درصد برای زنان آمریکایی کاهش دهند. در انگلستان نیز که دو رادیولوژیست نتایج ماموگرافی را بررسی مجدد میکردند نرخ منفی های کاذب ۲.۷ درصد و نرخ مثبت کاذب ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد. این الگو در کل عملکردی بهتر از رادیولوژیست ها را هم در آمریکا و هم در انگلستان از خود به نمایش گذاشت.
 
البته سیستم مورد بحث بدون نقص هم نبود. با وجود آنکه محققان دریافتند عملکرد هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه در اغلب موارد بهتر از پزشکان بوده، مواردی هم مشاهده شد که پزشکان سرطان را در بدن افراد شناسایی کردند و الگوریتم موفق به این کار نشد.
 
با این همه گوگل اعلام کرده که امیدوار است این سیستم در نهایت در درمانگاه ها مورد استفاده قرار بگیرد. دکتر Daniel Tse از مدیران محصول گوگل که در تالیف این مقاله نیز مشارکت داشته در این باره گفت:
 
ما از مشاهده این نتایج بسیار هیجان زده و خوشحالیم.
 
به گفته او تیم محققان هم اکنون در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که امکان عمومی سازی نتایج در جمعیت های مختلف وجود دارد چراکه باور دارد تفاوت های اندکی در زمان استفاده عملی از این سیستم در مراکز درمانی مختلف وجود خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.