سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 2, 2020
12:32 پنجشنبه، 12ام دیماه 1398
کد خبر: 107601

کاهش درد کودکان سرطانی با ربات اجتماعی ایرانی

 
 
 پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه صنعتی شریف ربات اجتماعی "مایا" که یک فیل کوچک است را با هدف کمک به کودکان سرطانی و اوتیسم طراحی کرده و ساخته‌اند که در نتیجه آزمایش‌های انجام شده شاهد کاهش ۵۰ درصدی درد کودکان در دوران درمان بودند.
 
رامان رفعت نژاد عضو آزمایشگاه رباتیک دانشگاه صنعتی شریف و تیم طراحی این ربات روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: ربات اجتماعی مایا، یک پروژه مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه صنعتی شریف با هدف کاهش احساس درد در کودکان سرطانی و نیز برای کودکان اوتیسم است.
 
وی بیان کرد: تیم ما کارکرد ربات اجتماعی مایا را هنگام تزریق مواد شیمی درمانی به کودکان سرطانی در بیمارستان علی اصغر (ع) و بیمارستان مفید که مخصوص کودکان است مورد تست قرار داده و متوجه شدند که با حضور این ربات در هنگام تزریق به کودکان، شاهد کاهش ۵۰ درصدی احساس درد در کودکان هستیم.
 
عضو آزمایشگاه رباتیک دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: ربات اجتماعی فیل شکل کوچک و قابل حمل به نام "مایا" برای تعامل با کودکان در محیط‌های مختلف آموزشی و درمانی طراحی و ساخته شده است. مایا برای آنکه بتواند به راحتی با کودکان ارتباط برقرار کند باید از درجات آزادی لازم برخوردار بوده و قابلیت حرکت سر، دستها، گوشها و خرطوم را دارا باشد. این ربات حیوان نما می‌تواند در سرگرمی و کاهش اضطراب کودکان بیمار در حین فرایند درمان، همچنین تشویق و آموزش آنها موثر باشد.
 
رفعت نژاد با اشاره به اینکه این ربات اسباب بازی حیوان نما به غیر از قابلیت‌های حرکتی، توانایی تعاملات اولیه شامل تشخیص و دنبال کردن چهره در حین حرکت و تشخیص حالات چهره به منظور برقراری ارتباط با مخاطب انسان را دارد، افزود: همچنین می‌تواند ویژگی اصلی خود یعنی تعامل و اجتماعی بودن را برای کاربران فراهم کند و با برنامه متغیر به شیوه‌های گوناگون با کودکان بیمار و افراد در محیط‌های درمانی ارتباط برقرار کند.
 
وی با اشاره به اینکه این ربات از یک سری قابلیت‌های هوش مصنوعی برخوردار است، افزود: هوش مصنوعی این فیل شامل تشخیص چهره و تشخیص حالت چهره است ، به طوری که اگر از شخصی عکسی داشته باشیم و اسم آن را بدانیم این ربات می‌تواند این شخص را شناسایی و اسم آن را بیان کند. همچنین ربات می‌تواند شش حالت هیجانی انسان را که شامل خوشحالی، ناراحتی، خشم و غیره است تشخیص دهد و نسبت به آن عکس‌العملی به فرد مورد نظر نشان دهد.
 
عضو آزمایشگاه رباتیک دانشگاه صنعتی شریف گفت: بیمارستان محیط سختی برای کودکان سرطانی است، ما این ربات را برای خوشایندتر کردن محیط بیمارستان برای این کودکان و نیز برقراری ارتباط در کودکان اوتیسم طراحی کرده‌ایم، همچنین یک سری آموزش‌هایی که از طریق پزشکان نمی‌توانیم به کودکان آموزش داد از قبیل رفتار در بیمارستان، مصرف برخی از غذاها از طریق این ربات آموزش داده می شود و جنبه سرگرمی و بازی برای کودکان در نظر گرفته شده است.
 
وی یادآور شد: نمونه این ربات اجتماعی در دانشگاه ام آی تی در آمریکا طراحی شده است اما قابلیت هوش مصنوعی ندارد و فقط با بچه ها صحبت می‌کند و بازی که برای آن تعریف شده است را انجام می‌دهد.
 
رفعت نژاد افزود: در حال حاضر چندین درخواست برای تولید انبوه این ربات اجتماعی دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.