بازی

فناوری اطلاعات

January 5, 2020
15:45 یکشنبه، 15ام دیماه 1398
کد خبر: 107695

شاکی خصوصی بازی «فرزندان مورتا» را راهی دادگاه کرد

 
بازی ایرانی «فرزندان مورتا» که در سطح بین‌المللی با نظر مثبت منتقدان مواجه شده براساس اعلام مدیرعامل استودیو سازنده این بازی با شکایت شاکی خصوصی در تهران روانه دادگاه می‌شود.
 
 امیرحسین فصیحی، مدیر عامل استودیو Dead Mage (سازنده بازی)  در توییتی اعلام کرد: «برای پرونده شکایت از فرزندان مورتا به پلیس امنیت اخلاقی احضار شده‌ام. گفته شده در بازی رقص و بی‌حجابی وجود دارد. از جادو برای مبارزه با شیاطین استفاده شده و مراسم تدفینی وجود دارد که اسلامی نیست.»
فصیحی در مورد این شکایت و اینکه هنوز شاکی خصوصی در این زمینه مشخص نیست، به پیوست گفت: «به خاطر این بازی و با شکایت شاکی خصوصی به پلیس امنیت اخلاقی احضار شدم. البته پیش از آن دادگاه به صورت عمومی پرونده را بررسی کرده بود و برای بررسی بیشتر به پلیس امنیت اخلاقی ارجاع دادند تا آنها تحقیق کنند که آیا موارد گفته شده در بازی وجود دارد یا نه.»
 
 
او ادامه داد: «پلیس هم ما را احضار کرد و از ما خواست تا در مورد فعالیت شرکت و جزئیات بازی توضیحاتی ارائه دهیم. ما نیز مدارکی در مورد مجوزهای شرکت در حوزه نشر و ساخت بازی و مدارکی برای رد اتهام‌های گفته‌ شده، ارائه کردیم. امروز هم باید به پلیس مراجعه کنیم.»
فصیحی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پرونده در اختیار دادستانی است و بحث عمومی پیدا کرده و دیگر شاکی خصوصی مطرح نیست، در مورد زمان مراجعه به دادگاه بیان کرد: «هنوز چیزی مشخص نیست. به احتمال زیاد باید به دادگاه مراجعه کنیم و مدارک خود را دوباره عرضه کنیم. شاید هم مدارک ما مورد قبول دادگاه قرار بگیرد و نیازی به مراجعه به دادگاه نباشد. در روزهای آتی مشخص می‌شود که مدارکی که به پلیس دادیم مورد قبول دادگاه است یا خیر.»
 
برای پرونده شکایت از فرزندان مورتا به پلیس امنیت اخلاقی احضار شده‌ام. گفته شده در بازی رقص و بی‌حجابی وجود دارد. از جادو برای مبارزه با شیاطین استفاده شده و مراسم تدفینی وجود دارد که اسلامی نیست.
امیرحسین فصیحی،مدیر عامل استودیو Dead Mage
 
فصیحی در پاسخ به این سوال که چرا دادگاه پرونده را به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که متولی بازی‌ها است، ارسال نکرده است، بیان کرد: «در ابتدا پلیس امنیت اخلاقی از این پرونده متعجب بود. چون آن‌ها پرونده‌های جدی‌تری دارند. حتی آنها به دادگاه هم اعلام کرده بودند که باید این پرونده به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارسال شود چون در این بنیاد ستاد مبارزه با جرائم بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد. اما دادگاه به دلایل نامشخص پرونده را به پلیس امنیت اخلاقی اجاع داد.»
بازی ایرانی «فرزندان مورتا» ساخته جدید استودیو Dead Mage در سبک اکشن، ماجراجویی و نقش‌آفرینی است که تابستان سال جاری توسط پلتفرم «هیولا» فروشگاه مجازی بازی در اختیار کاربران قرار گرفته است. این بازی که مخصوص پلتفرم‌های PC وکنسول بازی است علاوه بر استقبال در داخل کشور مورد توجه بازی‌دوستان خارجی هم قرار گرفته است. این بازی با عنوان خارجی «Children of Morta» توسط ناشر لهستانی آن به صورت جهانی برای پلتفرم PC و کنسول منتشر شد. همچنین این بازی به تازگی نیز در پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴، باکس‌وان و نینتندو سوئیچ هم عرضه شده است.
بازی فرزندان مورتا در سایت‌های بین‌المللی نقد بازی، با استقبال منتقدان روبرو شده است به طوری که سایت Metacritic که سایتی در حوزه نقد کنسول‌های بازی و بازی‌های ویدئویی است، بر اساس ۴۱ نقد منتقدان نمره ۸۲ از ۱۰۰ را به این بازی اعطا کرده است. این بازی همچنین در پلتفرم مطرح بازی «استیم» هم در وضعیت خیلی مثبت (very positive) قرار دارد. به اعتقاد این سایت‌ها  بازی فرزندان مورتا به عنوان یکی از بهترین بازی‌های مستقل سال ۲۰۱۹ معرفی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.