رسانه‌های اجتماعی

January 5, 2020
16:01 یکشنبه، 15ام دیماه 1398
کد خبر: 107698

«انتقام سخت» اصلی‌ترین هشتگ توئیتر فارسی

 
 
تحلیل کلان داده از جنایت اخیر آمریکا در به شهادت رساندن قاسم سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد که کاربران ایرانی همچنان در سوگ شهادت سردار، محتوا تولید می کنند.
 
روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ با رسیدن خبر دردناک شهادت سردار سپاه قدس حاج قاسم سلیمانی، شبکه‌های اجتماعی شاهد سیلی از واکنش‌ها نسبت به این خبر بودند. حجم دیتای تولید شده به حدی است که تحلیل آن می‌تواند درک دقیقی نسبت به جهت‌گیری افکار عمومی در این حادثه را نشان دهد.
 
این تحلیل مربوط به ۲۴ ساعت نخست انتشار اخبار مربوط به شهادت سردار سلیمانی است.
 
خشم و غم احساسات غالب در اینستاگرام
 
سامانه رصد و تحلیل محتوای فضای مجازی «دیتاک» که در حوزه داده کاوی (Data Mining) و کلان داده (Big Data) فعالیت دارد، تا عصر روز شنبه ۱۴ دی ماه بیش از ۱۲۰ هزار پست و ۴۹۰ هزار کامنت از اینستاگرام در زمینه اقدام تروریستی آمریکا علیه سردار سپاه قدس جمع‌آوری کرده‌است و از این دیتا برای افکارسنجی کاربران ایرانی نسبت به این رخداد بهره می‌برد.
 
از نخستین لحظه‌های انتشار این خبر کاربران ایرانی با انتشار عکس‌هایی از سردار و هشتگ‌های حاوی تسلیت و اظهار شوک و غم نسبت به او ادای دین کردند.
 
افکارسنجی اینستاگرام نشان می‌دهد بخش بزرگی از کاربران، احساساتی چون غم و اندوه و خشم نسبت به اقدام آمریکا در جهت به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی از خود نشان دادند. این کاربران که بیش از ۸۵ درصد پست‌های اینستاگرام در این موضوع را به خود اختصاص داده‌اند، در مطالب خود به ستایش سردار و یاد کردن از موفقیت‌های او پرداختند.
 
موضوع مورد توجه دیگر خون‌خواهی این شهید راه وطن بوده است به طوری که حدود ۳۰ درصد کاربران اینستاگرام بر لزوم انتقام گرفتن از آمریکا تأکید کردند.
 
نگرانی از وقوع جنگ هم موضوع حدود ۵ درصد اظهار نظر کاربران در اینستاگرام است. برخلاف تصور عمومی، تحلیل این بیگ دیتا نشان می‌دهد با وجود متحمل شدن این ضربه و افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، نگرانی زیادی از ایجاد ناامنی یا وقوع جنگ در بین کاربران ایجاد نشده است.
 
در این میان اینستاگرام به دلیل تحریم‌های آمریکا، بسیاری از عکس‌های مربوط به سردار سپاه قدس را از حذف کرد که موجب انتقاد برخی ورزشکاران و هنرمندان ایرانی شد.
 
تحلیل کلان داده این رویداد نشان می‌دهد، تأثر و خشم از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در حمله تروریستی آمریکا، اصلی‌ترین جو حاکم بر اینستاگرام ایرانیان است.
 
درگیری احساسی کاربران با این خبر سبب شده است تعداد اندکی به ابعاد سیاسی داخلی و خارجی این ضایعه توجه کنند. می‌توان انتظار داشت با گذشت زمان و کاسته شدن از شوک این خبر نظرات جدی‌تری از سوی کاربران در تحلیل اوضاع منتشر شود.
 
پست‌های متعدد کاربران ایرانی در موضوع شهادت سپهبد سلیمانی و درصد بالای جهت‌گیری مثبت در قبال شخصیت ایشان نشان از نقش فراجناحی او نزد افکار عمومی دارد. از هشتگ‌های اصلی به کاربرده شده در این موضوع به جز نام‌های مختلف سردار قاسم سلیمانی می‌توان به انتقام_سخت، ایران، شهادت و شهید اشاره کرد.
 
تلگرام هم در عزای خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی به سر می‌برد. کانال‌های فارسی تلگرام از ابتدای انتشار اخبار مربوط به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی تا روز گذشته بیش از ۶۸ هزار پست منتشر کردند.
 
داده‌های پایش شده تا عصر روز جمعه در تلگرام نشان می‌دهد که ابراز ناراحتی، غم و اندوه از به شهادت رسیدن حاج قاسم حجم بالایی از پست‌ها را دربرگرفته است. ابراز نفرت از آمریکا و صهیونیسم از دیگر محورهای پرتکرار است. حدود ۶ درصد پست‌ها از وقوع جنگ نظامی بین ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند. این درحالی است که پست‌های کانال‌های معارض نظام که از ترور فرمانده نیروی قدس سپاه ابراز خشنودی کردند «تنها ۲ درصد» از کل پست‌ها را شامل می‌شود.
 
انتقام سخت؛ اصلی‌ترین هشتگ توئیتر فارسی در واکنش به شهادت سردار
 
انتقام سخت؛ اصلی‌ترین هشتگ توئیتر فارسی در واکنش به شهادت سردار سلیمانی است.
 
فعالیت کاربران توئیتر در واکنش به خبر ترور شهید سلیمانی تا دو برابر حالت عادی افزایش یافت. فعالان توئیتر در هشتگ‌های مربوط به این خبر تنها فارسی زبانان نبوده‌اند. بیش از ۲۰۰ هزار توئیت فارسی در این زمینه نیز منتشر شده و بیش از ۶۵ هزار کاربر فارسی در این موج فعال بوده اند.
 
شخصیت‌هایی چون ترامپ، رهبر انقلاب و ابومهدی المهندس از فرماندهان حشدالشعبی که در کنار سپهبد در ترور روز جمعه به شهادت رسید، نیز بیشترین تکرار را در میان توئیت‌ها داشتند.
 
این در حالی است که متعاقب انتشار این خبر بسیاری از کاربران آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ جهانی سوم گمانه‌زنی کرده و نسبت به اعزام سربازان بیشتر به خاورمیانه اظهار نگرانی کردند. هشتگ WWIII به معنای جنگ جهانی سوم در روز جمعه ترند جهانی شد.
 
انتقاد از سیاست‌های ترامپ و درخواست برای کاهش تنش‌ها از محورهای دیگر توئیتر بود که به ترند اصلی جهان تبدیل شد. تمسخر ترامپ در تصمیم‌گیری‌های نادرستش ادامه پیدا کرد به طوری که نام او همچنان جزء ترندهای توئیتر باقی مانده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.