تلفن همراه

فناوری

January 5, 2020
16:41 یکشنبه، 15ام دیماه 1398
کد خبر: 107699

شبکه 5G چیست و چرا مردم نسبت به آن نگرانند؟

 
 
در اوایل سال جاری دولت بلژیک به دلیل نگرانی تشعشعات 5G آزمایش آن را متوقف کرد. همچنین دولت‌های دیگر نیز خطرات ناشی از آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.
 
برخی ادعا می‌کنند شبکه 5G در طول موج یک سلاح مخرب قرار دارد و ارتش از آن برای از بین بردن روحیه دشمن استفاده می‌کند. باعث خوشحالی است که هیچکدام از این ادعاها درست نیست. 
 
به گفته هوارد جونز، رئیس فناوری ارتباطات می‌گوید، طول موج‌هایی که شبکه 5G از آن استفاده می‌کند برای چندین دهه مورد بررسی و آزمایش بوده و کاملا بی‌خطر است. اینکه برخی می‌گویند این تکنولوژی جدید امتحان نشده است، یک شایعه است. 
 
 
بسیاری از مردم درک دقیقی از 5G ندارند بنابراین مختصرا به توضیح آن می‌پردازیم: هنگام استفاده از تلفن، با یک برج مخابراتی تلفن که در نزدیکی قرار دارد از طریق امواج رادیویی ارتباط برقرار می‌کند. سپس برج تلفن به شبکه اصلی متصل شده و اطلاعات دریافتی را منتقل می‌کند. در حال حاضر، اگر از 4G استفاده می‌کنید، باند فرکانس امواج رادیویی که در آن استفاده می‌شود بین 2 – 8 گیگاهرتز است. این فرکانس کمی بالاتر از 1.8 – 2.5 گیگاهرتز برای 3G است.
 
استفاده از فرکانس‌های بالاتر هم مزایا و هم مضراتی دارد مثلا هرچه فرکانس موج رادیویی بیشتر باشد، موج کوتاه‌تر است. به همین ترتیب در امواج صوتی، امواج کوتاه‌تر هنگام حرکت انرژی خود را سریعتر از دست می‌دهند و پهنای باند کمتری را پوشش می‌دهند. پهنای باند برای برج‌های مخابراتی می‌تواند بین 1 تا 20 کیلومتر با توجه به تعداد تلفن‌های تحت پوشش باشد. 
 
5G به طور بالقوه ارائه دهنده سرعت بالا اتصال به شبکه است که آن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. 
 
یکی از دلایل نگرانی‌های مردم این است که این شبکه می‌تواند فرکانسهایی تا 300 گیگاهرتز را پشتیبانی کند. این فرکانس‌های بالاتر طول موج میلیمتر نامیده می‌شوند. امواج کوتاه‌تر با انرژی بیشتر ممکن است خطرناک به نظر برسند اما هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.