تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 11, 2020
12:25 شنبه، 21ام دیماه 1398
کد خبر: 107841

با CES2020/ مروری بر رویدادهای مهم نمایشگاه CES 2020

 
 
سی‌امین نمایشگاه CES امسال، در میان تهدیدهای جنگ و جدل‌های سیاسی از یک سو و هیاهوی سال نوی میلادی از سوی دیگر در لاس‌وگاس برگزار شد. با نمایش آخرین دستاوردهای دنیای تکنولوژی در این نمایشگاه بزرگ  می‌توان نتیجه گرفت که دنیای بشر همیشه پر از هیاهو بوده و علیرغم جاروجنجال‌ها، تاریکی‌ها با امید به مسیر خود ادامه داده‌ است.
 
آنچه که نمایشگاه CES امسال طی چند روز برگزاری خود مشخص کرد این است که آینده متصل خواهد بود، مهم نیست ما از این واقعیت خوشمان بیاید یا خیر. اتومبیل‌ها، تلویزیو‌ن‌ها و وسائل خانه به اینترنت وصل خواهند شد و شاید به‌زودی روزی برسد که ربات‌ها، دوست‌های نزدیکمان شوند. آینده یا اگر نخواهیم اغراق کنیم، تصاویری از آینده، در CES که لقب بزرگ‌ترین نمایشگاه الکترونیکی دنیا را هم با خود به دنبال دارد، نمایش داده شد. شاید وقتی این نمایشگاه در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار برگزار می‌شد، عده کمی حدس می‌زدند که در رویداد سال ۲۰۲۰ این نمایشگاه، بیشتر از ۴۵۰۰ غرفه‌دار از جمله شرکت‌های تکنولوژی بزرگ و کوچک از سراسر جهان در فضای بیست هکتاری، حضور داشته باشند.
نمایشگاه ۲۰۲۰ CES در شرایطی به کار خود پایان دارد که این نمایشگاه نیز دستخوش بازی‌های سیاسی قرار گفته بود و یکی از بزرگترین انتقادهایی که به مسئولان این نمایشگاه وارد بود حضور دختر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عنوان سخنران در این نمایشگاه بود. اما آن چیز که در این نمایشگاه حرف اول را می‌زد تکنولوژی بود و شرکت‌هایی که آنها را ارائه می‌کردند. در ادامه به برخی از اتفاقات و روندهای تکنلولوژی مهم این نمایشگاه اشاره می‌کنیم.
 
 
 
دستیاران مجازی، به پیش
آمازون و گوگل با دستیاران مجازی خود، از بزرگ‌ترین بازیکنان نمایشگاه CES 2020 بودند. گوگل در این نمایشگاه تاکید کرد که ماهانه بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در بیش از ۹۰ کشور جهان از دستیار مجازی او  استفاده می‌کنند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بلندگوهای هوشمند آمازون در سال قبل با سهم ۲۵ درصدی بر بازار بلندگوهای هوشمند تسلط داشتند و بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی Canalys بعد از آمازون، بایدو (Baidu) و گوگل به‌ترتیب پیشتاز بودند.
 
گوگل در نمایشگاه CES 2020 اعلام کرد که ماهانه بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در بیش از ۹۰ کشور جهان از دستیار مجازی او  استفاده می‌کنند
البته هنوز واضح نیست که مشتریان چه تقاضایی از بلندگوهای هوشمند خود دارند. مطالعات نشان می‌دهند بیشتر افراد برای وظایف معمول مانند اطلاع یافتن از وضع آب و هوا یا پخش موسیقی از دستیاران الکسا و گوگل استفاده می‌کنند. البته نظر دیو لیمپ (Dave Limp)‌، مدیر بخش دستگاه‌های سخت‌افزاری آمازون این نیست؛ به نظر او همین که کاربران الکسا گهگاهی از قابلیت‌های پیشرفته‌تر این فناوری استفاده کنند، قابل توجه و مهم است. او تاکید دارد: «مشتریان طی هفته میلیاردها بار با الکسا ارتباط برقرار می‌کنند. حتی یکی از هزاران کار معمولی آنها که از سوی الکسا انجام می‌شود، می‌تواند کار بسیار بزرگی باشد».
 
 
 
از خودروها تا خانه‌ها
بخش قابل توجه‌ای از نمایشگاه CES 2020 به اتومبیل‌های بدون راننده توجه داشت. اتومبیل بدون راننده، همان چیزی است که تویوتا در پروتوتایپ خود از جامعه آینده به نام Woven City از یاد نبرده است. تویوتا در این نمایشگاه اعلام کرد که برنامه دارد آزمایشگاهی را برای فناوری‌های آینده راه‌اندازی کند که کنار کوه فوجی ژاپن بنا خواهد شد. اتومبیل‌های خودران Woven City از سلول سوختی استفاده می‌کنند. اما ماجرا فقط محدود به خودروها نیست: ربات‌ها، خانه‌های هوشمند و شکل‌های جدیدی از جابه‌جایی در پروتوتایپ تویوتا به چشم می‌خورد.  هیچ وسیله نقلیه‌ای در این شهر، راننده نخواهد داشت، زیرا به نظر تویوتا شهرهای امروزی حول محور خودروها ساخته می‌شوند و بنابراین آنها می‌خواهند شهری را به تصویر بکشند که شکل‌های بهتری از حمل و نقل  دارد. شاید جالب‌ترین نکته این آزمایش این است که آدم‌ها می‌توانند ساکن Woven City شوند. آدم‌های زیادی دوست دارند گوشه خیلی کوچکی از سریال کارتونی «ریک و مورتی» را زندگی کنند.
 
 شاید مهم‌ترین رویداد نمایشگاه امسال، ویژگی‌های امنیتی و اپلکیشن‌های امنیت است که به رانندگان در مورد نقاط کور هشدار می‌دهند یا به آنها کمک می‌کنند که راحت‌تر پارک کنند
کارولینا میلانسی، تحلیلگر فناوری
 
اتومبیل‌های خودران هنوز در مراحل ابتدایی‌اند، اما شرکت‌های فناوری در نمایشگاه امسال بر ویژگی‌هایی تاکید داشتند که به مردم کمک می‌کند رانندگی امن‌تری داشته باشند. برای نمونه سامسونگ در این نمایشگاه خودرویی را که مجهز به پردازشگر محاسباتی Exynos Auto V9 بود، به نمایش گذاشت؛ این پردازشگر می‌تواند اپلکیشن‌ها را در صفحه‌نمایش‌های متعدد خودرو اجرا کند و اطلاعات را از ۱۲ دوربین جمع‌آوری کند. این سیستم در عین حال که با استفاده از اپلیکیشن‌ها امنیت رانندگی را افزایش می‌دهد، قابلیت‌های سرگرمی مانند پخش ویدئو برای مسافران صندلی‌های عقب را فراهم می‌آورد. شرکت آمازون نیز توانمندی خود در این حوزه را نشان داد و از دستیار الکسا در خودروهای استارت‌آپ ریوان (Rivan) و لامبورگینی رونمایی کرد.
به نظر کارولینا میلانسی (Carolina Milanes)‌ تحلیلگر فناوری شاید مهم‌ترین رویداد نمایشگاه امسال، ویژگی‌های امنیتی و اپلکیشن‌های امنیت است که به رانندگان در مورد نقاط کور هشدار می‌دهند یا به آنها کمک می‌کنند که راحت‌تر پارک کنند. او می‌گوید: «ما بیشتر به دنبال این هستیم که در مورد امنیت و نجات زندگی انسان صحبت شود تا اینکه بشنویم «چه باحال. ماشینت وقتی صداش می‌کنی، می‌آد دنبالت!».
می‌توان گفت اهمیت به مسائل ایمنی در مورد خودروهای خودران بعد از تصادف ماشین خودران اوبر با عابر پیاده در ۱۸ مارس ۲۰۱۸ پررنگ‌تر شد. باید اشاره کرد چهار تصادف دیگر خودروهای تسلا (Tesla) در امریکا و یک تصادف در چین طی سال‌های ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۹ رخ داد که منجر به مرگ راننده شد.
 
شیپور پیروزی یا صدای شکست
در نمایشگاهی که وضوح تصویر بالای صفحه‌نمایش‌ها چشم‌ها را خیره می‌کرد، یکی از جنجال‌برانگیزترین روندهای فناوری صفحه‌نمایش‌های تاشو بود که TCL، لنوو، دل و دیگران به نمایش گذاشتند. به نظر جالب می‌آید، اما تحلیگران خوشبین نیستند. فرانک گیلت، تحلیلگر فناوری موسسه تحقیقاتی Forrester پیش‌بینی کرده است که این دستگاه‌ها به علت هزینه بالا و موارد استفاده محدود، محبوبیت چندانی نخواهند داشت. او می‌گوید: «وسوسه‌انگیز است، اما صدای تلپ شکستش را خواهیم شنید».
از دیگر مواردی که در این نمایشگاه به آن توجه ویژه شده بود ابزارهای هوشمندی بود که به حفظ سلامتی افراد کمک می‌کرد.
پیشرفت چیپ‌ها و فناوری وایرلس آنقدر در  تغییرات فناوری درمانی نقش داشته که پوشیدنی‌ها به سرعت در حال تغییرند. CES 2020 پر از حسگرهای پیچیده از جمله ابزارهایی بود که می‌توانند کالری، سطح گلوکز، دمای بدن و حتی زمان دستشویی رفتن کاربرانش را بازگو کند. این تمام داستان نیست. در این نمایشگاه تشک‌های هوشمندی به نمایش گذاشته شد که باعث می‌شوند سریع‌تر به خواب بروید یا لباس‌هایی را هم می‌توان به کار گرفت تا خواب بهتر داشت.
 
CES 2020 پر از حسگرهای پیچیده از جمله ابزارهایی بود که می‌توانند کالری، سطح گلوکز، دمای بدن و حتی زمان دستشویی رفتن کاربرانش را بازگو کند. این تمام داستان نیست
در این زمینه شرکت ژاپنی Xenoma از نوعی پیژامه‌های هوشمند رونمایی کرد که بر خواب و سطح فعالیت بدن نظارت دارند یا سیستم دیگری به نام BrushSmart در این نمایشگاه معرفی شد که داده‌ها را از نحوه مسواک زدن شما جمع‌آوری می‌کند و آنها را به طور همزمان به اشتراک می‌گذارند. معامله به همین راحتی است، شما مسواک هوشمند را رایگان دریافت می‌کنید و در مقابل  Philips Sonicareداده‌هایتان را دریافت و جمع‌آوری می‌کنند.
 
 چه کسی حریم شخصی ما را جابه‌جا کرد؟
جاروجنجال‌های حریم شخصی ادامه دارد و ایده «بگذارید فراموش شوم» پررنگ‌تر از قبل شده است. کاربران متوجه شده‌اند که داده‌های شخصی‌شان اهمیت زیادی دارد و تنها به خود آنها تعلق ندارد. واضح است که امسال غرفه‌ها بیشتر روی این مساله متمرکز بودند. بعد از سالی که پر از نقض داده‌ها بود، شاید بتوان امیدوار بود نشانه‌هایی وجود دارد که حریم خصوصی اهمیت بیشتری یافته و جزء اولویت‌های تولیدکنندگان دستگاه‌ها و شرکت‌های فناوری قرار گرفته است. Winston یکی از دستگاه‌های ویژه برای حفظ امنیت بود که در نمایشگاه  امسال سر و صدای زیادی به پا کرد. این دستگاه می‌تواند دنبال کردن و ردیابی فرد را مسدود کند و از داده‌هایش محافظت کند.
 
 به سوی واقعیت
نمایشگاه امسال، پنجره‌ای رو به دنیای صنعتی بود که منابع و سرمایه‌گذاری‌های عظیم را صرف ایده‌هایشان می‌کند و امیدوار است روندهای محبوب و پرهیاهوی فناوری مثل دستیاران مجازی هوش مصنوعی و صفحه‌نمایش‌های تاشو و البته با اتکا به سرعت بالای ۵G، بدل به واقعیت هرروزه زندگی ما شوند. این نمایشگاه همچنین فرصتی بود برای کارشناسان و تحلیلگران حوزه فناوری که به روندها و ابزارها بپردازند و با توجه به تمرکز کسب و کارها، پیش‌بینی‌های خود را ارائه دهند.
CES 2020 مثل همه این سال‌ها از ایده‌ها گفت؛ اما شاید بتوان گفت رویای دوردست دنیای فناوری، نزدیک‌تر شده است. حالا دیگر شاید بتوان روی نوک انگشت‌های پا ایستاد و نرم‌نرمک به ایده‌هایی که تا چند سال پیش رویایی بودند نزدیک شد. فناوری سعی دارد از ایده‌پردازی محض یا ارائه وسائل ناکارآمد، به سمت واقعیت برود و بر کارآیی تاکید کند. از سوی دیگر، جنجال‌ها و اعتراض‌های سال ۲۰۱۹ به نقض حریم خصوصی کاربران، ناامنی خودروها و کنایه‌های مردم به ناکارآمدی فناوری، آنقدرها هم بی‌تاثیر نبوده‌ چرا که پنل حریم خصوصی داده‌های امسال در نمایشگاه CES 2020 به همراه حضور برخی دیگر از فناوری‌ها، همین نکته را تایید می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.