سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 12, 2020
11:30 یکشنبه، 22ام دیماه 1398
کد خبر: 107867

با CES2020/ نسل‎های جدید حافظه SSD

 نمایشگاه CES فرصتی را برای تولیدکنندگان به‌وجود می‌آورد تا علاوه‌بر محصولات واقعی، از ایده‌ها و نمونه‌های اولیه محصولات خود نیز سخن بگویند. سن‌دیسک نیز یکی از این شرکت‌هاست که در جریان رویداد CES۲۰۲۰ در شهر لاس‌وگاس، از نمونه اولیه هارد ۸ ترابایتی قابل حمل خود پرده برداشت. این شرکت سال گذشته نیز نمونه اولیه هارد درایو ۴ ترابایتی را معرفی کرده بود. هارد درایو ۸ ترابایتی جدید سن‌دیسک به گونه‌ای طراحی شده که قادر است، اطلاعات را از طریق درگاه USB تا سرعت ۲۰ گیگابایت بر ثانیه جابه‌جا کند.
 
 
 
طبق آنچه سن‌دیسک اعلام کرده، این حافظه بسیار کوچک بوده و کاربر می‌تواند به راحتی آن را داخل جیب خود جای دهد. همان‌طور که اشاره شد، این هارد تنها نمونه اولیه یک محصول نهایی است و هنوز مشخص نیست چه زمانی آماده عرضه به بازار خواهد شد. اما سن‌دیسک از چند محصول جدید و البته واقعی نیز پرده برداشت که از جمله آنها می‌توان به حافظه یک ترابایتی تحت عنوان ۱TB SanDisk Ultra Dual Drive Luxe USB Type-C اشاره کرد. دارندگان این هارد می‌توانند از طریق درگاه USB-C یا حتی USB نوع A، اطلاعات را منتقل کنند.از آنجا که در این محصول از فناوری USB ۳.۱ نسل اول استفاده شده، سرعت انتقال اطلاعات چندان بالا نیست اما با این حال، سرعت آن در مقایسه با دیگر نمونه‌های موجود، چیزی کم ندارد و می‌تواند پاسخگوی نیازهای کاربران باشد هارد Dual Drive Luxe در فصل تابستان سال جاری میلادی و با قیمت ۲۴۹ دلار عرضه خواهد شد. البته مدل ۳۲ گیگابایتی آن نیز با قیمت ۱۰ دلار به فروش خواهد رسید. محصول دیگر که سن‌دیسک در این رویداد از آن پرده برداشت، ibi نام دارد. حافظه‌ای یک ترابایتی برای ذخیره‌سازی اطلاعات که می‌توان از آن برای پشتیبان‌گیری از تصاویر و ویدئوها در فضای کلاد استفاده کرد. این محصول با یک اپلیکیشن کار می‌کند به‌طوری که کاربر می‌تواند پشتیبان‌گیری خودکار را برای دستگاه‌ها انتخاب کند.همچنین می‌توان با استفاده از کابل USB، تصاویر یا ویدئوها را به این دستگاه منتقل کرد. قابلیت‌های دیگری نیز برای ibi ذکر شده که از جمله آنها می‌توان به اشتراک فایل‌ها با دوستان از طریق قابلیتی به نام Inner Circle اشاره کرد. امکان استریم تصاویر و ویدئوها از ibi به تلویزیون از طریق دستگاه‌هایی نظیر آمازون فایر تی‌وی، گوگل کروم‌کست یا روکو نیز برای کاربران فراهم شده است. این محصول با قیمت ۱۲۹ دلار به فروش خواهد رفت.
 
 حافظه SSD سامسونگ
سامسونگ نیز در جریان رویداد CES ۲۰۲۰ از چند حافظه SSD قابل حمل سری T۷ که مدل‌های ارتقایافته‌ای از‌ هاردهای T۵ محسوب می‌شوند، پرده برداشت. این‌ هاردهای جدید از ظرفیت حداکثر ۲ ترابایتی برخوردارند و در کنار آن، سامسونگ تغییراتی را در جهت افزایش سرعت این محصول اعمال و نسل دوم درگاه USB ۳.۲ را به آن اضافه کرده است. حافظه‌های سری T۷ قادرند اطلاعات را با حداکثر سرعت خواندن ۱۰۵۰ مگابایت بر ثانیه و حداکثر سرعت نوشتن هزار مگابایت بر ثانیه جابه‌جا کنند.این سرعت نشان می‌دهد که مدل‌های جدید چند برابر سریع‌تر از‌ هاردهای T۵ عمل می‌کنند. سامسونگ همچنین اعلام کرده که این سری از حافظه‌های SSD، در صورت استفاده از رابط NVMe، به حداکثر سرعت خود خواهند رسید که البته این شرکت جزئیاتی را در این رابطه منتشر نکرده است. خانواده جدید‌ هاردهای SSD قابل حمل سامسونگ، شامل دو مدل به نام‌های T۷ و T۷ Touch می‌شوند. مدل دوم یعنی T۷ Touch که برای اولین بار نمونه آن توسط سامسونگ تولید شده، از قابلیت حسگر اثر انگشت بهره می‌برد که منجر به ارتقای امنیت اطلاعات ذخیره شده در دستگاه خواهد شد.این حسگر اثر انگشت، در کنار قابلیت استفاده از رمزعبور و همچنین رمزگذاری سخت‌افزاری ۲۵۶ بیتی AES است. مدل نخست اما از حسگر اثر انگشت برخوردار نیست. درخصوص ساخت و جنس این حافظه‌ها نیز باید گفت که مدل‌های T۷ و T۷ Touch، از کیسی آلومینیومی و LED موشن‌سنس بهره می‌برند. این قابلیت می‌تواند به کاربر نشان دهد که حافظه در حال استفاده است.وزن این درایو حدود ۵۸ گرم عنوان شده و ابعاد آن نیز به ۸۵ در ۵۷ در ۸ میلی‌متر می‌رسد. طبق گفته سامسونگ، حافظه T۷ Touch از ماه جاری میلادی روانه بازار خواهد شد. این محصول در مدل‌های ۵۰۰ گیگابایتی، یک ترابایتی و ۲ ترابایتی عرضه خواهد شد. قیمت آن نیز بین ۱۲۶ تا ۳۹۹ دلار متغیر خواهد بود. سامسونگ، این محصول را در دو رنگ نقره‌ای و کشی به دست خریداران خواهد رساند. مدل T۷ معمولی نیز از سه ماهه دوم امسال عرضه خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.