اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

January 19, 2020
14:47 یکشنبه، 29ام دیماه 1398
کد خبر: 108098

آمادگی مجلس برای حمایت مالی از توسعه فناوری‌های پرتاب ماهواره

 
 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به سابقه کشورهای دارای فناوری فضایی با تاکید بر اینکه این کشورها سالانه بیش از ۲۰ پرتاب داشته‌اند تا امروز به کمترین خطا در این حوزه رسیده‌اند، گفت: ما نیز در این زمینه باید تعداد پرتاب‌ها را افزایش دهیم و آمادگی حمایت مالی از نهادهای مرتبط همچون سازمان فضایی را داریم.
 
محمد زاهدی امروز در حاشیه مراسم تحویل ماهواره ظفر به وزارت ارتباطات در دانشگاه علم و صنعت، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این موفقیت را مدیون جوان‌هایی هستیم که توانسته‌اند این پروژه را به مرحله نهایی برسانند، افزود: این طرح با حمایت سازمان فضایی، مجلس شورای اسلامی و دانشگاه علم و صنعت ایران انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه من در جریان مسائل فضایی و ماهواره‌ای بوده‌ام، اظهار کرد: در سال ۸۴ که در سمت وزیر علوم مشغول به فعالیت بوده‌ام، شاهد طراحی و ساخت ماهواره "مصباح" بودم.
 
زاهدی با بیان اینکه این ماهواره طراحی و ساخته شده است، گفت: تا امروز که بیش از ۱۴ سال از ساخت این ماهواره می‌گذرد، ما همچنان نتوانسته‌ایم آن را در مدار قرار دهیم. چرا که این ماهواره به کشورهای مختلف برده شده است و آنها نیز از ارائه خدمات به ما امتناع کرده‌اند.
 
رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس، خاطرنشان کرد: امروز ما شاهد اقدامی هستیم که هم کیفیت و توانمندی طراحی و ساخت ماهواره به واسطه منابع انسانی، نرم افزاری و مالی داخلی ارتقاء یافته و همچنین ما توانسته‌ایم ماهواره به فضا پرتاب کنیم. یعنی آن چیزی که در گذشته از ارائه آن به ما امتناع می‌شد، امروز توانسته‌ایم به دست آوریم.
 
زاهدی با اشاره به تجربیات کشورهای مختلف در طراحی و پرتاب ماهواره‌ها، گفت: کشورهایی مانند چین، روسیه و آمریکا که سابقه طولانی در این حوزه داشته‌اند، سالانه بیش از ۲۰ پرتاب ماهواره داشته‌اند تا توانسته‌اند امروز به نقطه ثبات برسند و کمتر خطا داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه ما باید تعداد پرتاب‌های خود را افزایش دهیم، ادامه داد: من نمی‌گویم که با یک ماهواره اصلی این امر را اجرایی کنیم، ولی این یک نکته کلیدی است که باید در حوزه پرتاب، پرتابگرها و موشک‌های آن سرمایه‌گذاری شود تا تعداد پرتاب‌ها را در سال افزایش دهیم. تا دقیقا چالش‌های کار را پیدا نکنیم نمی‌توانیم به توانمندی‌های لازم با اطمینان ۱۰۰ درصدی دست یابیم.
 
زاهدی با بیان اینکه این امر یکی از نقاط ضعف کشور ماست، خاطرنشان کرد: ما به عنوان مجلس شورای اسلامی آماده هستیم که بودجه خوبی را در اختیار سازمان فضایی و یا سایر نهادها و وزارت دفاع بگذاریم تا بر روی پرتاب‌ها مطالعاتی انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه کشور در حوزه طراحی و ساخت ماهواره هیچ مشکلی ندارد، گفت: ولی در حوزه پرتاب لازم است تا تعداد پرتاب‌ها را افزایش دهیم تا جلوی خطاهای این حوزه گرفته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.