اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

January 19, 2020
14:59 یکشنبه، 29ام دیماه 1398
کد خبر: 108103

ماهواره «ظفر» در غیاب وزارت دفاع به سازمان فضایی تحویل داده شد

 
صبح امروز (۲۹ دی) ماهواره ظفر بعد از پشت سر گذاشتن تست‌های نهایی راهی پایگاه فضایی برای طی کردن مراحل پرتاب شد. به گزارش پیوست، مراسم تحویل این ماهواره برای قرار گرفتن در ماهواره‌بر «سیمرغ» در غیاب وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و علوم صورت گرفت.
 
از سوی دیگر برخلاف روند‌های پیشین در این زمینه، ماهواره ظفر به جای تحویل به مسئولان وزارت دفاع برای پرتاب به سازمان فضایی کشور تحویل داده شد. در این مراسم رئیس سازمان فضایی کشور در مورد ساخت ظفر ۱ و ۲ توضیح داد که از این ماهواره دو نمونه ساخته شده که در صورت قرار نگرفتن ماهواره ظفر ۱ در مدار، ظفر ۲ بلافاصله برای پرتاب و قرار گیری در مدار آماده شود. همچنین در این مراسم رئیس سازمان فضایی کشور در پاسخ به پیوست در مورد سرنوشت ماهواره «پیام» که سال گذشته در مدار قرار نگرفت خبر از شروع کار تحقیقاتی جدید به کمک دانشگاه امیر‌کبیر برای ساخت یک ماهواره با فناوری پیشرفته را داد. او در این زمینه به پیوست گفت:‌« در پروژه پرتاب ماهواره پیام توفیق نداشتیم که حالا با کمک تیم دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر قرار است روی ساخت ماهواره‌ای با فناوری جدید کار کنیم.»
 
در صورت قرار نگرفتن ظفر ۱ در مدار،‌ ظفر ۲ پرتاب می‌شود
ماهواره ظفر۱ و ۲ که به سفارش سازمان فضایی از سوی محققان و دانشمندان فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده یک ماهواره تحقیقاتی تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و نیز ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر است. این ماهواره قرار است در مدار LEO  با باند فرکانس S&F قرار بگیرد. در مراسم تحویل این ماهواره به سازمان فضایی،‌ مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس این سازمان اعلام کرد که برای این از ماهواره ظفر دو نمونه ساخته شده که در صورت قرار نگرفتن ماهواره ظفر ۱ در مدار، ظفر ۲ بلافاصله برای پرتاب و قرار گیری در مدار آماده شود.
 
 
او در این زمینه توضیح داد: «ظفر ۱ و ۲ ماهوارهای یکسان هستند. در طول مسیر طراحی ساخت ظفر یک به فناوری با دقت بالا دست پیدا کردیم و در این زمینه متناسب با نقشه راهمان یک ماهواره ظفر ۱ با دقت تصویربرداری ۲۵ متر و ظفر ۲ با دقت تصویربرداری ۱۶ متر طراحی شد.» او در ادامه گفت: «مسیر توسعه فناوری فضای مسیر پیچیده‌ای است که در حین طی کردن آن تجارب خوبی را هم می‌توان کسب کرد. در تلاش هستیم که ماهواره ظفر ۱ با کمک ماهواره بر ایرانی در مدار قرار بگیرد؛ اما اگر به هر دلیلی این اتفاق رخ نداد ظفر ۲ بلافاصله برای پرتاب آماده خواهد شد.» او تاکید می‌کند که این سیاست برای کاهش نگرانی جامعه در نظر گرفته شده است.
 
براری  همچنین در پاسخ به سوال هزینه صرف شده برای این ماهواره هم اعلام کرد: «هزینه‌ زیادی در این زمینه صورت نگرفته امااطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت.»
آنطور که در مراسط تحویل این دو ماهواره به سازمان فضایی کشور عنوان شد وظیفه این ماهواره‌ها تهیه نقشه‌هایی در زمینه کاربری اراضی، پایش توسعه شهری، مرز پهنه‌های کشاورزی، پایش تغییرات در عرضه‌های طبیعی و جنگلی، پهنه‌ها‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران در نواحی شهری، به‌روزرسانی نقشه‌های ساختاری ( شناسایی گسل‌ها، چین‌ها و …) است.
 
ماهواره پیام به‌روزرسانی می‌شود
اواسط مهر ماه سال جاری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته جهانی فضا اعلام کرده بود که سه ماهواره ظفر، ناهید ۱ و پارس ۱ تا سه ماه دیگر برای پرتاب به فضا آماده خواهند شد و حالا آنطور که رئیس سازمان فضایی کشور به پیوست اعلام می‌کند گویا پرتاب این ماهواره‌ها با تاخیر همراه شده است. او در این مورد به پیوست گفت: «یکی از این ماهواره‌ها که ظفر بود، برای پرتاب امروز تحویل داده شده و کارهای ساخت ماهواره ناهید۱هم کامل و ساخت ماهواره‌بر آن در حال پیگیری است. همچنین کارهای ساخت ماهواره پارس ۱ هم تا دو ماه آینده تمام و بعد از انجام تست‌های لازم برای سازگاری با ماهواره‌بر تحویل داده خواهد شد.»
 
اما در بین ماهواره‌های ساخت ایران، ماهواره «پیام» بعد از قرار نگرفتن در مدار از سال گذشته مورد توجه بسیاری از رسانه‌های داخلی و حتی خارجی قرار گرفت. در همان زمان بعد از پرتاب ناموفق این ماهواره به فضا وزیر ارتباطات گفته بود: «در مدار قرار نگرفتن ماهواره پیام یک شکست نبود؛ بلکه یک موفقیت کامل بود. این ماهواره تا ۳ سال دیگر با قدرتی ۴۰ برابر نسخه اول آن به فضا پرتاب خواهد شد.» 
 
حالا هم رئیس سازمان فضایی کشور در پاسخ به پیوست در مورد سرنوشت «پیام» که ماهواره‌ای با ماموریت تصویربرداری از اراضی و اندازه‌گیری از تشعشعات فضایی بوده اعلام می‌کند که قرار است تیم ساخت این ماهواره روی یک ماهواره جدید با فناوری بالا کار کند. او در این مورد به پیوست توضیح داد: «این هفته شاهد عقد قرار داد با دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر خواهیم بود تا کار ساخت یک ماهواره با فناوری بالا را شروع کنیم.» به گفته او این ماهواره که در آینده نزدیک تکمیل و تحویل آن برای پرتاب تمام خواهد شد یکی از ماهواره‌های مهم ایرانی است که برای ساخت آن از فناوری‌های پیشرفته استفاده شده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.