تلفن همراه

فناوری

January 21, 2020
11:07 سه شنبه، 1ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108153

آینده فناوری، در گرو دسترسی به این فرکانس است

 
باندهای فرکانسی جزو سرمایه‌های ملی است، برای پیشرفت تکنولوژی به آزادسازی فرکانس‌های ۷۰۰-۸۰۰ مگاهرتز نیاز است. اما مذاکره برای آزادسازی این باند هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است. معاون رگولاتوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با ایرنا به تشریح ضرورت دسترسی به این فرکانس‌ها پرداخت.
 
سالهاست موضوع آزادسازی فرکانس ۸۰۰-۷۰۰ مگاهرتز محل بحث و مذاکره است. مذاکراتی که تا الان بوی خوشی از آن به مشام نرسیده اما مذاکراتی که به تازگی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آغاز شده است به گفته معاون رگولاتوری می‌تواند مسیر روشنی داشته باشد.
 
نسترن محسنی در این خصوص گفت: درباره مذاکرات نمی‌توانم نظر قطعی بدهم، در ابتدای راه هستیم و حتما اگر توافقی حاصل شود با دعوت از رسانه‌ها آن را اعلام می‌کنیم. اگر به روند این مذاکرات خوش‌بین نبودیم سراغ دوستان نمی‌رفتیم، ما همیشه نیمه پر لیوان را دیده‌ایم و این بار بیشتر از دوره‌های قبل امیدواریم.
 
او در ادامه گفت: کارشناسانی که در صدا و سیما در حال مذاکره به آن‌ها هستیم از افراد متخصص هستند و از ترندهای بین‌المللی حوزه فناوری اطلاع دارند. خوش‌بینی ما به این دلیل است که آن‌ها می‌دانند الان به این پهنای باند فرکانسی با این حجمی که در اختیارشان است نیاز ندارند و بهتر است آزادسازی صورت بگیرد.
 
مدتی قبل مسئله‌ای پیش آمد که باعث شد سرعت اینترنت اپراتورهای تلفن همراه با اختلال روبه‌رو شود. هر چند این مسئله ربطی به باند فرکانسی مورد بحث نداشت، اما در محدودیتی که در حوزه فرکانس وجود دارد، به این اتفاق منجر شد. محسنی در این خصوص گفت: آن زمان که اختلال به وجود آمد ما مجبور شدیم بخشی از باند ۹۰۰ را از اپراتورهای موبایل بگیریم و به سیستم ناوبری اختصاص دهیم.
 
با توجه به این که پهنای باند اپراتور بر اساس نیازها آن در نظر گرفته می‌شود، در آن برهه نه تنها نتوانستیم باند فرکانسی اضافه کنیم بلکه مجبور شدیم بخشی از پهنای باند را از همراه اول بگیریم و در اختیار سیستم ناوبری که اهمیت بالایی داشت قرار بدهیم. به همین دلیل ترافیک کاربران روی میزان کمتری از فرکانس سرریز و خدمات‌دهی اپراتور را با چالش مواجه کرد. آن‌ها برای جبران باید سایت بزند. اکنون خرید سایت و انتقال آن به داخل کشور با وجود تحریم‌ها با مشکل جدی مواجه است.
 
نقش فرکانس در توسعه G۵ و توسعه اپراتورها
 
معاون رگولاتوری درخصوص اهمیت باند فرکانسی توضیح داد: هر چقدر ترافیک، مصرف داده و حتی وُیس در کشور بالا برود، نیاز است که منابع در اختیار اپراتورها را افزایش دهیم. برای این کار می‌توان از یک سری تکنیک‌ها استفاده کرد تا با همان میزان فرکانس قبلی که در اختیارشان است تا حدودی بتوان افزایش ترافیک را مدیریت کرد. اما این فقط تا حدی مقدور است. از یک حدی به بعد باید با اختصاص باند فرکانسی این مشکل را رفع کرد.
 
نکته‌ای که وجود دارد این است که صدا و سیما از ۲۶ درصد باند فرکانسی ۸۰۰-۷۰۰ که در اختیار دارد استفاده می‌کند و بقیه آن قابل آزادسازی است.
 
او افزود: مسئله مهم دیگر این است که هر چقدر باند فرکانسی پایین باشد (مانند باند ۷۰۰ -۸۰۰) کارایی آن نسبت به باندهای بالا مانند ۲۱۰۰ و ۲۶۰۰ بالاتر می‌رود. مشخصه باند فرکانسی پایین این است که پوشش‌دهی بسیار بالا دارد. این باند فرکانسی می‌تواند سایت اپراتورها را تا ۸-۷ کیلومتر پوشش دهد، اما باندهای فرکانسی بالاتر، پوشش‌دهی کمتر از این میزان دارند و این اتفاق هزینه نصب سایت برای اپراتورها را می‌برد. ظرف پولی اپراتور، یک مخزن ثابت است و از این مخزن برای نادرستی استفاده می‌شود. می‌توان به جای این که اپراتور دو سایت اضافه‌تر خریداری کند تا در روستاها پوشش‌دهی داشته باشند، آن پول را صرف سرمایه‌گذاری در خدمات نوین کند.
 
محسنی در ادامه با اشاره به این که باندهای فرکانسی پایین پوشش داخل بنا (IN DOOR) دارند. زمانی که کاربر داخل منزل یا ساختمان است اگر اپراتور برای ارائه خدمات به او از باندهای فرکانسی پایین استفاده کند، امکان این که گوشی در طبقه‌های منفی آنتن بدهد امکان‌پذیر است.
 
مشکلی که در این بین به وجود می‌آید این است که وقتی پوشش ( IN DOOR) وجود ندارد، کاربر به جای این که برای برطرف کردن مشکل از اپراتور مربوطه در این خصوص کمک بگیرد تا برای او ریپیتر (تقویت‌کننده) نصب کند، خودش از دستفروشی که می‌شناسد یک تجهیز غیر استاندارد و ارزان خریداری و نصب می‌کند.
 
شاید به ظاهر همه چیز خوب پیش برود اما یک‌دفعه از داخل ساختمان صدا بلند می‌شود که مشترکان اپراتور دیگری که در آن ساختمان هستند، با مشکل مواجه شده و آنتن خود را از دست می‌دهند.
 
او اشاره کرد: علاوه بر مشکلی که برای کاربر پیش می‌آید، سازمان تنظیم مقررات باید برای پایش علت این مشکل، هزینه زیادی خرج کند تا در نهایت کشف کند، تقویت‌کننده سیگنال غیر مجاز داخل ساختمان نصب شده و طیف اپراتور دیگر را با مشکل مواجه کرده است. تقویت فرکانس اگر از مسیر اپراتور اتفاق بیفتد چنین مشکلاتی رقم نمی‌خورد چون آن‌ها بازه فرکانسی خود و اپراتورهای دیگر را به خوبی می‌دانند و اختلالی در اپراتورهای دیگر ایجاد نمی‌کنند.
 
اپراتور از حاکمیت انتظار دارد
 
وی با تاکید بر این که نصب ریپیتر از سوی اپراتور هزینه‌بر است، گفت: در چنین شرایطی اپراتور از حاکمیت توقع دارد به او فرکانس بدهد، اما وقتی فرکانسی در اختیار دولت نیست، ما هم نمی‌توانیم به عنوان حاکمیت اپراتور را ملزم به نصب سایت و تقویت کننده در همه نقاط کنیم.
 
فرض کنیم اپراتور و مردم به این مسئله آگاه شدند که نباید از تقویت‌کننده غیر مجاز استفاده کنند و تمامی کارها را اپراتور جلو ببرد، عارضه‌ای که باقی می‌ماند این است که چرا اپراتور باید پول تقویت‌کننده بدهد؟ چرا مردم باید پول بدهند؟ در حالی که اگر باند فرکانسی ۷۰۰-۸۰۰ مگاهرتز به جای ۲۱۰۰ روی سایت وجود داشته باشد، پوشش‌دهی کامل شده و تمام موضوعات مربوط به تقویت‌کننده غیر مجاز و اعتراض به عدم پوشش‌دهی اپراتورها در کشور حذف می‌شود.
 
محسنی در ادامه به عارضه مهم دیگری اشاره کرد که نبود باندهای فرکانسی ۸۰۰-۷۰۰ مگاهرتز منجر به رخ دادن آن می‌شود. مسئله‌ای که به شکل جدی ما را از همراه بودن با پیشرفت تکنولوژی باز می‌دارد.
 
معاون رگولاتوری در این خصوص گفت: تکنولوژی اصلی که در آینده با آن روبه‌رو می‌شویم ۵G است که بستر ارتباطات با یوز کیس‌ها IOT (اینترنت اشیا) به حساب می‌آید.
 
IOT یعنی اتصال (connectivity) بسیار بالا، اگر اپراتور بخواهد به کاربری در طبقه منهای هفت، لب ساحل در هرمزگان، بین دو کوه و دره خدمات IOT بدهد باید از فرکانس -۸۰۰-۷۰۰ استفاده کند. اگر استفاده از این فرکانس میسر نباشد، در نقاطی که پوشش مطلوب وجود ندارد، کسب و کارهایی که در بستر G۵ شکل گرفته‌اند به شکل اتوماتیک حذف می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.