تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 21, 2020
11:16 سه شنبه، 1ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108157

استفاده از رمز ایستای دوم تا ۸ روز دیگر محدود می‌شود

استفاده از رمز ایستا به تدریج از ۸ بهمن ماه در بانک‌های کشور محدود می‌شود، پس ا زآن تاریخ استفاده از رمز ایستا فقط برای پرداخت‌های روزانه به صورت تجمیعی زیر۱۰۰ هزار تومان برای هر کارت امکان پذیر است.
 
تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزارتومان بیشترین حجم تراکنش‌های اینترنتی را به خود اختصاص می‌دهند طبق گزارش شاپرک در آذرماه گذشته ۲۸.۱۹ درصد تراکنش‌های انجام شده توسط ابزارهای پذیریش اینترنتی در بازه ۵ هزار تومان تا ۱۵ بوده‌است همچنین حدود ۷۶.۸۸ درصد کل تراکنش‌های انجام شده روی این ابزار پذیرش مبالغی کمتر از ۲۵ هزار تومان را داشته‌اند. این وضعیت در پرداخت موبایلی نیز با شدت بیشتر ادامه می‌یابد به گونه‌ای که ۴۱.۷۲ درصد مجموع تراکنش‌ها دارای مبلغ کمتر از ۲ هزار تومان و ۶۶.۱۸ درصد تراکنش‌ها دارای مبلغ ۵ هزار تومان بوده‌اند.
 
باتوجه به رفتار مردم برای خرید اینترنتی و مقایسه مبالغ تراکنش‌های اینترنتی انجام شده مشخص می‌شود که بیشترین استفاده مردم برای پرداخت قبوض و همچنین خرید شارژ است از همین روست که بانک مرکزی به پیشنهاد اپراتورهای کشور امکان پرداخت با رمز ایستا را برای مبالغ کمتر از ۱۰۰ هزار تومان برای هر کارت در یک روز مجاز اعلام کرد.
 
 
 
از همین رو بانک‌ها برای اینکه بتوانند امکان استفاده از هر دو رمز را در زیرمجموعه خود پیاده‌سازی کنند مجبور به اعمال تغییراتی در سوئیچ‌های کارت خود شوند. پیاده‌سازی رمز دوم پویای پیامکی از هفته دوم دی‌ماه به تدریج در بانک‌های مختلف کشور آغاز شد.
 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: «هم‌اکنون بسیاری از بانک‌های کشور امکان ارسال پیامک رمز پویا را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند و تعداد معدودی از بانک‌های باقی‌مانده به زودی این زیرساخت را در زیرمجموعه خود ایجاد خواهند کرد.» الزام استفاده از رمز دوم پویا و تعیین زمان مشخص برای اجرای آن تقریبا از دی‌ماه گذشته مطرح شد، از همان زمان پیگیری اجرای آن به صورت کامل از سوی بانک مرکزی کلید خورد.
 
پیش‌بینی می‌شود تا سوم بهمن ماه تمامی بانک‌ها به سامانه هریم متصل شوند و در نهایت امکان ارسال پیامکی رمز دوم پویا را در زیرمجموعه خود پیاده کنند. بانک آینده و بانک ملی جزو بانک‌هایی هستند که هنوز ارسال پیامکی رمز دوم پویا را در زیرمجموعه خود ایجاد نکرده‌اند.
 
در مرحله اول تمرکز بانک مرکزی روی پیاده‌سازی رمز دوم پویا در بخش صادرکنندگی بانک‌ها بود. با پیاده‌سازی رمز دوم پویا در این بخش با استفاده از هر اپلیکیشن پرداخت یا از طریق هر درگاه پرداختی امکان دریافت رمز پویا به صورت پیامکی فراهم خواهد شد در مرحله بعد بانک‌ها باید این امکان را در اینترنت‌بانک خود یا اپلیکیشن‌های خود ایجاد کنند. هم‌اکنون بسیاری از بانک‌ها این امکان را در اپلیکیشن‌های خود نیز ایجاد کرده‌اند.
 
مهران محرمیان اعلام کرد: «حذف رمز ایستا به صورت ناگهانی و یکباره نخواهد بود بلکه همانطور که پیاده‌سازی رمز پویا به صورت تدریجی در بانک‌های مختلف صورت گرفت اجرای آن نیز به صورت تدریجی خواهد بود.»
 
پیش‌بینی می‌شود امکان استفاده از رمز ایستا برای تمامی پرداخت‌های اینترنتی فقط تا ۲۵ بهمن ماه امکان‌پذیر باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.