رسانه‌های اجتماعی

January 21, 2020
14:51 سه شنبه، 1ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108171

رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر برای فعالیت‌های انتخاباتی مجوز دریافت می‌کنند

 
رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کشور برای ارائه «خدمات تبلیغاتی سیاسی» این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی باید از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) مجوز فعالیت دریافت کنند.
 
 سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در فراخوانی که در سایت خود منتشر کرده است، از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر که تمایل به میزبانی از صفحه رسمی نامزدهای انتخاباتی دارند، دعوت کرده تا برای ارائه خدمات تبلیغات سیاسی از ساترا مجوز دریافت کنند. ساترا هدف از این فراخوان را استفاده از ظرفیت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کشور و همچنین کمک به شفافیت و سالم‌سازی فضای تبلیغاتی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.
این رسانه‌ها پس از دریافت مجوز باید فعالیت خود را در قالب «مقررات تبلیغات سیاسی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» که توسط ساترا تصویب و ابلاغ شده است، آغاز کنند.
 
این مقررات در ۱۲ بند است و وظایفی را برای رسانه‌های صوت وتصویر فراگیر تعیین کرده است. براین اساس رسانه مورد نظر ملزم است «نشان تبلیغات سیاسی» را در ابتدا عنوان محتوایی که حاوی تبلیغات سیاسی است،درج کند. ابعاد این نشان باید از ابعاد متن عنوان محتوا کوچک‌تر نباشد.
این «نشان» ابلاغ شده از سوی ساترا برای تمایز محتوای مشمول این مقررات از سایر محتواهای انتشار یافته در رسانه است.
رسانه همچنین موظف است در صورت تقاضای رسمی نامزدهای انتخابات و پس از احراز هویت نامزد، صفحه رسمی به نام نامزد و با درج نشان «صفحه رسمی» ایجاد کند. مسئولیت انتشار محتوا در صفحه رسمی نامزدهای انتخابات، برعهده نامزد موردنظر است.
رسانه همچنین وظیفه دارد، به گزارش تخلفات تبلیغات سیاسی که وفق این مقررات در صلاحیت رسانه قرار دارد، با فوریت رسیدگی کرده و نتایج را به ساترا گزارش دهد.
رسانه همچنین باید محتوای تبلیغات سیاسی را حداقل تا سه ماه پس از انتخابات ذخیره و نگهداری کند و گزارش عملکرد خود را به ساترا ارائه دهد.
طبق بند ۱۰ این مقررات، رسانه موظف است به محض شناسایی ربات‌های منتشرکننده محتوای جعلی، آن‌ها را مسدود کند. پخش زنده تبلیغات سیاسی باید براساس مقررات پخش زنده ساترا انتشار یابد. اعلام نتایج انتخابات توسط رسانه‌ها نیز پیش از اعلام نتایج آرا از مراجع رسمی ممنوع است.
 
در این مقررات شرایط محتوای تبلیغات سیاسی انتشاریافته توسط رسانه‌ها هم مشخص شده است. برهمین مبنا بیان هرگونه خبر، ادعا، بیان مطالب و نقل‌قول از افراد و چهره‌های سیاسی در قالب صوت و تصویر فراگیر، باید با ذکر نام منبع و همراه با مدارک باشد.
انتشار محتوای تمسخرآمیز و تخریب‌کننده خارج از چهارچوب نقد، پیرامون سیاست‌های کلی نظام ممنوع است. انتشار محتوای تحریف‌شده نظیر تقطیع سخنرانی‌ها علیه فرد، حزب و جناح خاص ممنوع است. توهین، تمسخر و هجو زبان، فرهنگ و هویت اقوام و اقلیت‌های دینی و قومی ممنوع است.
 
تمامی رسانه‌های متقاضی و دارای شرایط می‌توانند از تاریخ ۲۹ دی‌ماه  تا ساعت ۲۴ روز ۲ بهمن ماه، درخواست خود را در قسمت «ثبت درخواست مجوز» در سایت ساترا ثبت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.