تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 24, 2020
12:56 جمعه، 4ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108198

شورای نگهبان با صندوق اخذ رای الکترونیکی موافقت نکرده است

 
تنها یک‌ماه به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده است. در کنار اعلام رد و تایید صلاحیت‌ نامزدهای مجلس، برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی نیز به یکی از موضوعات پرمناقشه این روزها بدل شده است. با اینکه سخنگو شورای نگهبان تاکید کرده بود که به صورت جدی خواهان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی است؛ اما اکنون رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است که شورای نگهبان هنوز با صندوق الکترونیکی اخذ رای موافقت نکرده و در زمان کوتاه باقی مانده به انتخابات بعید است که در این زمینه به توافق برسند.
 
پس از موافقت شورای نگهبان در مورد روند احراز هویت الکترونیکی در دی‌ماه سال گذشته، وزارت کشور از ابتدای سال جاری برای تعیین سازوکار صندوق‌های رای الکترونیکی مذاکره خود را با شورای نگهبان آغاز کرد. امیر شجاعان، رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در مورد نتیجه این جلسات به پیوست گفت: «ما از ابتدای سال برای رفع حساسیت شورای نگهبان در مورد انتخابات الکترونیکی، جلساتی با آنها برگزار کردیم؛ اما تا این زمان که با شما صحبت می‌کنم هنوز در مورد صندوق‌های الکترونیکی اخذ رای به نتیجه نرسیدیم.»
به گفته شجاعان در زمان کوتاه باقی‌مانده به انتخابات دور یازدهم مجلس و با توجه به اینکه شورای نگهبان با صندوق‌های رای الکترونیکی موافقت نکرده است، بنابراین امکان برگزاری این انتخابات به صورت تمام الکترونیکی وجود ندارد.
او در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری موفق انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی تاثیر در نظر شورای نگهبان داشته است، بیان کرد: «علاوه بر انتخابات شورایاری‌ها، در انتخابات شورای شهر و روستا هم انتخابات الکترونیکی را اجرا کردیم؛ اما در آن انتخابات نظارت برعهده مجلس شورای اسلامی بود و مجلس انتخابات الکترونیکی را پذیرفت؛ اما شورای نگهبان اعلام کرده است که اطمینان لازم برای استفاده از صندوق رای الکترونیکی در انتخابات را ندارد.»
براساس گفته‌های امیر شجاعان، وزارت کشور همچنان به صورت مستمر با اعضای شورای نگهبان در تعامل هستند تا آنها را قانع کنند. او با بیان اینکه در انتخابات آینده تنها احراز هویت به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد، بیان کرد: «به احتمال قوی در انتخابات مجلس آینده تنها احراز هویت به صورت الکترونیکی است و تمام شعب رای‌گیری به دستگاه‌های احراز هویت الکترونیکی مجهز می‌شوند.»
شجاعان همچنین تاکید کرد: «احراز هویت الکترونیکی ملاک رای دادن است نه مهر شناسنامه. البته شناسنامه‌ها مهر زده می‌شوند اما سیستم، هویت شخص مورد نظر و اینکه قبلا رای داده است یا نه را تعیین می‌کند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.