اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 26, 2020
11:44 یکشنبه، 6ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108264

واکنش دولت به بخشنامه رئیس قوه‌ قضائیه در مورد تصدی‌گری صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر

رئیس دفتر رئیس جمهوری با ارسال نامه‌ای به قوه‌ قضائیه نسبت به بخشنامه اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه به مراجع قضایی سراسر کشور که فعالیت در حوزه صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی را تنها با مجوز صدا و سیما امکان‌پذیر دانسته بود واکنش نشان داد. در این نامه تاکید شده که: «اینگونه امور مرتبط با شورای عالی فضای مجازی است.»
 
 
نامه رئیس دفتر رئیس جمهوری به قوه‌قضاییه در مورد بخش‌نامه اخیر این نهاد مبنی بری اینکه تصدیر‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی بر عهده صدا و سیماست.
 
بخشنامه اخیری که از سوی رئیس قوه‌قضائیه منتشر شده به استناد به نظریه تفسیری شورای نگهبان در تاریخ ۱۰ مهر ماه سال ۱۳۷۹ و همچنین ابلاغیه مقام رهبری خطاب به رئیس جمهوری در ۲۲ شهریور سال ۱۳۹۴ مبنی بر اینکه «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات  صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا بر عهده سازمان صدا و سیما است» بوده است. در بخشنامه ابراهیم رئیسی به مراجع قضایی سراسر کشور تاکید شده که هر گونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز این سازمان غیر مجاز است.
 
 
 
 
بخشنامه ابراهیم رئیسی به مراجع قضایی سراسر کشور تاکید شده که هر گونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز سازمان صدا و سیما غیر مجاز است.
 
پیش از این معاون تدوین مقررات و امور حقوقی سازمان تنظیم مقررات و صوت و تصویر فراگیر به پیوست اعلام کرده بود که طبق این ابلاغیه برای اجرای درست قوانین بالادستی که پیش از این موجود بوده‌اند فعالان حوزه صوت و تصویر فراگیر شامل سرویس‌های VOD، اشتراک ویدئو، IPTV و غیره باید از این سازمان مجوزهای لازم خود را دریافت کنند. همچنین وحید فرهمند در این گفت‌وگو، طولانی شدن فرایند برای دریافت مجوز فعالان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از صدا و سیما را به فرایند شکل‌گیری ساترا و در نظر گرفتن ساختاری نیمه مستقل  از صدا و سیما  ارتباط داده بود. 
 
همچنین هم‌زمان با انتشار بخشنامه قوه‌قضاییه به مراجع قضایی کشور مبنی بر اینکه هرگونه فعالیت در زمینه صوت و تصویر فراگیر باید با مجوز صدا و سیما صورت گیرد، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به ابهامات مطرح شده در مورد صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، اعلام کرده بود که در این زمینه باید شورای عالی فضای مجازی وارد عمل شود. او  ابراز امیدواری کرده بود: «توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب هفدهم اسفند ۱۳۹۰ مبنی بر آنکه تمامی دستگاه‌های کشور موظف به همکاری همه‌جانبه با مرکز ملی فضای مجازی هستند، شورای عالی فضای مجازی هرچه زودتر تعریف و مصادیق روشن برای صوت و تصویر فراگیر ارایه کند. »
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.