فناوری اطلاعات

هکاتوریسم 2020، نقطه عطف گردشگری و فناوری اطلاعات

منبع: ایلنا
 
 
اولین رویداد بین المللی گردشگری الکترونیک (هکاتوریسم 2020) با استقبال نخبگان گردشگری و فناوری در دهه فجر برگزار میشود.
 
این روزها خبر از برگزاری اولین رویداد بین المللی برنامه نویسی گردشگری الکترونیک با عنوان هکاتوریسم، در میان نخبگان دانشگاهی و متخصصین حوزه گردشگری و برنامه نویسان به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در حال انتشار است و باتوجه به نزدیک شدن بهزمان برگزاری این رویداد مهم که برای نخستین بار در کشور در حال انجام است، با رییس برگزاری این رویداد سجاد سنگسری یکی از فعالان عرصه علم و فناوری گفتگویی در این خصوص انجام داده ایم تا بیشتر با این رویداد بین المللی اشنا شویم.
 
سوال: به عنوان نخستین سوال، هدف از برگزاری اولین رویداد هکاتوریسم در ایران چه بوده است؟
 
کشور ایران به لحاظ دارا بودن نیروی متخصص و دانشگاهی در حوزه علمی و فناوری در خاورمیانه از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است؛ علاوه بر ان بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را در جهان دارا است، و بهره مندی از این ظرفیت موجود در روزگار معاصر، مستلزم پیوند حوزه گردشگری با فناوری اطلاعات است. امروزه صنعت گردشگری با فناوری اطلاعات وابستگی و ارتباط جدایی ناپذیری پیدا کرده به طوری که جهت کسب جایگاه و موقعیت بهتر در این صنعت و بهره مندی از مزایای بی بدیل آن، راهی جز توجه به توسعه گردشگری الکترونیک نیست. تحقیقات نشان می دهد که گردشگری به عنوان یکی از صنایع پیشتاز اقتصادی در جهان می باشد که حجم زیادی از اشتغال و تولید ملی را به خود اختصاص داده است و یکی از مولفه های قابل ملاحظه در حوزه درآمد ارزی، در کنار فعالیت های اقتصادی ـ بازرگانییک کشور محسوب می گردد. علاوه بر آن اقتصاد امروز دنیا، صنعت گردشگری را پس از صنایع نفت و خودروسازی به عنوان  سومین پدیده اقتصادی پویا در دنیا بر میشمرد. انچه به عنوان یک ضرورت است، تلاش برای تبدیل این حوزه دارای پتانسیل بسیار خوب در کشور برای خروج از وابستگی به نفت، و قرار دادن آن در صدر رویکردهای اثربخش و برنامه ریزی های کلان دولت است. در واقع با استفاده از بستر اینترنت و فضای مجازی و با صرف کمترین سرمایه گذاری می توان کسب و کارهای گردشگری جدید را راه اندازی و به ایجاد اشتغال پایدار که از مبانی مهم در توسعه کشور است دست یافت. امروزه با استفاده از  امکانات گردشگری مجازی در واقع می توان گفت که افق جدیدی پیش پای صنعت گردشگری که یکی از پردرامدترین صنایع است گشوده شده است. با استفاده از این امکان، کشورها می توانند با هزینه کمتری برای اثار دیدنی خود به تبلیغات بپردازند. استفاده از فضای وب همچنین باعث کاهش اتلاف منابع انرژی، هزینه های حمل و نقل و ... می شود. امروزع با توسعه صفحات جهانی وب و اپلیکیشن های موبایلی، بسیای از محدودیت های سیستم توزیع جهانی در دنیای گردشگری برطرف شده و نظام نوینی تحت عنوان توریسم الکترونیک شکل گرفته است به نحوی که فناوری اطلاعات با طبقه بندی و دسته بندی اطلاعات حوزه گردشگری، امکان کار و فعالیت در حوزه گردشگری هم در خانه و هم در محل کار را فراهم نموده است. هکاتوریسم 2020 با استفاده از دانش نخبگانی در این حوزه و توجه به مبانی علمی و فناوری و با استخراج نیازمندی های این حوزه به ارائه خدمات در حوزه گردشگری به شکل و مدل متناسب به فضای ایجاد شده در حوزه گردشگری با اتصال به توانمندی های کشور می پردازد.
 
سوال: به نظر شما وضعیت و سهم و جایگاه کشورمان در حوزه گردشگری در چه شرایطی است و هکاتوریسم در ارتقا این حوزه چه وظیفه ای دارد؟
 
امروزه صاحب نظران به خوبی دریافته اند که گردشگری  در چهارچوب فضای اینترنتی وسیله ای کارآمد است که با بکارگیری آن یک علاقه مند به گردشگری می تواند در زمان کوتاه، با هزینه بهینه و با یک برنامه هدفمند و هدایتگر به مکانی خاص مسافرت کند. به بیانی دیگر، گردشگی الکترونیک یعنی فن تلفیق متدهای کسب و کار الکترونیک و فناوری اطلاعات در شیوه ها و ابزارهای تدارک، ارائه و پشتیبانی خدمات گردشگری به جهت تامین نیازهای گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر است که این امر به تمامی خدماتی اشاره دارد که در گذشته گردشگران سنتی از ان ها استفاده می کردند و امروزه می توانند به صورت الکترونیکی و از طریق فضای اینترنت به این امکانات دسترسی داشته باشند. با توجه به انچه گفته شد، می توان به سهم و جایگاه ایران در این صنعت بیشتر توجه کرد، که ما در مواجه با این فضا بوجود امده همچنان در پارادایم سنتی کار می کنیم یا به پارادایم های جدید و نوین هم توجه داشته ایم. استراتژی خلق توازن و هماهنگی بین این دو حوزه یعنی گردشگری و فناوری اطلاعات، می بایست به ایجاد خلق مزیت رقابتی و خلق ارزش برای تلفیق این دو منجر شود، که این امر نیازمند برداشتن قدم های بیشتری است. اگر به آمارهای موجود دقت کنیم، شرایط کشور در حوزه رونق گردشگری و توسعه ان علیرغم ظرفیت ها و توانمندی های بسیار خوب، در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و این امر نیاز به پشتیبانی عملیاتی بیشتر، بهره وری مدیریتی و تصمیم گیری استراتژیک به عنوان فاکتورهای موثر در ایجاد ارزشهای استراتژیک در حوزه تجارت الکترونیک می باشد، این مهم با توجه به ثبات مدیریتی در چند سال گذشته در حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اتخاذ سیاست های مناسب منجر به رشد 27 درصدی جذب گردشگر در طی یکسال گذشته نسبت به سالهای پیش شده است. در خصوص هکاتوریسم، باید اشاره کنم که یکی از ضروریات ثبات و گسترش گردشگری الکترونیک، با توجه به رشد و جذب گردشگر، نهادینه سازی الکترونیک و به کاربردن روشهای نوین با استفاده از فناوری اطلاعات به منظور ایجاد سیستم یکپارچه الکترونیک و قابلیت جامع وب سایت ها در پاسخگویی به نیازها و خواسته های متولیان و مخاطبین این حوزه است که هکاتوریسم 2020 به عنوان اولین رویداد علمی و عملی به چالش های موجود در این حوزه با همکاری اصحاب دانشگاه، اندیشمندان حوزه گردشگری، متخصصان برنامه نویسان در زمینه وب و موبایل به صورت یک ماراتن بین المللی برگزار می شود. هکاتوریسم با ایده های نو و خلاقانه نخبگان کشور قطعا برای رسیدن به این اهداف و رونق گردشگری یک مجرای جدی و عملی خواهد بود.
 
سوال: یکی از سیاست های وزارت میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی موضوع مارکتینگ است، هکاتوریسم به موضوع ایا ورود خواهد داشت:
 
یکی از اهداف برگزاری هکاتوریسم، کمک به تسهیل فرایندهای اثربخش در حوزه کسب و کارهای الکترونیک در فضای گردشگری است، هکاتوریسم در فرایند پذیرش، پیاده سازی و نهادینه کردن شیوه های نوین و خلاقانه پیشتاز است و مهمترین عامل برای دستیابی به مارکتینگ پایدار، یافتن راهکارهایی برای رفع موانع موجود در این صنعت است، هکاتوریسم تلاش دارد تا با توسعه زیرساخت های تحت وب و بهره مندی از ابزارها و فناوری های نوین زمینه توسعه پایدار را فراهم کند، تمرکز ما در این رویداد، استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری الکترونیک است. شما به خوبی می دانید که از سال 1980 صنعت گردشگری در جهان به کلی متحول شده و این صنعت به عنوان یک صنعت بین المللی و بزرگترین تولید کننده مشاغل روی کره زمین در مقابل بسیاری از صنایع دیگر عرض اندام می کند. ایا این امر، نشان از مارکتینگ بالای موجود در ان نیست. اما ما برای بودن در این مارکتینگ چه باید بکنیم؛ بدون شک برای نیل به ان و بودن در این فضای رقابتی،مستلزم محقق شدن پیش نیازها و مقدماتی است که رویداد بین المللی هکاتوریسم2020، در صدد مرتفع ساختن انها در میان اندیشمندان، متخصصین و برنامه نویسان این حوزه است، بر این اساس اولین ماراتن برنامه نویسی وب و موبایل در حوزه گردشگری، به دنبال ایجاد بستری برای حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات است که با برگزاری این ماراتن برنامه نویسی، توجه بیشتری به اجزای کسب و کار الکترونیکی، تحقیق و توسعه الکترونیکی، تولید محتوای الکترونیکی و ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه گردشگری شود و محلی پویا و به روز و کارآمد برای تبادل نظر در خصوص استانداردها و پروتکل های خاص ایجاد نماید. این رویداد به دنبال ترویج نگاه مبتنی بر توسعه و فناوری های نوین در حوزه گردشگری است تا از رهگذر آن به بالا بردن رتبه ایران در منطقه و در سطح بین الملل با همکاری و مشارکت نخبگان دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان، پژوهشگران و برنامه نویسان متخصص ایرانی یاری رساند. پس می توان اینگونه به سوال شما پاسخ داد که برای ورود به بحث مارکتینگ، توجه به زیرساخت ها بسیار مهم است و این توجه به زیرساخت ها و یافتن پاسخی برای رفع موانع از الویت های هکاتوریسم است.
 
سوال: با توجه به انچه شما فرمودید، هکاتوریسم در کمک به برنامه های دیگر حوزه گردشگری چه سهمی می تواند داشته باشد:
 
هکاتوریسم، مجموعه ای نخبگان را در کنار یکدیگر قرار داده است که به عنوان بازویی فعال، خلاق و عملیاتی در کنار سایر بخش های این صنعت می تواند به توسعه گردشگری کمک شایان توجهی بنماید، هدف هکاتوریسم، با توجه به استقبال گسترده نخبگان هر دو حوزه، یعنی گردشگی و فناوری اطلاعات، توسعه گردشگری الکترونیک است. یافته های ما در تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده ایم نشان می دهد صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین پدیده های اقتصادی و اجتماعی قرن در حال گسترش است واین صنعت همانند دیگر عرصه های خدماتی، بیش از پیش شاهد رقابت تنگاتنگ و حضور رقبای جدید برای کسب سهم و جایگاه بهتر در این عرصه خواهد بود. در این میان کشورها و مناطقی در این عرصه موفق تر خواهند  بود و خواهند توانست موقعیت و جایگاه خود را بهبود بخشیده و سهم بالاتری را نصیب خود کنند که با درک صحیح نیازها و ملزومات توسعه گردشگری در هزاره سوم، سیاست ها و استراتژی های مناسب ان را اتخاذ کرده و در جهت تحقق آن ها مدیریت و برنامه ریزی درستی داشته باشند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان  پارادایم جدید حاکم بر توسعه و علت و نشان توسعه یافتگی، یکی از مهمترین ابزارهای استراتژیک محسوب می شود که توانسته جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... زندگی بشری را تحت الشعاع قرار دهد و تمرکز هکاتوریسم، نقطه عطفی بین گردشگری و فناوری اطلاعات است که همگام سازیو تطبیق ان دو را هم مدنظر قرار داده است. هکاتوریسم، از ان جهت بازویی توانمند است که به چالش های پیش رو می پردازد و راهکاری برای باقی ماندن در عرصه رقابت در گردشگری در اینده را با دانش نخبگان و تخصص برنامه نویسان پیوند زده  و زمینه را برای تسهیل برنامه ریزی  و سیاستگذاری فراهم می اورد، که این امر به رشد و بالندگی این حوزه کمک بسیار شایان توجهی می نماید.
 
اقتصاد الکترونیک
 
نظام مدیریت مقضد
 
نظام ذخیره جا
 
نظام توزیع جهانی
 
نظام مدیریت مشتری
 
مشتری مداری
 
 

​​