تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 26, 2020
14:37 یکشنبه، 6ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108276

امکان صدور امضای الکترونیکی همراه فراهم شد

امکان ارائه امضای الکترونیکی روی سیم‌کارت اوایل سال آینده فراهم می‌شود، با ارائه این سرویس سیم‌کارت جایگزین توکن خواهد شد.
 
هم‌اکنون مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی خصوصی «اعتماد هوشمند» به عنوان یکی از مراکز میانی مجاز درحال آماده‌سازی زیرساخت ارائه امضای همراه برای متقاضیان این سرویس است.
 
محمد رضا پورحسن، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که تا پایان سال فاز آزمایشی اجرای این طرح آغاز می‌شود و از اوایل سال آینده امکان ارائه این سرویس در بازار وجود خواهد داشت.
 
پورحسن در این زمینه گفت : «برای اجرایی کردن این پروژه با سه اپراتور بزرگ تلفن‌همراه کشور و همچنین یک اپراتور مجازی (MVNO) مذاکره کرده‌ایم و طبق توافق‌های صورت گرفته قرار شده تا امکان استفاده از بسترهای آنان برای ارائه این سرویس فراهم شود.»
 
او پیش‌بینی کرد که در فاز اولیه روی یک بازار با ۱۰ هزار کاربر فعالیت خود را آغاز کنند و پس از آن امکان گسترش بازار وجود خواهد داشت.
 
چندی پیش نیز اعلام شد که مقدمات ارائه امضای الکترونیکی روی سیم‌کارت از طریق رایتل فراهم خواهد شد و در جلسه آتی شورای سیاستگذاری مرکز ریشه مجوزهای لازم برای صدور گواهی الکترونیکی به رایتل داده خواهد شد؛ اما هنوز این جلسه برگزار نشده است. در همان زمان اعلام شد که مرکز میانی اعتماد هوشمند در حال آماده‌سازی زیرساخت ارائه امضای الکترونیکی از طریق گوشی تلفن‌همراه است.
 
مدیرعامل اعتماد هوشمند با اشاره به اینکه سیم‌کارت‌هایی که امکان تعریف امضای الکترونیکی روی آنها وجود دارد با سیم‌کارت‌های معمولی متفاوت است گفت: «در سیم‌کارت‌هایی که امکان تعریف امضای الکترونیکی وجود دارد یک ماژول سخت‌افزاری تعریف شده که روی آن ماژول امکان تعریف عملیات رمزنگاری وجود دارد.»
 
پورحسن افزود: «یکی از اهداف ما آماده‌سازی زیرساخت لازم برای ارائه امضای الکترونیکی از طریق سیم‌کارت است، در اصل ما در نظر داریم امکان تعریف هر گونه گواهی الکترونیکی صادر شده از طریق هر کدام از مراکز میانی را روی زیرساختی که آماده خواهد شد فراهم کنیم.»
 
او با اشاره به اینکه ترجیح شرکت استفاده و بهره‌گیری کاربران از گواهی‌های الکترونیکی صادر شده از خود این شرکت است گفت: «اما چون احتمال این وجود دارد که برخی بر استفاده از گواهی‌های الکترونیکی صادر شده از سوی مراکز خاص تاکید کنند ما نیز امکانی را فراهم کردیم تا بتوانیم هر نوع گواهی الکترونیکی را روی سیم‌کارت‌ تعریف کنیم.»
 
مدیرعامل شرکت اعتماد هوشمند با اشاره به بازار هدف این شرکت توضیح داد: «با توجه به اینکه هلدینگ «تکوستا» به صورت تخصصی در حوزه بانکی فعالیت می‌کند ما نیز هدف و بازار اولیه خود را در این حوزه تعریف کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم سرویس خود را در اختیار این بخش قرار دهیم.»
 
او اضافه کرد: «در صورتی که امکان استفاده از امضای الکترونیکی روی سیم‌کارت فراهم شود و استفاده از آن در شبکه بانکی گسترش یابد امکان ارائه سرویس‌های متفاوت‌تر نیز به دارندگان امضای الکترونیکی فراهم می‌شود به طور مثال بانک‌ها می‌توانند برای صاحبان امضای الکترونیکی امکان انتقال وجه بیشتری را از طریق سایت یا اپلیکیشنهای بانکی فراهم کنند.»
 
پورحسن در پاسخ به این سوال که هزینه‌های این سرویس چگونه است گفت: «هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده‌ایم این امکان وجود دارد که سیم‌کارت به صورت رایگان دراختیار افراد قرارگیرد و هزینه‌های تراکنش و امضا به صورت کارمزد از آنها دریافت شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.