تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 27, 2020
14:39 دوشنبه، 7ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108316

روند تست تجهیزات وارداتی فناوری اطلاعات ناکارآمد است

مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک گفت: روند تست تجهیزات وارداتی حوزه فناوری اطلاعات، ناکارآمد است و به زودی دستورالعمل ردیابی تمامی کالاهای وارداتی در کشور تا زمان مصرف ابلاغ می شود.
 
 به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه ای، ویدا سینا در نشست مشترک کمیسیون شبکه سازمان نصر، با تایید وجود کالای قاچاق در حوزه IT در کشور گفت: باید قبول کرد که روند تست تجهیزات ناکارآمد است؛ بر این اساس به زودی دستورالعملی درخصوص ردیابی کامل تمامی کالاهای وارداتی در کشور تا زمان مصرف ابلاغ خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک به عنوان بازوی اجرایی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ارزیابی محصولات وارداتی در زمینه تجهیزات ICT را بر عهده دارد، درباره نحوه محاسبه هزینه های آزمایش تجهیزات وارداتی ICT و بالا بودن هزینه های تست این تجهیزات و چند برابر شدن این هزینه ها نسبت به سال گذشته، گفت: مرجع محاسبه هزینه های انجام تست تجهیزات ICT ، آزمایشگاه است و متاسفانه هیچ مرجعی برای تعیین تعرفه ها وجود ندارد و به همین دلیل تعیین قیمت آزمایشگاهها بر اساس تصمیم گیری همان آزمایشگاه انجام می شود.
 
سینا، گفت: ارائه تاییدیه تجهیزات ICT نیز وظیفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که باید در قالب گواهی تایید نمونه، تاییدیه صادر کند و بنا بر دلایلی که برای ما هم مشخص نشده، اجازه رد یا قبول تجهیزات را از آزمایشگاه گرفته است و حق اظهار نظر در این خصوص را هم به ما نمی دهد.
 
وی افزود: در ابتدا تایید محصولات امنیتی حوزه ICT توسط آزمایشگاه صنایع انفورماتیک صورت می گرفت، ولی با گذشت دو سال از آغاز ارزیابی های امنیتی در آزمایشگاه، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این اختیار را از مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک گرفته و پس از آن دیگر تاییدیه ای از سوی این مرکز تحقیقاتی صادر نمی شود.
 
سینا در خصوص انتقاداتی که به ناکار آمدی نحوه تست تجهیزات وارداتی حوزه ICT وارد است، گفت: با توجه به عدم صدور تاییدیه تجهیزات و صرف هزینه و زمان زیاد برای تایید تجهیزات، این واردکنندگان هستند که در صورت بروز مشکل دچار خسران می شوند و آزمایشگاه به خاطر ارائه گزارش های درصدی که از تست محصول به متقاضی می دهد، عملا از بار مسئولیت تست شانه خالی می کند و تمامی عواقب آن متوجه وارد کننده کالا می شود و عملا انجام تست های امنیتی بی نتیجه است.
 
وی در مورد اینکه چرا تجهیزاتی که در بیرون از مرزهای کشور تولید و براساس استانداردهای بین المللی تاییدیه های متفاوت را اخذ می کند، در کشور تاییدیه نمی گیرد، گفت: ما در طول زمان به مواردی بر حسب تجربه رسیده ایم که نیاز به انجام تست آن دیگر نیست، اما موفق نشده ایم این موارد را به تصمیم گیران تفهیم کنیم. یک سری قوانین بالادستی وجود دارند که نمی شود بندی را در آن کم یا زیاد کرد؛ اما شاید با همراهی یکدیگر، بتوانیم با برطرف کردن این موارد، زمان تست ها را کوتاه تر و عملا هزینه ها کمتر می شود.
 
در این نشست اعضای کمیسیون تجهیزات شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای یکی از دلایل عمده رواج کالای قاچاق در حوزه IT در کشور را طولانی بودن زمان انجام تست، هزینه های بالای تست و سختگیری های بی مورد به عمل آمده توسط آزمایشگاه های تایید تجهیزات، دانستند.
 
در این راستا با توجه به مشکلاتی که بر سر ترخیص کالاهای وارداتی وجود دارد، مقرر شد کارگروه تخصصی مشترک بین کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی و مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک در خصوص تسهیل و بهبود و بهینه کردن روال ها و فرآیند ترخیص و ارزیابی و تسریع این مسائل، تشکیل شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.