اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

February 1, 2020
15:24 شنبه، 12ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108412

گزارش فصل پاییز کافه بازار منتشر شد؛ رشد نصب پیام‌رسان‌ها با قطع اینترنت

در سه ماهی که گذشت، ۲۰۲ میلیون جست‌وجو در کافه بازار انجام شد. نکته جالب توجه در جست‌وجو و نصب برنامه نشان می‌دهد، پیام‌رسان‌ها رشد خوبی داشتند. البته یکی از دلایل مهم این رشد به قطعی اینترنت در آبان‌ماه برمی‌گردد که راه ارتباطی برای دو هفته تنها از طریق اپلیکیشن‌های داخلی مقدور بود.
 
کافه بازار به رسم هر فصل، گزارشی از عملکرد اپلیکیشن‌ها و رفتار کاربران منتشر کرده است. در این گزارش نکات جالبی وجود دارد. از تمایل کاربران به استفاده از یک برند خاص تلفن همراه تا روزها و ساعت‌هایی در هفته که کاربران بیش از زمان‌های دیگر به نصب برنامه روی گوشی‌های تلفن همراه خود روی می‌آورند.
 
بر اساس این گزارش که صبح امروز منتشر شده است، ۳۱ درصد از کاربران اندرویدی که تا پایان فصل پاییز بازار را روی دستگاه خود نصب داشته‌اند، از بازار خرید کرده‌اند. سهم کاربران کافه بازار از برند گوشی سامسونگ ۶۲ درصد، هواوی ۲۱ درصد، ال جی و سونی ۳ درصد، نوکیا، شیائومی و لنوو ۲ درصد، اچ تی سی و موتورولا ۱ درصد است.
 
سهم درآمد برنامه‌ها و بازی‌ها از برندهای گوشی نیز از دیگر مواردی است که در این گزارش فصلی آمده است. بر این اساس، سهم درآمدی گوشی‌ها از برنامه‌های کاربردی در سامسونگ ۶۳ درصد، هوآوی ۱۸ درصد، ال جی ۴ درصد و سهم درآمد از بازی‌ها ۶۴ درصد سامسونگ، ۱۸ درصد هوآوی و ۳ درصد متعلق به ال جی است.
 
عصر جمعه، بیشترین خرید از کافه بازار
 
 
آمار بعدی که در این گزارش منتشر شده است، خیلی روی بازار تکنولوژی تمرکز ندارد. بیشتر آماری است از عملکرد کاربران. به این شکل که خرید برنامه‌ و بازی از کافه بازار در روزهای جمعه و ساعت ۶ تا ۷ عصر بیشتر از هر زمان دیگری در هفته است و برعکس روزهای اول هفته خصوصا شنبه، کمترین خرید به ثبت رسیده است.
 
رشد ۱۸ درصدی تعداد برنامه های فعال دسته آموزش
 
سهم برنامه های فعال هر دسته نسبت به کل برنامه‌های بازار نشان می‌دهد تعداد برنامه‌های فعال نسبت به فصل قبل چند درصد تغییر کرده است. منظور از برنامه فعال، برنامه‌ای است که در انتهای فصل پاییز در حال انتشار باشد. در پاییز ۹۸ دسته آموزش با سهم ۱۸ درصد، بیشترین سهم را بین دسته‌های مختلف برنامه در بازار دارد.
 
این گزارش نشان می‌دهد، دسته خرید نسبت به تابستان ۹۸ چیزی حدود ۹ درصد رشد داشته و بیشترین میزان در این ارزیابی را به خود اختصاص داده است. پس از آموزش، برنامه‌های مذهبی با ۹ درصد، برنامه کتاب‌ها، منابع و برنامه‌های کاربردی با ۸ درصد و سرگرمی ۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این آنالیز برنامه‌های آب و هوا، استراتژی و شبیه سازی نه رشدی داشتند نه سهمی از برنامه‌ها در بازار را به خود اختصاص داده‌اند.
 
ورود بیش از ۲ هزار برنامه جدید به بازار
 
در این فصل در مجموع ۲۱۹۶ برنامه جدید به بازار اضافه شد. دسته آموزش با ۳۳۵ برنامه جدید، بیشترین سهم را از این تعداد دارد. در نمودار مربوط به آنالیز این بخش سهم برنامه‌های کاربری ۲۱۶ و سهم برنامه‌های خرید ۲۰۸ است.
 
میانگین نصب برنامه و بازی در فصلی که گذشته مربوط به برنامه‌های کاربردی با تعداد نصب ۴۹۱۵ مرتبه است و پیام‌رسان‌ها در بخش بعدی با ۴۸۷۳ نصب قرار دارند. نکته مهمی که در این بخش به چشم می‌آید، تعداد نصب پیام رسان‌ها است که با رشد چشمگیری رو به رو شده است. قطعی اینترنت در آبان‌ماه یکی از دلایلی است که منجر به این رشد شده است چرا که در آن زمان امکان استفاده از پیام رسان‌های دیگر وجود نداشت.
 
۱۰ هزار نصب فعال
 
 
برنامه‌های فعالی که در این فصل بیش از ۱۰ هزار نصب داشته‌اند از دیگر بخش‌های این گزارش است. برنامه های مذهبی، کاربردی، آموزشی، سرگرمی و ابزارها به ترتیب در صدر این نمودار قرار گرفته‌اند. برنامه‌های مربوط به خبرها و نشریات، برنامه‌های ورزشی، آب و هوا و ماجرایی نیز به ترتیب پایین جدول حضور دارند.
 
در نموداری که میانگین تعداد روزی که هر برنامه از زمان انتشار تا رسیدن به ۱۰ هزار نصب فعال طی کرده را نشان می‌دهد، پیام رسان ها طی ۵۳۱ روز، ابزارها ۴۹۸ روز، کسب و کارها ۴۹۸ روز به ۱۰ هزار نصب فعال رسیده‌اند. از طرف دیگر برنامه‌ها و بازی‌های مربوط به دسته کلمات و دانستنی‌ها طی ۱۰۶ روز، رفت و آمد ۲۲۱ روز و شبیه سازی ۲۲۸ روز مراحل نصب ۱۰ هزارتایی خود را طی کرده‌اند.
 
در فصل پاییز بیش از ۲۳ هزار برنامه در بازار، درآمد داشته‌اند که دسته مربوط به برنامه‌های آموزش ۶ هزار و ۷۶۵ برنامه بیشترین سهم را در این بین دارد. بازی‌های مربوط به کلمات و دانستنی‌ها حدود ۳۸ درصد و بازی‌های استراتژی ۳۱ درصد برنامه‌های فعال در این دسته‌ها کسب درآمد کرده‌اند. آب و هوا، خبرها و نشریات، رفت و آمد کمترین سهم را در این نمودار داشته‌اند.
 
سهم درآمدی از انواع پرداخت
 
اشتراک، خرید برنامه و پرداخت درون برنامه از جمله راه‌های سهم درآمد برنامه‌ها در کافه بازار است. بر اساس آماری که این مجموعه ارائه کرده است، برنامه‌های مربوط به خرید، کلمات و دانستنی‌ها، استراتژی و شبکه های اجتماعی ۱۰۰ درصد و برنامه‌های خانوادگی، ویدیو رسانه و ورزشی ۹۹ درصد پرداخت درون برنامه‌ای داشته‌اند.
 
برنامه‌های عکاسی با ۷۰ درصد و شخصی سازی با ۶۷ درصد جزو برنامه‌های خریداری شده در بازار هستند. بالاترین سهم اشتراک نیز متعلق به برنامه‌های آشپزی و رستوران با ۴۴ درصد و رفت و آمد با ۲۴ درصد است.
 
منظور از اشتراک درون برنامه‌ای، برنامه‌هایی هستند که از اعتبار بازار برای دریافت هزینه اشتراک مشتریان استفاده می‌کنند. در واقع تمام برنامه‌هایی که مدل درآمدشان اشتراکی است لزوما از روش اشتراک درون برنامه‌ای بازار استفاده نمی‌کنند و ممکن است پرداخت خود را با روش پرداخت درون برنامه‌ای پیاده‌سازی کرده باشند.
 
رشد تعداد خریداران در گزارش فصل پاییز، به کاربرانی اشاره دارد که در طول فصل حداقل یک بار خرید انجام داده‌اند. بازی‌های معمایی رشد ۱۴۳ درصدی داشته و برنامه‌های ورزشی با رشد ۸۷ درصدی رو به رو بوده‌اند. در حالی که برنامه‌های سیر و سفر و شبکه‌های اجتماعی رشد منفی داشته‌اند.
 
ریزش خریداران در پاییز
 
نرخ ریزش فصلی به ازای خریداران محاسبه شده است. این نرخ به این معناست که چند درصد از خریداران فصل تابستان، در فصل پاییز خرید خود را تکرار نکرده‌اند.
 
برنامه‌های سیر و سفر، کسب و کار، شخصی‌سازی، سبک زندگی، ابزارها و آب و هوا ریزش ۱۰۰ تا ۹۸ درصدی داشتند در حالی که ریزش برنامه‌های استراتژی، ویدیو رسانه و بازی‌های خانوادگی خیلی زیاد نبوده است.
 
 نرخ تمرکز در گزارش فصلی کافه بازار حکایت از تمرکز درآمد بازار محصولات دیجیتال دارد. بر این اساس، تمرکز بالا یعنی بازاری که تعداد بسیار کمی از رقبا سهم بسیار زیادی از آن دارند. در تمرکز پایین، سهم بازار همه برنامه‌ها تقریبا پایین است و هیچ بازیگری با سهم عمده در بازار وجود ندارد. برنامه‌های خرید، خبرها و نشریات و ورزشی بالاترین تمرکز را دارند و برنامه های سرگرمی و آموزش در انتهای این نمودار هستند.
 
وضعیت بازار محصولات دیجیتال از قسمت‌های جذاب گزارش کافه بازار است. برنامه‌های مربوط به خبرها و نشریات، سیر و سفر، رفت و آمد، بازی‌های امتیازی، شبیه‌سازی و آموزش خریدار کم و رقابت کم دارند. اما برنامه‌های خرید، ویدیو رسانه، شبکه‌های اجتماعی و مذهبی و بازی‌های خانوادگی، تفننی، کلمات و دانستنی‌ها خریدار زیاد دارند و رقبای اندک.
 
سهم هر کدام از دسته‌های بازی و برنامه از تعداد کل نمایش آگهی در فصل پاییز به این شرح بوده؛ برنامه رفت و آمد ۲۴ درصد، ۱۲ درصد امور مالی، ۱۰ درصد خرید. در بین بازی ها ۱۴ درصد کلمات و دانستنی‌ها، ۸ درصد تفننی و ۵ درصد اکشن.
 
 
 
 
کاربران کافه بازار در فصلی که گذشت بیش از ۲۰۲ میلیون بار در بازار جست و جو کرده‌اند که بیش از ۸۹ درصد از این جست و جوها موفق بوده است. منظور از جست و جو موفق، جست و جویی است که منتهی به نصب یک برنامه شده باشد. ۳۲ درصد جست و جوهای موفق در بازار، مربوط به کلمات موضوعی هستند.
 
جست و جوهای موضوعی، عباراتی هستند که اسم هیچ برنامه‌ای در آن ذکر نشده و کاربر به طور خاص دنبال یک برنامه مشخص نیست. در بقیه ۶۸ درصد جست‌وجوها، کاربران به طور مشخص یک برنامه خاص را جست و جو کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.