اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 7, 2020
12:24 جمعه، 18ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108600

توسعه پایدار فعالیت‌های فضایی به بحث گذاشته شد

نمایندگان کشورهای عضو کمیته سازمان ملل در امور استفاده صلح‌آمیز از فضا (کوپوس) در پنجاه و هفتمین نشست علمی و فنی این کمیته، موضوع توسعه پایدار فعالیت‌های فضایی را مورد بحث قرار دادند.
 
 به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، دومین روز از نشست زیرکمیته علمی و فنی کوپوس با حضور نماینده اعزامی پژوهشگاه فضایی ایران در وین اتریش برگزار شد و موضوع «توسعه پایدار فعالیت‌های فضایی» مطرح و مورد بحث قرار گرفت.
 
در این زمینه، نمایندگان کشورهای مختلف به بیان فعالیت‌های کشور خود در زمینه پیاده‌سازی ۲۱ رهنمود مورد توافق پرداختند و پیشنهادهایی را نیز مطرح کردند. از جمله، نماینده انگلستان تاکید کرد که لازم است پیش از ارائه رهنمودهای جدید، رهنمودهای مورد توافق پیاده‌سازی شده و بر اساس درس‌آموخته‌های آن، رهنمودهای جدید مطرح شود.
 
نماینده روسیه نیز نگرانی کشورش از افزایش فعالیت شرکت‌های خصوصی را بیان و تاکید کرد که ارائه رهنمودهای جدید ضروری است.
 
در همین حال نماینده فرانسه، بر لزوم تصمیم‌گیری درخصوص ساختار کارگروه دوم، پیش از انتخاب رئیس برای آن، تاکید کرد.
 
نماینده کلمبیا نیز اظهار داشت که نحوه فعالیت این کارگروه نباید به نحوی باشد که فعالیت کشورهای در حال توسعه در زمینه فضا محدود شود.
 
نمایندگان کشورهای اندونزی، نیوزلند و پاکستان نیز با تاکید بر پیاده‌سازی ۲۱ رهنمود مورد توافق، بر لزوم عدم محدودسازی فعالیت کشورهای در حال توسعه تاکید کردند.
 
در این نشست، همچنین، اعضا به تبادل نظر کلی و ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده در حوزه فضا پرداختند.
 
از جمله نمایندگان کشورهایی چون قزاقستان، مراکش، اندونزی و تایلند،  فعالیت‌های خود در زمینه سنجش از دور برای پایش جنگل‌ها و منابع آب را مطرح کردند.
 
نماینده انجمن بین‌المللی فتوگرامتری و سنجش از دور (ISPRS) به بیان همکاری‌های بین‌المللی این جامعه در زمینه سنجش از دور پرداخت.
 
از دیگر موضوعات مورد بررسی در روز دوم اجلاس کوپوس، «آب و هوا در فضا» بود. در این خصوص، نمایندگان کشورهای پرو، مکزیک، اتریش، روسیه، پاکستان، اندونزی و همچنین سازمان هواشناسی جهانی (WMO) گزارش فعالیت‌های انجام شده در حوزه پایش فضا را ارائه و نمایندگان کشورهای ژاپن، کانادا و آمریکا نیز فعالیت‌های تحقیقاتی و عملیاتی خود در زمینه آب و هوا در فضا را مطرح کردند.
 
در انتهای جلسه گزارش‌های تخصصی با عناوینی به شرح زیر از سوی نمایندگان کشورها ارائه شد:
 
– برنامه تحقیقاتی SCOSTEP (Scientific Committee on Solar-Terrestrial Physics) در مورد پیش‌بینی هم‌افزایی تشعشعات خورشیدی و کیهانی توسط نماینده این تشکل
 
– فعالیت‌های مرکز NICT ژاپن و کشور کره در مورد مطالعات آب و هوا در فضا
 
– برگزاری کنفرانس بین‌المللی فضا برای همه در سال ۲۰۱۹ در اتریش با همکاری سازمان ملل
 
– تحقیقات انجام شده برای شناسایی منابع زمین، به‌خصوص منابع آب، با کمک مشاهدات رادار SAR در اسرائیل
 
– برگزاری دوره‌ها و همکاری‌های بین‌المللی انجام شده در زمینه آموزش و نوآوری در تحقیقات حوزه فضا در دانشگاه باکوی آذربایجان
 
– پروژه PECASUS برای پیش‌بینی آب و هوا در فضا در فنلاند
 
– برنامه‌های روسیه و دانشگاه بین‌المللی فضا (ISU) برای توسعه پژوهش‌های حوزه فضا
 
پیش از آغاز جلسه رسمی، جلسه غیررسمی کارگروه پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضایی (LTS) برگزار شد که در آن نمایندگان اعضا به بیان نظر و تشریح برنامه‌های پیشنهادی برای کارگروه دوم توسعه پایدار فعالیت‌های فضایی پرداختند. بسیاری از کشورها، از جمله ایران بر این موضوع تاکید داشتند که لازم است ساختار این گروه به‌نحوی تشکیل شود که هیات رئیسه‌ای متشکل از بیش از یک نفر آن را اداره کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.