تلفن همراه

برنامه‌‌های «رفت‌وآمد» بیشترین سهم آگهی‌های در جست‌وجو کافه‌بازار را دارند

منبع: پیوست
گزارش فصل پاییز «کافه‌بازار» نشان می‌دهد که دسته برنامه‌های مخصوص «رفت‌وآمد» بیشترین سهم از تعداد کل نمایش آگهی در جست‌وجو را با سهم ۲۴ درصدی به خود اختصاص داده است.
 
گزارش فصلی کافه‌بازار که ابتدای هفته گذشته منتشر شد اطلاعات گوناگونی از میزان سهم برندهای موبایل در بازار ایران تا سهم کل برنامه‌های فعال در بازار و میزان رشد آن‌ها را در اختیار کاربران و کسب‌وکارهای مختلف گذاشته است.
 
یکی از بخش‌های جالب این گزارش مربوط به سهم تعداد نمایش آگهی در جست‌وجو کافه‌بازار است؛ قابلیتی که زمستان سال گذشته این فروشگاه ایرانی اپلیکیشن اندرویدی در اختیار توسعه‌دهندگان خود گذاشت. براساس اطلاعات این بخش، بیشترین استقبال از  سهم تعداد نمایش آگهی در جست‌وجو با ۶۲ درصد در اختیار برنامه‌هاست و در این بین ۳۸ درصد آگهی‌های در جست‌وجو متعلق به حوزه بازی است.
 
 
این نمودار سهم هر کدام از دسته‌ها از تعداد کل نمایش آگهی در فصل پاییز را نشان می‌دهد.
 
اما دسته‌هایی که در بخش برنامه‌ها بالاترین سهم از تعداد نمایش آگهی در جست‌وجو را به خود اختصاص داده‌اند برنامه‌های فعال در حوزه رفت‌آمد با ۲۴ درصد سهم بوده‌اند. بعد از این دسته برنامه هم، برنامه‌های فعال در بخش امور مالی با ۱۲ درصد و برنامه‌های مخصوص خرید با ۱۰ درصد در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. اما کمترین سهم تعداد نمایش در آگهی‌های جست‌وجو در کافه‌بازار مربوط به برنامه‌های حوزه عکاسی، آشپزی و رستوران و پیام‌رسان‌ها بوده است که سهمی زیر ۴ درصد را داشته‌اند.
 
در بخش برنامه‌های فعال در حوزه بازی که به صورت کلی ۳۸ درصد از سهم تعداد نمایش آگهی در جست‌وجو را به خود اختصاص داده‌اند، بازی‌های حوزه کلمات و دانستی‌ها با ۱۴ درصد سهم بیشتری در این بخش داشته‌اند. بعد از این سبک بازی هم بازی‌هایی با موضوع تفننی با ۸ درصد، ‌استراتژی با ۶درصد و اکشن با ۵ درصد سهم قرار دارند.
 
سهم جست‌وجوها موضوعی در بازار
همچنین گزارش فصل پاییز کافه بازار سهم جست‌وجوی موضوعی در بازار را هم نشان می‌دهد که براین اساس در این فصل کاربران بیش از ۲۰۲ میلیون بار در این فروشگاه جست‌وجو کرده‌اند که بیش از ۸۹ درصد آنها یک جست‌وجوی موفق بوده است. منظور کافه بازار از جست‌وجوی موفق هم جست‌وجویی است که منتهی به نصب یک برنامه روی دستگاه کاربر شده باشد.
 
جالب است که بازار جزییات این جست‌وجوهای موفق را هم استخراج کرده است. براین اساس ۳۲ درصد جست‌وجوهای موفق در بازار مربوط به کلمات موضوعی است. بنابر  تعریف کافه‌بازار جست‌وجوهای موضوعی، عبارتی هستند که اسم هیچ برنامه‌ای در آن ذکر نشده و کاربر به طور خاص دنبال یک برنامه مشخص نیست. آنطور که کافه‌بازار اعلام کرده در  ۶۸ درصد جست‌وجوها، کاربران به طور مشخص یک برنامه خاص را جست‌وجو کرده‌اند. سه برنامه پرجست‌وجو براساس گزارش این بخش هم شامل واتس‌اپ، اینستاگرام و تلگرام بوده‌اند. 
 
 
در بین برنامه‌های پرجست‌وجو نام اپلیکیشن‌های دیوار، روبیکا،‌ اسنپ، آپ،‌آپارات،‌ایتا، دیجی‌کالا و شیپور و غیره هم دیده‌ می‌شوند. نکته جالب نمودار ۲۰ جست‌وجوی برتر اسم برنامه‌ها، جای کمرنگ اپلیکیشن‌های پیام رسان ایرانی است. در این نمودار تنها نام سروش و ایتا و موبوگرامی که به خاطر به خطر انداختن امنیت اطلاعات کاربران از گوگل پلی حذف شده دیده می‌شود. انتظار می‌رفت در شرایطی که این گزارش مربوط به پاییز و همزمان با قطعی سراسری اینترنت در کشور بود، جست‌وجوی پیام‌رسان‌ها در بین برنامه‌های مورد نظر کاربران با افزایش روبه‌رو می‌شد.

​​