تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 8, 2020
11:28 شنبه، 19ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108626

صدور نماد اعتماد الکترونیکی امسال ۷ درصد کاهش یافته است

 
 
تعداد نماد اعتماد الکترونیکی صادر شده برای کسب‌وکارها طی ۹ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۷ درصد کاهش یافته است.
 
 وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارش ۹ ماهه خود از وضعیت شاخص‌های این حوزه در بخش تجارت الکترونیکی فقط به دو فاکتور تعداد گواهی الکترونیکی صادر شده و نماد اعتماد الکترونیکی اشاره کرده است که در این آمار نیز تعداد نماد اعتماد صادر شده نسبت به سال قبل تقریبا ۷۲۶ نماد کاهش یافته است. مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که تعداد نماد اعتماد الکترونیکی صادر شده در ۹ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سلا گذشته ۶.۹درصد کاهش داشته است.
 
در گزارش وزارت صمت آمده است که در طی ۹ ماهه ابتدای سال ۹۷ تعداد نماد الکترونیکی صادر شده ۱۰ هزار و ۴۵۷ نماد بوده، این در حالی است که طی سال‌جاری تعداد نماد به ۹ هزار و ۷۳۱ عدد رسیده است. در این گزارش به دلایل کاهش تعداد نمادهای الکترونیکی صادر شده اشاره‌ای نشده است.
 
در این گزارش به‌جای نماد اعتماد الکترونیکی از نام الکترونیکی نام‌ برده شده است. به نظر می‌رسد که وزارت صمت در نظر دارد که نام نماد اعتماد الکترونیکی را به نام نماد الکترونیکی تغییر دهد. سال گذشته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر از احتمال تغییر نام نماد اعتماد الکترونیکی داده بود.
 
اما در مقابل تعداد گواهی‌ امضای الکترونیکی صادر شده به میزان قابل توجهی رشد یافته است به گونه‌ای که طبق این گزارش تعداد امضای الکترونیکی صادر شده در ۹ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۹.۷ درصد رشد را تجربه کرده است. این رقم نشان‌دهنده توسعه بیشتر امضای الکترونیکی و اهمیت یافتن احراز هویت الکترونیکی در فضای مجازی است.
 
طبق گزارش وزارت صمت در ۹ ماهه ابتدایی امسال ۱۱۵ هزار و ۶۳۲ گواهی امضای الکترونیکی صادر شده، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل (۱۳۹۷) فقط ۷۲ هزار و ۴۰۲ گواهی امضا صادر شده بود.
 
یکی دیگر از آمارهایی که در گزارش وضعیت شاخص‌های بخش صنعت، معدن وتجارت به چشم می‌خورد تعداد پروانه‌های بهره‌برداری از نرم‌افزار است. در دوره زمانی مورد نظر گزارش ۲۸ پروانه بهره‌برداری از نرم‌افزار از سوی وزات صمت صادر شده که تعداد پروانه‌های بهره‌برداری ازنرم‌افزار در سال گذشته ۱۸ پروانه گزارش شده بود. مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که در ۹ ماهه ابتدایی امسال تعداد پروانه‌هایی بهره‌برداری نرم‌افزار نسبت به سال گذشته در همین دوره زمانی ۵۵.۶ درصد رشد کرده است. طبق همین گزارش بر اساس مجوزهای صادر شده برای پروانه بهره‌برداری نرم افزار امسال ۴ هزار و ۹۷۹ اشتغال در این بخش به وجود آمده که تعداد اشتغال‌های ایجاد شده در سال گذشته را به ۷۰۴ نفر می‌رساند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.