فناوری اطلاعات

سامانه «نت‌سنج پلاس» برای سنجش کیفیت اینترنت راه‌اندازی شد

منبع: پیوست
 
سامانه سنجش کیفیت اینترنت که قرار بود پاییز امسال رونمایی و اطلاعات وضعیت شبکه اپراتورهای همراه و ثابت در اختیار کاربران قرار بگیرد با ۴ ماه تاخیر امشب (۲۴ بهمن) توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد. این سامانه که ابتدا «فرادید» نامگذاری شده بود حالا به «نت‌سنج پلاس» تغییر نام داده است. همچنین وزیر ارتباطات در پخش زنده اینستاگرامی خود در مورد جزییات این سامانه و نحوه کار آن نیز اطلاعاتی ارائه کرد. آنطور که «محمدجوادآذری جهرمی» در این پخش زنده اعلام کرد با این سامانه دیگر «کیفیت اینترنت» یک جعبه سیاه نیست و حقوق مصرف‌کنندگان اینترنت به رسمیت شناخته خواهد شد. همچنین وزیر ارتباطات ادعا کرد که این برای اولین بار در دنیا است که رگولاتوری یک کشور شرایط رصد کیفیت شبکه ارتباطات اپراتورها را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
 
 «نت‌سنج پلاس» قرار است به داشبوردی تبدیل شود که هر شهروندی بتواند با استفاده از آن امکان این را داشته باشد که چه سرویسی اینترنتی، با چه کیفیتی و با چه قیمتی در منطقه‌ای که او قرار دارد در دسترس است و در نهایت هم با مقایسه کیفیت سرویس‌های مختلف دست به انتخاب بزند. امکان ثبت شکایت،‌ مقایسه سرویس‌ها، مقایسه قیمت، تست سرعت اینترنت، خرید آنلاین سرویس و غیره از دیگر ویژگی‌های این سامانه است.
 
محمدجواد آذری جهرمی،‌ در ابتدای پخش زنده خود در مورد راه‌اندازی سامانه سنجش کیفیت اینترنت اعلام کرد که از ابتدای دولت یازدهم و با تلاش دولت و سرمایه‌گذاری اپراتورهای همراه میزان کاربران پهن‌باند همراه از ۳۰۰ هزار مشترک تا قبل از دولت یازدهم حالا به ۷۰ میلیون کاربر رسیده است. او گفت  که در حال‌حاضر کاربران در هزار ۲۴۲ شهر کشور و  ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت روی گوشی خود دسترسی دارند.
 
جهرمی با اشاره به انتقاد‌های همیشگی کاربران در مورد کیفیت پایین اینترنت و اختلال در سرویس‌های اینترنتی‌شان اعلام کرد که حالا با سامانه «نت‌سنج پلاس» هر ایرانی در هر مکانی می‌تواند نسبت به کیفیت سرویس خود به صورت شفاف دسترسی داشته باشد. او در این مورد توضیح داد: «در ۲ سال گذشته بیش از هزار و ۲۴۲ شهر و همه روستاهای کشور را پایش کرده‌ایم. تمام جاده‌های کشور، تمام محل‌ها و مناطق را گام به گام رفته و کیفیت ارتباطات را اندازه‌گیری‌ کرده‌ایم. به جز این ۶ هزار سنسور در سراسر شبکه ارتباطی کشور کار گذشته شده که این سنسورها به صورت آنلاین کیفیت ارتباطات را رصد می‌کنند. تمام اطلاعات جمع‌آوری شده از این طریق حالا در نت‌سنج قابل رویت است.»
 
براساس توضیحات او در نت‌سنج هر ایرانی در هر مکانی می‌تواند مشاهده کند که چه شرکت‌هایی در حال ارائه خدمات هستند، پوشش کیفیت شبکه‌ آنها به چه صورتی است،‌ میزان سرعت به چه میزانی است و بیشترین شکایات مردم در آن منطقه از چه اپراتوری و به چه دلیل بوده است. همچنین جهرمی یادآور شد که هر کاربری با مراجعه به این سرویس می‌تواند به صورت آنلاین گزارش‌های خود و یا شکایتش از سرویس اینترنتی که دریافت می‌کند را ثبت تا در نهایت رگولاتوری با جمع‌آوری این شکایت در کنار سامانه ۱۹۵ پیگیری‌های لازم را انجام دهد.
 
 
سامانه «نت‌سنج پلاس» قرار است به کاربران در انتخاب سرویس اینترنت باکیفیت کمک کند و آنها را در لحظه در جریان وضعیت شبکه ارتباطی اپراتورهای ثابت و همراه قرار دهد.
 
از سوی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این پخش زنده اینستاگرامی ادعا کرد که این برای اولین بار است که دیتای کیفیت شبکه اپراتورها به صورت شفاف در اختیار کاربران قرار می‌‌گیرد. او در این زمینه گفت:‌ «راه‌اندازی این سامانه برای اولین بار است که در دنیا انجام می‌شود در هیچ کدام از رگولاتوری‌های دنیا سامانه‌ای برای نظارت روی اپراتورها وجود ندارد. ما این سامانه را برای ثبت در سازمان جهانی مخابرات به عنوان اولین کشوری که چنین کاری کرده‌ است عرضه خواهیم کرد.»
 
جهرمی باور دارد که با راه‌اندازی این سامانه دیگر مسئله کیفیت سرویس اینترنت که مطالبه یک دهه اخیر کاربران ایرانی بوده به صورت شفاف حل خواهد شد و دیگر جعبه سیاهی به نام کیفیت وجود نخواهد داشت. از طرفی او تاکید می‌کند که با این سامانه حقوق مشترکان به رسمیت شناخته می‌شود.
 
وزیر ارتباطات همچنین از تعیین جوایز برای کسانی خبر داد که در این سامانه برای ثبت اطلاعات از کیفیت شبکه اپراتورهای همراه و ثابت مشارکت داشته باشند. به گفته او روزانه ۵۰ نفری که در فرایند نظارت همگانی روی اپراتورها نقش داشته باشند جایزه یک سال اینترنت رایگان اهدا خواهد شد.
 
از ۴ برابر شدن سرعت اینترنت تا راه‌ندازی 5G
جهرمی بعد از پایان توضیحاتش در مورد نت‌سنج،‌در این پخش زنده که تعداد کاربران حاضر در آن بین ۵ تا ۶ هزار نفر بود، به برخی سوالات نیز پاسخ داد. او در این لایو که اکثر کاربران در کامنت‌ها به لاک‌پشتی بودن اینترنت، اختلال در آن و همچنین وجود فیلترینگ در فضای مجازی انتقاد می‌کردند ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی این سامانه در مورد موضوع کیفیت یک فهم مشترک ایجاد شود.
 
او در واکنش به گلایه‌ها بیشمار کاربران در این لایو  نسبت به سرعت پایین اینترنت کشور گفت: «ما این مسئله را می‌پذیریم که به دلیل مشکلات در ارائه خدمات سرعت اینترنت در کشور پایین است. امسال قرار بود سرویس VDSL جایگزین ADSL شود اما متاسفانه در این زمینه با تاخیر جلو می‌رویم.» او ادامه داد: «تا کنون ارائه سرویس VDSL در دزفول اتفاق افتاده و تا ظرف ۱۰ روز آینده نیز بخش زیادی از مشترکان ADSL قم به خدمات VDSL دسترسی خواهند داشت. با این اتفاق سرعت خانگی در این شهر ۴ برابر افزایش پیدا می‌کند.»
 
او از برنامه‌ریزی و پیگیری رگولاتوری از اپراتورهای ثابت و مخابرات برای ارتقاء تکنولوژی ارائه سرویس اینترنت خبر داد اما تاکید کرد در حالی که قرار بود پروژه‌های این شرکت‌ها تا پایان سال راه‌اندازی شود احتمالا تا خرداد سال آینده آنها تلاش خواهند کرد که ۲۵ درصد مشترکان اینترنت ثابت به سرعت ۴ برابر سرعت فعلی در سرویس اینترنت خود دسترسی داشته باشند.
 
همچنین او در پاسخ به سوال کاربر دیگری در مورد راه‌اندازی نسل پنجم تلفن‌همراه در کشور یا 5G از انتشار فرخوان در این زمینه برای تعیین نقشه راه ورود به این تکنولوژی خبر داد و اعلام کرد که در سال آینده اولین نسخه 5G در کشور راه‌اندازی و امکان ارائه خدمات بر پایه این فناوری به وجود خواهد آمد.

​​