اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

February 14, 2020
11:41 جمعه، 25ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108801

برگزیدگان روز اول اختتامیه جشنواره وب و موبایل اعلام شدند

 
اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره «وب و موبایل»  پس از برگزاری در هفت شهر امروز (۲۴ بهمن) در تهران برگزار شد. مراسم این اختتامیه که به جز امروز فراد هم ادامه خواهد داشت، درکنار سخنرانی‌ها و پنل‌های انتقال تجربه، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های برتر هم معرفی می‌شوند.
 
در ابتدا مراسم رضا الفت‌نسب، دبیر اجرایی جشنواره وب وموبایل به چالش‌ها و معضلات کسب‌وکارهای آنلاین پرداخت و گفت: «دوازدهمین مراسم اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران را در حالی آغاز می‌کنیم که کسب‌و‌کارهای آنلاین سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. سالی توام با مشکلات و سردرگمی‌های فراوان. از قطعی اینترنت گرفته تا متهم شدن کسب‌و‌کارهای پلتفرمی به بستر فساد و گرانفروشی و غیره.»
 
او با بیان اینکه دولت و مجلس و نهادهای مختلف وعده‌های بسیاری می‌دهند؛ اما وعده‌های آنها خروجی نداشته است، بیان کرد: «بیش از ۱۶ نهاد به صورت مستقیم برای کسب وکارهای آنلاین تعیین تکلیف می‌کنند اما در زمان مشکلات هیچ نهادی پاسخگو نیست.»
 
الفت‌نسب با طرح این سوال که تا چه زمانی استارت‌آپ‌های شهرستانی باید منتظر حمایت مسئولان باشند، گفت: «مهاجرت در بخش اکوسیستم استارت‌آپی موضوع جدی است. ما امسال در رویداد هفت شهر این جشنواره سعی کردیم اندکی امید به اکوسیستم خارج از تهران منتقل کنیم.»
 
 
او در صحبت خود به بحث‌های مالیاتی به عنوان یکی از چالش‌های کسب‌و‌کارهای آنلاین  اشاره کرد. به گفته الفت‌نسب گاه کسب‌وکارها بخاطر عدم پرداخت مالیات جریمه می‌شوند، درحالیکه در کشور افراد بسیاری چون سلبریتی‌ها از مالیات معاف هستند.
 
براساس گفته‌های الفت‌نسب علاوه بر مشکلات داخلی، تحریم نرم‌افزارها، محدودیت دامنه‌ها و احتمال ایجاد موانع جدی بر سر راه اینترنت بین‌المللی هم مشکلات خارجی برای فعالیت کسب ‌وکارهای آنلاین هستند.
 
او همچنین تاکید کرد: «نهادهای دولتی از  داخل و ترامپ از خارج کسب‌وکارها را تحت فشار قرار دادند. عجب بازی ناجوانمردانه‌ای است.»
 
رضا الفت‌نسب در ادامه صحبت‌های خود به جشنواره وب و موبایل امسال اشاره کرد و گفت: «در این جشنواره سعی کرده‌ایم اندک سرمایه و دلخوشی برای استارت‌‌أپ‌ها به وجود آوریم. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که در شرایط فعلی خودمان باید به فکر خودمان باشیم و همدیگر را حمایت کنیم.» او ادامه داد: «با همکاری و همراهی تعداد زیادی از همکارانمان در تهران و شهرستان‌ها و همچنین مدیران کسب و‌کارهای بزرگ رویداد هفت شهر را برگزار کردیم.»
 
نحوه داوری و انتخاب سایت و اپلکیشن‌ها
در ادامه مراسم اختتامیه شایان شلیله، یکی بنیانگذار جشنواره وب و موبایل از نحوه داوری‌ها و انتخاب وب‌سایت‌ها و اپلکیشن‌ها گفت: «ما در ابتدای ایجاد جشنواره برای انتخاب بهترین وب‌سایت و اپلیکیشن با مشکلاتی روبرو بودیم. به عنوان مثال در سال ۹۱ هر سایت و اپلکیشنی می‌توانست در جشنواره شرکت کند؛ اما یا محتوای برخی از آنها ضعیف بود یا کپی بودند یا فیلتر بودند.»
 
او ادامه داد: «هرسال روش‌های داوری را تغییر می‌دادیم تا اینکه شورای داوری را ایجاد کردیم. امسال نیز ۲۸ داور به صورت محرمانه به انتخاب وب‌سایت‌ها و اپلکیشن‌ها پرداختند.»
 
 
به گفته شلیله آنها از هرانتقادی استقبال کرده و از منتقدان متشکر هستند که در بهبود روند جشنواره به آنها کمک می‌کنند.
 
میلاد احرام ‌پوش، یکی دیگر از بنیانگذاران جشنواره وب و موبایل از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او گزارشی‌از رویداد «هفت شهر» ارائه داد و گفت: «در تمام این سال‌ها در حال تغییر و رشد بودیم و انتقادها را می‌شنیدیم و چون پویا و فعال بودیم، سعی می‌کردیم انتقادها را بشنویم و عمل کنیم و فرآیندها را بهبود ببخشیم.»
 
به گفته احرام‌پوش انتقادی کارساز است که در کنارش راهکاری ارائه شود. او همچنین تاکید کرد: «ما سال‌ها در اختتامیه جشنواره شاهد این بودیم که بچه‌ها از شهرهای دیگر به تهران سفر می‌کنند تا با بزرگان اکوسیستم استارت‌آپی دیداری داشته باشند.»
 
او ادامه داد: «سال گذشته تصمیم گرفتیم که رویداد ۷ شهر را به جشنواره اضافه کنیم‌ و وظیفه خود دانستیم تا از بزرگان اکوسیستم دعوت و به شهرها سفر کنیم تا به معضلات و چالش‌های کسب‌وکارهای شهرهای دیگر بپردازیم.»
 
براساس صحبت‌های احرام‌پوش در رویداد هفت شهر حدود ۲‌هزار نفر شرکت کردند. او همچنین بیان کرد: «علاوه بر پنل انتقال تجربه و سخنرانی‌ها،۳ استارت آپ برتر هر شهر را معرفی می‌کردیم. کسب وکارهایی که شناخته شده نبودند اما به خوبی فعالیت می‌کردند.»
 
داده‌ها را جدی بگیرید
در این مراسم همچنین مهدی ناصری، تحلیلگر داده کافه بازار از تاثیر مثبت انتشار داده بر رشد کسب‌وکارها گفت. همچنین او به تبیین موضوع اندازه رشد و سودآوری صنعت برنامه‌های موبایل در ایران پرداخت و اظهار کرد: «بهترین بازیکنان فوتبال نیز با چشم بسته نمی‌توانند بازی کنند، دسترسی به اطلاعات و شاخص‌های بازار می‌تواند چشمان ما را برای شروع یک کسب‌وکار باز کند.»
 
او ادامه داد: «کافه بازار سالهاست در گزارش های مختلف اطلاعاتی را به صورت عمومی منتشر می‌کند و اعتقاد داریم اشتراک این اطلاعات باعث می‌شود همه باهم رشد کنیم.»
 
ناصری در صحبت‌های خود به کسب‌وکارها توصیه کرد تا نسبت به دیتاهای منتشر شده کسب‌وکارهای دیگر حساس باشند و به آنها به عنوان پنجره‌ای نگاه کنند تا تصمیمات بهتری بگیرند و رشد بیشتری داشته باشند.
 
او با اشاره به اینکه براساس تحلیل داده‌های کافه‌بازار از پاییز ۹۴ تا پاییز ۹۸ ذائقه عرضه‌کننده‌ها در طول این سال‌ها تغییر کرده است، بیان کرد: «مشتریان در سال‌های اولیه از حوزه سرگرمی استقبال می‌کردند. اپلیکیشن‌های آموزشی و کاربردی نیز از ابتدا سهم خوبی در بازار داشتند و هم‌اکنون هم این استقبال ادامه دارد. در دسته بازی هم بازی معمایی و اکشن در سال‌های ابتدایی سهم خوبی داشتند اما امروز بیشترین سهم را بازی‌های اکشن دارند.»
 
برترین‌های جشنواره ۹۸
در روز اول مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل برترین اپلیکشن‌ها و وب‌سایت‌های سال ۱۳۹۸ نیز  معرفی شدند.
 
به این ترتیب از نظر داوران سایت «نی‌نی‌بان» به عنوان بهترین وب سایت و اپلیکیشن در حوزه خانواده و کودک برگزیده شد. در حوزه سازمان‌های خیریه وفعالیت‌های اجتماعی سایت «بنیاد ای‌بی» انتخاب شد.
 
سایت و اپلیکیشن «فست دیکشنری» توانست به عنوان بهترین برنامه و وبسایت در زمینه کتاب و دانش انتخاب شود. وبسایت «مدرسه موسیقی رنگاهنگ» به عنوان بهترین وب سایت و اپلیکیشن در حوزه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی برگزیده شد. از نظر داوران اپلکیشن «همگرد» به عنوان بهترین اپلکیشن در حوزه گردشگری و سفر انتخاب شد.
 
وبسایت «سلول بنیادی خون بندناف رویان» به عنوان بهترین وب سایت و اپلیکیشن در حوزه سازمان‌ها و موسسات دولتی برگزیده شد.
 
در حوزه ورزش و تندرستی وبسایت «ورزش سه» و اپلیکیشن‌ «طرفداری» به عنوان بهترین‌ها انتخاب شدند.
 
«شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز» در حوزه کسب وکار و مدیریت و تجارت و استارت‌آپ به عنوان بهترین وبسایت شناخته شد. در زمینه محیط زیست نیز اپلیکشن «باغ شیشه‌ای» برگزیده شد.
 
اپلیکیشن «کاناپه» و وب‌سایت «چطوری» توانستند تندیس بهترین اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های حوزه سبک زندگی را دریافت کنند.
 
وب‌سایت «خودرو» و اپلکیشن «مجله اینترنتی برترین‌ها» نیز در حوزه سایت‌‌های خبری و خبرگزاری‌ها عنوان بهترین اپلکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها را دریافت کردند.
 
اپلکیشن و و‌ب‌سایت «نشان» نیز در زمینه حمل ونقل هوشمند به عنوان بهترین اپلیکیشن و وب‌سایت شناخته شد.
 
وبسایت «ویرگول» توانست عنوان بهترین کمپین تبلیغات دیجیتال را از آن خود کند.
 
اپلکییشن «نوبتی» و وبسایت «رایچت» عنوان بهترین اپلیکیشن و وب‌سایت در حوزه «خدمات مربوط به کسب‌وکارها» را کسب کردند.
 
در زمینه «زیرساخت ابری و هاستینگ» وب‌سایت ابرآروان به عنوان بهترین سایت برگزیده شد.
 
اپلکیشن «آچاره» در زمینه سرویس‌های خدمات منزل تندیس بهترین اپلکیشن را دریافت کرد.
 
سایت «کدنویسی به زبان ساده» توانست عنوان بهترین وبسایت را در حوزه کامپیوتر و موبایل و تکنولوژی دریافت کند.
 
در بخش دین و معارف اپلکییشن «راهنمای زائران اربعین» تندیس بهترین اپلیکیشن را دریافت کرد.
 
در زمینه بهترین استارت‌آپ در حوزه اینترنت اشیا، راهبران اینترنت اشیا انتخاب شد.
 
در مورد بهترین استارت آپ در حوزه هوش مصنوعی، پردازش هوشمند ترگمان به عنوان بهترین استارت آپ شناخته شد.
 
در پایان اولین روز از اختتامیه جشنواره وب و موبایل «انتشارات سوره مهری» به عنوان بهترین وبسایت در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انتخاب شد. دومین روز اختتامیه جشنواره وب و موبایل نیز فردا به کار خود پایان خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.