تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 15, 2020
11:30 شنبه، 26ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108828

سرمایه‌داری آمریکا مغلوب تکنولوژی چین

می‌توانید تصور کنید اگر یک چینی آخرین صحبت‌های «ویلیام بار» دادستان عمومی آمریکا را درباره جنگ سرد تکنولوژیک بین دو کشور می‌شنید، چه احساسی داشت؟ او تاکید کرده یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آمریکا، حاکمیت چین بر تکنولوژی ارتباطی ۵G توسط هوآوی بوده است. بار گفته است: «چین با دیکتاتوری و یکه‌تازی و به کمک شرکت‌های بزرگش می‌تواند رهبر جریان رشد این تکنولوژی در جهان باشد.»
 
 
 
پاسخ دادستان عمومی آمریکا به این تهدید، اشاره به برنامه‌ریزی رسمی این کشور است که توسط نهادهای دولتی، کسب‌وکارها و نهادهای آموزشی و البته در حمایت از اهداف آمریکا دنبال می‌شود و نه چین. او گفت که آمریکا و متحدانش باید تصمیم بگیرند که در این مسابقه بر چه اسبی می‌خواهند سوار شوند؟ شاید این حرف به معنای آن باشد که دولت آمریکا یا شرکت‌های آمریکایی باید بخشی از سهام رقبای اروپایی هوآوی مانند نوکیا فنلاندی، اریکسون سوئدی یا هر دو را بخرند؛ هر چند چنین اقدامی قبلا سابقه نداشته است. این موضوع همچنین به معنای آن است که بخش‌های عمومی و خصوصی در آمریکا، شانه به شانه یکدیگر در برابر حمله بزرگ و تکنولوژیک چین ایستاده‌اند.این همان چیزی است که به آن سرمایه‌داری آمریکایی می‌گویند. دولت دونالد ترامپ با وحشت و دلهره جدی از روند توسعه ۵G در جهان، حالا خواستار همکاری و اقدام مشترک شرکت‌های داخلی و همچنین شرکت‌های بزرگ ارتباطی کشورهای دیگر هم شده است. یکی از مهم‌ترین نقاط تمرکز، شرکت کوالکام است؛ شرکتی در سن‌دیه‌گو با ارزش ۱۰۳ میلیارد دلار یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تراشه‌های ۵G در جهان است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ حمایت دولتی غیرمعمولی را در زمینه امنیت ملی دریافت کرد. این اتفاق درست زمانی افتاد که دولت دونالد ترامپ از غلبه شرکت رقیبش Broadcom و سپس یک رقیب سنگاپوری جلوگیری کرد. حالا برای دومین بار کوالکام حمایت دولتی دیگری را در دادگاه و در برابر حکمی مربوط به قوانین ضد انحصارطلبی، دریافت کرده است.
 
رابطه کوالکام با دولت آمریکا، مسائل زیادی را درباره روش جنگ آمریکا با حاکمیت جهانی در عرصه تکنولوژی نشان می‌دهد. در واقع دولت ترامپ دو دغدغه و نگرانی مهم در زمینه امنیت ملی دارد که مربوط به ۵G است. دغدغه اول در رابطه با شبکه‌های مخابراتی عمومی است. آنها نگران این هستند کیت‌های نصب شده توسط هوآوی که ۳۰ درصد از بازار ۵G آمریکا را در اختیار دارند، بتوانند برای نظارت مورد استفاده قرار بگیرند. هوآوی اصرار دارد که چنین اتفاقی هرگز نمی‌افتد، با این حال اخبار منتشر شده در هفته گذشته نشان می‌دهند که مقامات آمریکایی معتقدند این شرکت می‌تواند از درهای پشتی به شبکه‌های موبایل دسترسی داشته باشد. بعد از هوآوی، دو شرکت نوکیا و اریکسون سازندگان بزرگ کیت‌های ۵G هستند، اما قدرت و نفوذ مالی رقیب چینی را ندارند. حضور یک رقیب بزرگ و ثروتمند آمریکایی مانند کوالکام یا سیسکو می‌تواند توازن قدرت را در این میان ایجاد کند. با این وجود اما این شرکت‌ها هیچ تمایلی برای ایجاد شبکه‌های پیچیده ۵G ندارند. دومین دغدغه دولت آمریکا مربوط به شبکه‌های میکروصنعتی است که شرکت کوالکام می‌تواند نقش مهمی در آنها داشته باشد. دولت معتقد است که در طول پنج سال آینده ۵G می‌تواند پایه سیستم اقتصادی گسترده و بزرگی بشود که در آن همه چیز از خودروها گرفته تا کارخانه‌ها و یخچال‌های خانگی به‌صورت همزمان و نامحدود اطلاعات را تولید و ارسال می‌کنند. بنابراین ترس و نگرانی دولت آمریکا از رهبری چین آن است که آنها بتوانند در روند ارسال و انتقال اطلاعات اخلال ایجاد کرده یا با سوءاستفاده از آنها برای سیستم‌های هوش مصنوعی خودشان بهره ببرند. کوالکام حالا امیدوار است که مودم‌های آن در دستگاه‌های ۵G و حق ثبت اختراعاتش، به کاربران در سراسر دنیا این امکان را بدهد تا مجموعه‌ای از شبکه‌های ۵G خصوصی را ایجاد کنند. با این حال اما این شرکت باید بتواند در برابر هوآوی که هم مودم تولید و هم مجوز استفاده از این تکنولوژی را صادر می‌کند، یک رقیب جدی باقی بماند. کوالکام تا حالا توانسته در این رقابت و البته در بازار آمریکا پیشتاز باشد، اما انگیزه‌های آن با ادعاها و اظهارات تکراری مربوط به اینکه این شرکت از حقوق انحصاری بهره می‌برد، به شدت تضعیف شده است. این شرکت در دادگاه هفته گذشته توانست از حکمی مربوط به قوانین ضدانحصارطلبی ارائه شده توسط کمیسیون تجارت فدرال دولت باراک اوباما، تبرئه شود. این اتفاق با حمایت مستقیم دولت دونالد ترامپ افتاده است تا به این ترتیب وزنه سنگینی به کوالکام در عرصه امنیت ملی بدهد. با این وجود همچنان نهادهای فعال در زمینه قوانین ضدانحصارطلبی به فعالیت‌هایشان در این مورد ادامه می‌دهند و مشخص نیست این کشمکش‌های داخلی تا کجا ادامه پیدا کند و کوالکام چقدر بتواند با حمایت دولت، جایگاه خودش به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب هوآوی در آمریکا را حفظ کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.