اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 15, 2020
14:49 شنبه، 26ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108849

تشکیل کمیسیون مشترک بین FCPها و وزارت نیرو برای افزایش سرعت اینترنت

 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی در نشست خبری خود به بهانه راه‌اندازی سامانه سنجش کیفیت اینترنت «نت‌سنج پلاس» از تشکیل یک کنسرسیوم مشترک با ترکیب اپراتورهای FCP (ارتباطات ثابت) و وزارت نیرو برای استفاده از شبکه فیبرنوری این وزارتخانه خبر داد تا علاوه بر گسترش دسترسی کاربران به سرویس فیبرنوری،‌ انحصار مخابرات در این بازار نیز شکسته شود.
 
 حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در حال حاضر بهبود کیفیت در بازار اینترنت ثابت با مشکل سرمایه‌گذاری همراه است اعلام کرد که در حال حاضر تنها دو تا سه اپراتور ثابت نسبت به ورود به بازار تکنولوژی‌های جدید اینترنتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند از سوی دیگر هم انحصار ذاتی در شبکه مخابرات باعث شده که ورود سرمایه‌گذار به این بازار هم با مشکلاتی همراه شود.
 
او با اشاره به اینکه براساس دستورات وزیر ارتباطات آنها برنامه جدی برای بهبود کیفیت اینترنت ثابت و پایان دادن به انحصار شرکت مخابرات در نظر دارند توضیح داد: «انحصار ذاتی مخابرات به خاطر مشکل در واگذاری این شرکت در مرحله خصوصی‌سازی ایجاد شده است. زیرساخت‌های شبکه این شرکت در زمان دولتی بودن و با هزینه دولت ایجاد شده و حالا شرایط به گونه‌ای است که برای شرکت‌های بخش خصوصی صرف ندارد که با هزینه بالا یک شبکه موازی دیگر در این زمینه ایجاد کنند. از طرفی مخابرات حالا رقیب شرکت‌های اینترنتی است و با اینکه توانسته‌ایم بازار ۵ تا ۴ میلیون برای شرکت‌های اینترنت ثابت ایجاد کنیم اما همچنان نزدیک ۵۰ درصد بازار در اختیار مخابرات است. در واقع مخابرات علاوه بر عمده‌فروشی، خرده‌فروشی هم انجام می‌دهد و این کار را برای شرکت‌های اینترنتی سخت‌تر کرده است.»
 
او در ادامه با اشاره به اینکه برای پایان دادن به این انحصار آنها دو راه‌حل در نظر گرفته‌اند گفت: «در اولین گام به شرکت ایرانیان‌نت به عنوان اپراتور چهارم در حوزه فیبرنوری مجوز برای ایجاد شبکه براساس فیبرنوری را دادیم اما به دلایل مختلف این اپراتور نتوانست سرمایه‌گذاری لازم در این بازار را انجام دهد. در نهایت راه‌حل دومی را در نظر گرفته‌ایم و آن ایجاد یک کنسرسیوم مشترک با ترکیب اپراتورهای FCP و وزارت نیروی برای گسترش شبکه فیبرنوری است.» آن‌طور که فلاح می‌گوید با تشکیل این کنسرسیوم که مراحل نهایی شدن خود را طی می‌کند قرار است از راه هوایی و با توجه به زیرساخت‌های وزارت نیرو در زمینه شبکه فیبرنوری، اپراتورهای اینترنتی امکان ارائه سرویس فیبرنوری را داشته باشند. او تأکید می‌کند با این روش هم سرویس اینترنت با قیمت پایین‌تر و با کیفیت بالاتر به دست کاربران می‌رسد و از سمت دیگر انحصار مخابرات و شهرداری نیز شکسته خواهد شد. فلاح ابراز امیدواری کرد که این سیاست‌گذاری‌ها در کنار شفاف‌سازی وضعیت کیفیت سرویس شرکت‌های اینترنت ثابت و همراه در نهایت باعث شود تا کاربران نهایی به سرویس پرسرعت و بدون اختلال دسترسی داشته باشند.
 
بازدید ۱۳۰ هزار کاربر از سامانه نت‌سنج پلاس
اما فلاح در توضیح سامانه سنجش کیفیت «نت‌سنج پلاس» اعلام کرد که این سامانه قرار است مشکل همیشگی کیفیت پایین اینترنت کشور و پاس‌کاری کاربران از سوی شرکت‌های اینترنتی به مخابرات و شرکت زیرساخت پایان دهد. آن‌طور که او در این نشست خبری اعلام کرد از زمان رونمایی از این سامانه یعنی ۲۴ بهمن بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار کاربر از آن بازدید داشته‌اند و نزدیک به ۳۵ هزار نفر از این بازدید‌کنندگان هم در نظرسنجی این سامانه شرکت‌ کرده‌اند.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد شیوه کاری این سامانه گفت: «شاخص‌های تعریف شده در این سامانه برای سنجش کیفیت اپراتورهای ثابت و همراه براساس شاخص‌های استاندارد بین‌المللی است. در ابتدا تصمیم داشتیم اطلاعات شبکه را از خود اپراتورها بگیریم اما از آنجا که ممکن بود این اطلاعات مهندسی شود خودمان به عنوان یک کاربر وارد کار برای جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت شبکه آنها شدیم.»
 
او ادامه داد: «۶ هزار سنجه در سطح کشور برای بررسی وضعیت شبکه اپراتورهای ثابت و همراه در شبکه نصب شده است. از سوی دیگر در کل کشور ۲۰۰ هزار کیلومتر «درایو تست» انجام دادیم یعنی با سیم‌کارت اپراتورهای مختلف در کل شهر‌ها، جاده‌ها و ۵۶ هزار روستاها حرکت‌ کردیم و اطلاعات و وضعیت سرویس‌‌دهی آنها را ثبت کردیم.» به گفته او برای به دست آوردن اطلاعات داخل ساختمان‌ها هم به زودی قرار است اپلیکیشنی در اختیار کاربران قرار بگیرد که آنها اطلاعات سرویس خود را در آن ثبت خواهند کرد.
 
فلاح در پاسخ به پیوست که اپراتورهای اینترنتی، دیتای قرار گرفته روی این سامانه را با دیتایی که آنها در اختیار دارند هماهنگ نمی‌دانند، اعلام کرد که طبیعی است که در فاز اول اجرای این طرح آنها بگویند اطلاعات این سامانه اشتباه است. او در این مورد به پیوست گفت: «وجود چنین اعتراض‌ها و بحث‌هایی طبیعی است و هیچ‌کسی نمی‌آید و بگوید ماست من ترش است و همه می‌خواهند بگویند چون در این سامانه در برخی مناطق جایگاه خوبی ندارند پس اطلاعات این سامانه اشتباه است. ما این اطلاعات را به کمک شاخص‌های مشخص و روش‌های استاندارد به دست آورده‌ایم.» فلاح با اعلام اینکه آنها پذیرای نظرات اپراتورها هستند ادامه داد: «ما نسبت به اطلاعات خود اطمینان داریم حالا اگر گروهی مشکلی در این اطلاعات می‌بینند می‌توانند گزارش‌های خود را برای ما ارسال کنند و ما هم آن را بررسی و اگر اشتباه از سمت ما باشد اعلام و آن را رفع می‌کنیم.»
 
او در پاسخ به سؤال دیگر که تاکنون با کمک سامانه ثبت شکایت ۱۹۵ و همچنین اعلام گزارش‌های دوره‌ای از اپراتورهای اینترنتی برتر آنها تلاش برای ایجاد رقابت در بین فعالان این عرصه کرده بودند اما نتیجه آن منجر به افزایش کیفیت نشده و قرار است چگونه یک سامانه جدید مشکلات کیفیت اینترنت را حل کند گفت: «قبلاً ما گزارش‌های فصلی و سالانه از وضعیت سرویس‌دهی اپراتورهای همراه و ثابت می‌دادیم و بسیاری از مردم هم اصلاً این گزارش‌ها را نمی‌دیدند و به آن توجه نداشتند؛ اما حالا مردم به صورت آنلاین و در لحظه می‌توانند از وضعیت سرویس خود و سرویس‌های دیگر در نقاط مختلف کشور باخبر شوند. مطمئن باشید به مرور زمان اثرات بهبود کیفیت شبکه اینترنت کشور را خواهید دید چرا که اپراتورها حالا می‌دانند مردم آنها را رصد می‌‌کنند.»
 
فلاح همچنین در پاسخ به این سؤال پیوست که از طریق این سمانه چگونه مشخص خواهد شد که مشکلات شبکه اپراتورهای همراه و ثابت از شبکه داخلی آنهاست یا از سمت زیرساخت و مخابرات است، گفت: «در بسیاری از مواقع مشترک که با شرکت‌های اینترنتی تماس می‌گرفت آنها مشکل را به گردن مخابرات یا زیرساخت می‌انداختند. حالا با این سامانه همه چیز شفاف خواهد شد و حواس ما هم بیشتر جمع خواهد شد که مشکل از سمت اپراتورهاست یا بخش حاکمیت چون دیگر همه‌چیز آنلاین و شفاف ثبت می‌شود.» به باور او در بسیاری از مواقع که مشکل را شرکت‌ها از سمت زیرساخت اعلام می‌کنند اشتباه است و این اختلال در شبکه انتقال مخابراتی است که باعث ایجاد مشکل در ارائه سرویس‌های آنها می‌شود.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین در واکنش به این پرسش پیوست که نسخه وب سامانه نت‌سنج به درستی کار نمی‌کند و با مشکلاتی همراه است نیز اعلام کرد که نسخه دسک‌تاپ این سامانه امکان پیدا کردن آی‌پی و محل دقیق کاربر را ندارد و باید کاربران به صورت دستی منطق مورد نظر برای سنجش کیفیت اینترنت خود را پیدا کنند.
 
براساس اظهارات فلاح تاکنون ۱۰ اپراتور FCP و دو اپراتور تلفن همراه سنجه‌های لازم برای بررسی وضعیت سرویس‌شان را روی شبکه خود نصب کرده‌اند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.