اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 17, 2020
10:54 دوشنبه، 28ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108911

جامعه مهندسی فضایی بانوان ایران تشکیل می شود

نخستین رویداد «زنان در صنعت فضایی ایران» روز گذشته در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد و در این مراسم ضمن تأکید بر توانمندی‌های بانوان در صنعت فضایی کشور، پیشنهاد تشکیل جامعه مهندسی فضایی بانوان ایران ارائه شد که «صمیمی» رئیس پژوهشگاه فضایی از این پیشنهاد استقبال و عنوان کرد که برای ایجاد چنین جامعه‌ای حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.
حمایت از بانوان متخصص فضایی
حسین صمیمی در این مراسم از حمایت این پژوهشگاه در زمینه تشکیل جامعه مهندسی بانوان فضایی ایران خبر داد و گفت: جامعه مهندسی زنان فضایی ایران، پتانسیل خوبی دارد و بانوان توانمندی در حوزه‌های فنی و مهندسی، برنامه‌ریزی، کنترل پروژه، طراحی و… مشغول به‌کار هستند و از همین‌جا به همه بانوان شاغل در پژوهشگاه فضایی ایران اطمینان می‌دهم که مسیر ارتقای آنها بر اساس شایستگی و توانمندی‌های آنها هموار است.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: تلاش کردیم تا با نگاهی ویژه به نقش و جایگاه بانوان در صنعت فضایی و فراهم آوردن بستری برای گردهمایی و بیان‌ تجربیات تخصصی بانوان در توسعه فناوری و خدمات فضایی و همچنین بررسی چالش‌ها و فرصت‌های زنان درحوزه فضایی کشور به ارتقای باور عمومی نسبت به شایستگی بانوان کمک کنیم.
صمیمی افزود: این رویداد با شعار «زنان سرزمینمان را باور کنیم» برنامه‌ریزی شد تا با بیان توانمندی‌، تخصص، پشتکار و عزم بانوان ایران‌ زمین در حوزه‌های فنی و توسعه‌ای، ضمن شناساندن میزان تأثیرگذاری این قشر از جامعه و کمک به رفع چالش‌های این حوزه، از یک سو شاهد تبلور بیشتر توانمندی‌های بانوان باشیم و از سویی دیگر زنان را به آینده درخشان این حوزه علاقه‌مند و امیدوار سازیم.
نقش کلیدی بانوان در ماهواره‌ها
مریم موسوی مدیرپروژه «ناهید یک» در این رویداد از مشارکت بانوان متخصص در طراحی و ساخت این ماهواره خبر داد و گفت: در این پروژه 47جایگاه فنی وجود دارد که 21 جایگاه به بانوان اختصاص دارد و آنها در بخش‌های مختلف این پروژه همکاری دارند و توانسته‌اند نقش کلیدی و اثرگذاری داشته باشند.
موسوی که ۱۸ سال کار تحقیقاتی در عرصه علم و فناوری فضایی دارد، افزود: ماهواره ناهید یک ماهواره‌ مخابراتی بوده و قرار است در تابستان آینده در مدار ژئو قرار بگیرد و تاکنون با مشارکت بانوان توانسته آزمون‌های مکانیکی، ارتعاش‌های سینوسی و تصادفی، شوک مکانیکی و… را با موفقیت پشت سر بگذارد. وی از اینکه ماهواره ناهید به‌عنوان محصول صلح‌آمیز ثبت بین‌المللی شده و کشور ایران را در لیست کشورهای پیشرو در صنعت فضایی قرار داده است، ابراز خرسندی کرد.
وفا صدقی مدیر پروژه ماهواره پیام امیرکبیر نیز با بیان اینکه 20 درصد از مجموعه پیام، بانوان بودند، گفت: آنها در 9 زیر سیستم در پروژه فعالیت می‌کردند و به جرأت می‌توان گفت که در هر بخشی که مشغول به‌کار بودند، نقش رهبری تیم را نیز برعهده داشتند.
صدقی افزود: بانوان متخصص حاضر در پروژه ماهواره پیام امیر کبیر مستقل از تعداد، دارای اثربخشی و در بالا بردن کیفیت شاخص‌ها تأثیرگذار بودند و توانستند در زنجیره همکاری با مردان نتیجه خوبی را رقم بزنند.
مدیر پروژه ماهواره پیام امیرکبیر در ادامه گفت: پروژه پیام را با بومی‌سازی شروع کردیم چون کشورهای خارجی به‌دلیل تحریم حاضر به پرتاب ماهواره‌های ما نبودند به‌همین دلیل در راستای بومی کردن اکوسیستم ساخت ماهواره گام برداشتیم به‌طوری که تمام تجهیزات و زیرسیستم‌های ماهواره پیام حاصل تلاش شرکت‌های دانش بنیان کشور بود.
صدقی با اشاره به اینکه مأموریت ماهواره پیام نیز تصویربرداری و ارسال داده‌ها بود، گفت: ما در حالی در ساخت این ماهواره گام برداشتیم که تیم‌سازی از متخصصان کار دشواری بود ولی موفق به انجام آن شدیم. کار را از صفر شروع کردیم، چرا که معتقد بودیم، توانمند هستیم بنابراین می‌توانیم ساخت ماهواره را به پیش ببریم و اکنون بیش از 200 نفر متخصص حوزه ماهواره‌ای تربیت شده وجود دارد و با تجربیاتی که به‌دست آورده‌ایم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم به کار خود ادامه دهیم.
مدیر پروژه ماهواره پیام امیر کبیر ابراز امیدواری کرد که فرصت‌های برابر برای تمام بانوان ایران زمین در هر تخصصی فراهم و محدودیت‌ها از سرراه آنها برداشته شود تا بتوانند در تمام عرصه‌ها فعالیت کنند.
مینا بیات مدیرپروژه «شریف ست» از اعتمادی که به بانوان در این عرصه شد تشکر کرد و گفت: هرکسی چه مرد و زن وارد پروژه‌ای می‌شود می‌خواهد خود را ثابت کند ولی اثبات در گروه زنان دشوارتر است و بانوان باید به‌صورت مضاعف تلاش کنند تا بتوانند خود را ثابت کنند و بگویند که از عهده کارها بخصوص در حوزه مهندسی فضایی بر می‌آیند. من نیز چندین برابر مردان تلاش کردم تا به مدیران مربوطه ثابت کنم که مهندس هستم و نظر مدیران را درباره بانوان تغییر دادم. بیات که تنها بانوی پروژه ماهواره شریف ست است و تا لحظه آخر پای کار مانده، افزود: از آنجایی که پروژه را مانند بچه خود می‌دیدم و حس مادری داشتم تا لحظه آخر با تمام سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها پای کار ماندم چون عملکرد پروژه خیلی برایم اهمیت داشت. وی با اشاره به اینکه پروژه شریف ست پروژه سختی بود، گفت: از آنجایی که تنها بانوی این پروژه بودم روزهای سختی را در این پروژه تا لحظه پرتاب که بارها عقب افتاده بود، گذراندم و سخت‌تر از همه آنجایی بود که پرتابگر ماهواره نتوانست شریف ست با مأموریت تصویربرداری را در مدار قرار دهد. مدیرپروژه شریف ست اعتقاد دارد که اگر مردم ایران زمین به تلاش بانوان خود اعتماد کرده و باور کنند آنها می‌توانند به بهترین شکل ممکن به این اعتماد پاسخ دهند. بانوان می‌توانند در حوزه فضایی هم حرفی برای گفتن داشته باشند.
 گردهمایی بانوان نخبه فضایی
فرزانه شرفبافی اولین بانوی هوا و فضا در این مراسم از پیشنهاد تشکیل جامعه مهندسی فضایی بانوان ایران استقبال کرد و گفت: با تشکیل این جامعه نخبگان بخش فضایی می‌توانند گرد هم آمده و با حمایت و پشتیبانی موجب توسعه توانمندی‌های فضایی کشور شوند.
شرفبافی مدیرعامل کیش ایر با بیان اینکه جامعه ما دارای زنان اندیشمندی است، افزود: بانوان باید با رسیدن به خودباوری در صنعت فضایی برای رشد و تعالی کشور تلاش کنند. خوشبختانه مردان جامعه علمی ما مانند پژوهشگاه فضایی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که زنان باید در تمام عرصه‌ها بخصوص عرصه‌های علم و دانش فضایی رشد کنند و این اتفاقی است که در دهه‌های قبل چنین رویکردی وجود نداشت.
در این نشست حانیه سامعی مشاور وزیر ارتباطات در امور بانوان نیز گفت: باور کنیم که زنان ما در میدان علم و تخصص حضور فعالی دارند و برای کار خود مادری می‌کنند. بانوان فضایی همانگونه که برای بچه‌های خود مادری می‌کنند برای پروژه‌های خود نیز وقت می گذارند و به چشم فرزند خود نگاه می‌کنند و توان و انرژی خود را به‌کار می‌گیرند تا شاهد رشد و موفقیت کار خود باشند و برای کشور افتخار بیافرینند. وی افزود: اجازه ندهیم تفکرات غلط مانع حضور بانوان در تمام صحنه‌های علمی، تحقیقی، اجتماعی و… شود، چرا که زنان برجسته ایران و حتی اسلام نیز در فضاهای اجتماعی حضور داشته و اثرگذار بوده‌اند.
عفت حیات الغیبی دستیار وزیر ارتباطات در امور جوانان نیز گفت: هر کسی از دور به پروژه‌های ماهواره‌ای می‌نگرد شاید تصور نکند که بانوان متخصص ایرانی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند و تأثیر‌گذار هستند ولی باید گفت آمار خوب حضور بانوان متخصص جای بسی خرسندی دارد.
وی افزود: بانوان متخصص فضایی مانند مادری پروژه ماهواره‌ها را از نقطه صفر و به‌صورت بومی‌سازی شروع و موجب رشد آن شدند و آن را به فضا پرتاب کردند هر چند در این زمینه موفقیت نهایی که قرار گرفتن در مدار بود حاصل نشد اما امیدواریم با ادامه تلاش و کوشش خود به جایی برسند که دیگر شاهد ثانیه‌های آخر لعنتی نباشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.