امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 17, 2020
11:16 دوشنبه، 28ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108918

شبکه زیرساخت کشور مورد حمله سایبری قرار گرفت

شبکه زیرساخت کشور دیروز هم مورد حمله گروه یا گروهی از هکر‌ها قرار گرفته است. هنوز جزییاتی از این حمله از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام نشده است ولی دیشب (۲۷ بهمن) در رویداد «سوار ابرها» شرکت ابرآروان اعلام شد که امروز ایران شاهد حمله علیه زیرساخت‌های ارتباطی خود بوده است. 
 
به دنبال حمله سایبری امروز به شبکه ارتباطات زیرساخت بسیاری از دیتاسنتر‌های کشور و سرویس‌های ابری از جمله سرویس ابرآروان از کار افتاده‌اند. همچنین در این بین بخشی از اپراتورهای اینترنتی نیز با مشکلات شدیدی روبه‌رو شده‌اند که همین امر نیز به کندی و اختلال سرویس اینترنت کاربرانشان منجر شده است. آنطور که ابرآروان گزارش می‌کند این حملات منبع درونی و بیرونی داشته‌اند. در پیگیری‌های پیوست از شرکت زیرساخت، این شرکت هنوز پاسخ روشنی در مورد این حملات اعلام نکرده است.
 
هفته‌ گذشته نیز شبکه ارتباطی کشور به دلیل حملات DDoS با اختلالات گسترده‌ای همراه شده بود. در آن زمان حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت دلیل قطعی و اختلال شدید چند ساعته در سرویس اینترنت کشور را «حمله به شبکه زیرساخت‌ ارتباطی کشور از میلیون‌ها مبدا به میلیون‌ها مقصد» اعلام کرده بود. براساس اظهارات او این حمله از نوع SYN flood یکی از انواع حملات DDOS بوده که نرخ ارسال بسته‌های حمله آن ۱۸۰ میلیون pps (بسته بر ثانیه) بوده که همین امر هم باعث اختلال سراسری در شبکه اینترنت کشور شده بود. براساس گزارش‌های شرکت ارتباطات زیرساخت حملات هفته گذشته از مبدا شرق آسیا و شمال آمریکا بوده که به کمک سپر دفاعی دژفا (سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات) دفع شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.