اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 17, 2020
14:21 دوشنبه، 28ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108923

توانمندی ایران در تولید ماهواره و ارسال آن به مدارهای بالای 500 کیلومتر

رییس سازمان فضایی کشور در دومین کنفرانس ملی هوانوردی عمومی در شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی گفت: با تلاش دانشمندان حوزه فضایی کشور تا سال 1402، به مدار بالای 1000 کیلومتر نیز ماهواره ارسال می کنیم.
 مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی کشور با اشاره به پیشرفت بالای ایران در حوزه هوافضا گفت: به همت جوانان متعهد کشورمان توانسته ایم جایگاه ممتازی را در حوزه دانش فضایی کسب کنیم و در حال حاضر جز 11 کشوری هستیم که در دنیا به فضا دست پیدا کرده و توانسته اند ماهواره تولید و به فضا پرتاب کنند.
 
رییس سازمان فضایی کشور تصریح کرد: این صنعت در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است و در آینده ای نزدیک همه چیز را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تاثیر صنعت فضایی بر ارتباطات که از پایه های اقتصاد است دنیا را متحول می کند. با استفاده از این تکنولوژی همه چیز قابل دریافت است، پایش پدیده های زمینی با استفاده از ماهواره می تواند در کشاورزی اثرگذار باشد و کاهش هزینه و افزایش تولید را در برداشته باشد. همچنین داده های ماهواره ای در مدیریت بلایای طبیعی کاربرد بالایی دارد که می تواند اثرات سو آن را بسیار کاهش دهد.
 
براری تعامل با جامعه برای کاربردی کردن صنعت فضایی و تلاش برای همکاری و ورود بخش خصوصی در این حوزه را از سیاست‌های اصلی در عرصه فضایی کشور اعلام کرد و گفت: یکی از اقتصاد‌های پیشروی دنیا، اقتصاد دیجیتال است و اگر به این حوزه ورود پیدا نکنیم در آینده نزدیک شبکه ارتباطات کشور وابسته می ماند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به سند جامع علمی کشور در حوزه هوافضا گفت: در این سند چند گام در حوزه هوافضا تعریف شده است که در گام اول ما توانستیم طبق آنچه معین شده بود چند ماهواره را در مدار 250 کیلومتر قرار دهیم و در گام دوم دستیابی به مدارهای بالای 500 کیلومتر در دستور کار قرار دارد که از سال گذشته عملیات آن آغاز شده است و ماهواره پیام و ظفر به همین منظور تولید شده اند.
 
وی افزود: در پرتاب ماهواره ظفر که اخیرا انجام شد ما با موفقیت به مدار 541 کیلومتر دست پیدا کردیم ولی به علت تغییرات شدید درجه حرارت، تزریق ماهواره در مدار انجام نشد.
 
براری تصریح کرد: در استاندارد بین المللی 10 پرتاب اولیه در یک مدار، آزمایشی محسوب می شوند که با این وجود متخصصان ما در همین پرتاب اخیر نیز توانستند آزمایش های مربوط به ماهواره را به صورت کامل و با موفقیت انجام دهند.
 
براری دستیابی به مدارهای بالای 1000 و 36 هزار کیلومتر را به عنوان گام های بعدی حوزه هوا فضای کشور اعلام کرد و گفت: عملیات ساخت ماهواره برای پرتاب به مدار بالای 500 کیلومتر در حال انجام است و همزمان طراحی و ساخت ماهواره برای پرتاب در مدار بالای 1000 کیلومتر نیز توسط دانشمندان کشورمان پیگیری می شود.
 
رییس سازمان فضایی ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به آسمان پاک کویر، از آمادگی برای ایجاد پارک گردشگری فضایی در شهرستان فردوس خبر داد.
 
بر اساس این گزارش، دومین کنفرانس هوانوردی عمومی توسط پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری فرمانداری فردوس از 23 الی 25 بهمن ماه برگزار شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.