اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 17, 2020
14:50 دوشنبه، 28ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108934

سامانه «سماس» از اول اسفند ماه راه‌اندازی می‌شود

سامانه سماس با اولویت سهمیه‌بندی سوخت از اول اسفند ماه به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد هر چند که این سامانه طبق گفته مدیران آن حدود ۱۰ روز است که کار خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده‌است.
 
 در گام اول شرکت‌های تاکسی اینترنتی، اطلاعات ناوگانشان را در این سامانه ثبت می‌کنند و این سامانه استعلام‌های لازم را در زمینه صحت‌سنجی اطلاعات وارد شده انجام می‌دهد.
 
در دستورالعمل نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به وزارت کشور ۶ ماه زمان داده شده بود تا سامانه سماس را راه‌اندازی کند، حال در آستانه ماه پنجم مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با اعلام خبر راه‌اندازی این سامانه با اولویت سهمیه‌یندی سوخت به پیوست گفت: «سامانه سماس در گام نخست، صحت‌سنجی اطلاعات در بخش خودرو و اصالت خودرو را انجام می‌دهد  همچنین با اتصال به سامانه ثبت احوال علاوه بر اینکه آنان را احراز هویت می‌کنند از صلاحیت فردی آنان مطمئن می‌شود.»
 
او افزود: « اطلاعات در سماس از فیلترهای مختلف می‌گذرد و در نهایت به ثبت می‌رسد و اطلاعات نادرست و فاقد اصالت برای بازبینی به شرکت‌ها برگشت داده می‌شود و اطلاعات درست در بخش سهمیه سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از آن سهیمه سوخت را متناسب با کارکرد آنها در اختیارشان قرار خواهد گرفت.»
 
او اعلام کرد از ابتدای اسفند ماه دیگر اطلاعات را به صورت فیزیکی از شرکت‌ها دریافت نمی‌کنند و ارتباط با شرکت‌های تاکسی آنلاین از طریق وب‌سرویس برقرار می‌شود و آنها از این سامانه اطلاعات را در اختیار وزارت‌کشور می‌گذارند. ضامنی در ادامه افزود: «در مراحل توسعه سماس در گام‌های بعدی تحلیل اطلاعات و ارائه گزارش اطلاعات به شهرداری‌ها به فراخور هر شرکت در دستورکار است و ما امیدواریم این فرآیند را تا اواسط اردیبهشت ماه و برای تمام شاخص‌های مطرح شده در دستورالعمل‌ به صورت کامل فعال کنیم.»
 
در حال حاضر مجری سماس به نمایندگی از وزارت کشور در بخش سوخت اتحادیه تاکسیرانی کشوری است و قرار است برای تعیین مجری بخش‌های بعدی سامانه سماس پس از اجرای این بخش تصمیم‌گیری شود.
 
پیش‌تر بسیاری از کاربران فضای مجازی از ثبت و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات سفر مسافران توسط دولت و نقض حریم خصوصی آنان ابراز نگرانی کرده بودند اما دبیر شورای عالی ترافیک، پوریا محمدیان در پاسخ به این نگرانی گفته بود دیتای مربوط به مسافر ربطی به مدیریت شهری ندارد و دیتای مسافر در سماس ذخیره نمی‌شود و هر دستگاه قضایی یا انتظامی که بخواهد می‌تواند این داده‌ها را با مجوزهای لازم از خود شرکت اطلاعات را بگیرد.
 
به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور پس از سهمیه‌بندی سوخت قرار شد سهمیه سوخت به برخی مدل‌های حمل‌ونقل شهری مانند تاکسی‌های اینترنتی، آژانس‌های تاکسی تلفنی و سرویس‌های مدارس هم اختصاص داده شود و همین مساله باعث شد اولویت راه‌اندازی سماس بیشتر از گذشته حس شود؛ زیرا باید ارتباطی بین این شرکت‌ها و مجموعه وزارت کشور و در نهایت شرکت پخش و پالایش سوخت برقرار شود.
 
پیش‌تر مدیران وزارت کشور اعلام کرده بودند در این سامانه اطلاعات سفر و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به صورت روزانه و هفتگی قرار داده می‌شود و در واقع «سماس» محلی برای تجمیع این داده‌هاست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.