اپراتورها

تلفن همراه

February 19, 2020
16:25 چهارشنبه، 30ام بهمنماه 1398
کد خبر: 109015

همه‌چیز درباره سیم‌کارت‌های هوشمند شاتل موبایل

 
شاتل موبایل با عرضه‌ی سیم‌کارت هوشمند، قصد دارد بهترین پوشش شبکه را برای مشترکان خود ایجاد کند.
 
شاتل موبایل درسال ۹۶ به‌عنوان نخستین اپراتور مجازی نوع اول تلفن همراه کشور (Full MVNO) فعالیت خود را آغاز کرد؛ ازهمان ابتدا خدمات شاتل موبایل با استفاده از سیم‌کارت اپراتورهای دیگر، از آن اپراتور نیز بهتر بود و Core مستقل نیز باعث بهبود تجربه‌ی کاربری می‌شد. شاتل موبایل حتی پیش از ارائه‌ی سیم‌کارت نیز ازلحاظ سرعت و تعرفه (به‌خصوص در ویس) خدمات بهتری از هر دو اپراتور ارائه می‌کرد.
 
اکنون شاتل موبایل با معرفی و عرضه‌ی سیم‌کارت‌های هوشمند، تجربه‌ی بهینه‌تری را به مشترکین خود ارائه می‌کند. درواقع سیم‌کارت هوشمند براساس موقعیت جغرافیایی مشترک همیشه بهترین شبکه و فناوری را برای اتصال انتخاب می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به‌سراغ آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل رفتیم تا درباره‌ی سیم‌کارت هوشمند که برای اولین‌بار در ایران معرفی شده است، اطلاعات دقیقی کسب کنیم.
 
زیرساخت و فناوری SIM over the air اختصاصی شاتل موبایل
‌به‌روزرسانی بی‌سیم با استفاده از زیرساخت OTA یا Over-the-Air (به اختصار OTA) به روشی برای توزیع نرم‌افزار جدید، تنظیمات، پروفایل یا حتی به‌روزرسانی کلیدهای امنیتی دستگاه‌های موبایل یا تجهیزات الکترونیکی مبتنی بر سیم‌کارت به‌عنوان سکیورالمنت گفته می‌شود. اگرچه در دنیای موبایل به دریافت به‌روزرسانی نرم‌افزار و سیستم‌عامل ازطریق اتصال بی‌سیم به اینترنت هم آپدیت OTA گفته می‌شود،  اما درواقع آن سرویس Device OTA بوده و در این مورد، منظور از OTA نوع خاصی از به‌روزرسانی تنظیمات است که به مقصد سیم‌کارت دریافت و ارسال می‌شود و ربطی به تنظیمات مربوط به اتصال اینترنت گوشی ندارد.
 
مهم‌ترین وجه تفاوت (یا درواقع مزیت اصلی) به‌روزرسانی سیم‌کارت ازطریق OTA درمقایسه با دیگر روش‌های توزیع به‌روزرسانی در این است که دستگاهای متصل به یک کانال آپدیت همه با هم به‌صورت هم‌زمان آپدیت می‌شوند و کسی نمی‌تواند محتوای به‌روزرسانی را تغییر دهد یا در زمان اعمال آن تأخیر بیندازد. حتی اگر دستگاهی به هر روشی بخواهد از آپدیت‌شدن اجتناب کند، مدیر کانال می‌تواند به‌صورت خودکار آن را از کانال خارج کند.

 
تحریم‌ها باعث شد که شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی OTA به ایران سرویس ندهند؛ به همین علت شاتل موبایل که تا پیش از تشدید تحریم‌ها و خروج وندورهای مخابراتی از بازار ایران با سه وندور به‌نام Sim OTA در حال مذاکره و پیاده‌سازی پایلوت بود، اقدام به طراحی و ساخت OTA اختصاصی خود کرد. شاتل موبایل ابتدا، سرویس Over-The-Air (یا به اختصار OTA) خود را ارائه کرد تا از این طریق، برنامک‌های (Sim aplet) خود را ایجاد و برای مشترکین ارسال کند. این OTA با Core Network (یا هسته شبکه) مستقل شاتل موبایل برپایه‌ی NFV، با برخی سرویس‌های مبتنی بر موقعیت و اتوماسیون و ساختار مبتنی بر هوش مصنوعی یکپارچه شده تا سیم‌کارت‌های هوشمند متولد شوند.
 
به‌گفته‌ی آرش کریم‌بیگی، تنها اپراتوری می‌تواند در ایران فناوری هوشمندسازی سیم‌کارت را دراختیار داشته باشد که با بیش از یک اپراتور یکپارچه بوده و هسته‌ی کامل و مستقل شبکه‌ی خود را داشته باشد؛ اما اکنون درمیان اپراتورهای شبکه سیار و سایر اپراتورهای مجازی شبکه سیار در ایران تنها شاتل موبایل Core مستقل خود را دارد. البته وی تأکید می‌کند که شاتل موبایل آماده است که فناوری OTA خود را به سایر اپراتورهای کشور نیز ارائه دهد و این زیرساخت تابه‌حال با هسته‌ی دو شبکه تلفن همراه داخلی و چهار وندور مطرح تأمین سیم‌کارت کشور پیاده‌سازی و تست شده؛ همچنین مذاکرات برای پیاده‌سازی با یک اپراتور خارجی هم به مرحله‌ی فنی رسیده است.
 
سیم‌کارت هوشمند شاتل موبایل چگونه کار می‌کند؟
درواقع، به‌طور مداوم، یک زیرساخت مبتنی بر هوش مصنوعی در سمت هسته شبکه شاتل موبایل، فناوری اختصاصی SIM ota شاتل موبایل به‌همراه برنامک یا سیم اپلت اختصاصی شاتل موبایل که با OTA ارسال شده، تمام کار را روی سیم‌کارت و هسته‌ی شاتل موبایل انجام می‌دهد. برنامک شبکه و هسته‌ی شبکه و زیرساخت فنی اختصاصی شاتل موبایل در سمت هسته شبکه، هم براساس تحلیل موقعیت مشترک و تحلیلی که از آنتن‌های اطراف محل استقرار وی می‌گیرد، هم در قالب قواعد تجاری (بیزینس رول) تعریف‌شده‌ی مختلف ازجمله منطقه، شهر، پوشش بهتر در آن نقطه، سیگنال بهتر و معیارهای دیگر بدون دخالت گوشی این اطلاعات را می‌خواند و تصمیم می‌گیرد که بهترین شبکه در آن موقعیت کدام استء سپس با دستور OTA دیگری که به‌صورت تقریبا آنی (Near Realtime) به سیم‌کارت می‌فرستد، مشخص می‌کند که مشترک به کدام شبکه متصل شود. همچنین پوشش، نزدیک‌ترین سایت و اولویت موجود بودن 3G به 2G و هم 4G به 3G را در نظر می‌گیرد.

 
برنامک بهترین پوشش، نزدیک‌ترین آنتن و بهترین شبکه را از آنتن‌های شبکه‌های اطراف مشترک و همینطور 4G بر بستر TD-LTE و براساس مجموعه‌ای از قواعد و تحلیل‌های در لحظه انتخاب می‌کند؛ برای مثال ممکن است آنتنی به مشترک نزدیک‌تر باشد، اما تحلیل برنامک این باشد که شبکه‌ی دورتری در آن منطقه، کیفیت بهتر یا فناوری بهتری را پشتیبانی می‌کند و به مصرف‌کننده ارائه می‌کند، پس مشترک را به آن آنتن متصل می‌کند.
 
کریم‌بیگی تأکید می‌کند که این اتفاق نه‌تنها تأثیری در مصرف باتری کاربر ندارد بلکه ازآنجاکه مشترک به نزدیک‌ترین یا بهترین شبکه و آنتن یا پایین‌ترین فرکانس و نزدیک‌ترین سایت متصل می‌شود، ممکن است میانگین مصرف باتری او نسبت به قبل کمتر هم شود.
 
شاتل موبایل از سه ماه پیش فرایند تست این سیم‌کارت‌ها را آغاز کرده و ویژگی‌های مختلف آن‌ها به‌مرور بهبود پیدا کرده‌اند و با اجرای پایلوت در چند استان و سپس عرضه‌ی سراسری، گسترده‌تر شده‌اند.
 
آپدیت‌کردن سیم‌کارت
برای اطلاع از آپدیت‌شدن سیم‌کارت، نیاز نیست مشترک کاری انجام دهد؛ تنها باید بررسی کند که نام شبکه‌ی تأمین‌کننده‌ی سرویس وی از Shatel Mobile به smart SHATELmobile تغییر کرده باشد. تنها مشترکینی که هنوز سیم‌کارت آن‌ها هوشمند نشده، آن دسته‌ای هستند که بسته‌ی فعال شاتل موبایل پلاس داشته‌اند؛ که با خاتمه‌یافتن زمان یا حجم بسته‌ی آن‌ها، سیم‌کارت‌شان به‌طور خودکار هوشمند می‌شود تا بدین‌شکل بتوانند از باقی‌مانده‌ی بسته‌ی پلاس فعلی خود استفاده کنند.
 
سیم‌کارت‌های قبلی مشترکین نیز نیاز به تعویض یا کانفیگ ندارند؛ تنها کافی است بخش Network Selection روی خودکار تنظیم شده و Data Roaming نیز روشن باشد. کریم بیگی تأکید می‌کند، روشن‌کردن دیتا رومینگ سیم‌کارت در سیم‌کارت‌های شاتل موبایل هیچ هزینه‌ی مضاعفی به مشترکین این شبکه تلفن همراه تحمیل نمی‌کند. 
 
برنامه‌های آینده شاتل موبایل
شاتل موبایل برای بهبود عملکرد سیم‌کارت‌های هوشمند خود برنامه‌هایی دارد که بخشی از آن شامل موارد زیر است: ایجاد تجربه‌ی بهتری از 4G در زمینه‌ی پوشش‌دهی برای مشترکین، بهبود سرعت و سرویس، بهبود قواعد تجاری (بیزینس رول) و ساختار هوش مصنوعی فعلی به کار گرفته شده
بهبود لایه‌ی تکنولوژی در زمینه‌ی ادغام با شبکه‌ی چهارم و پنجم، به‌خصوص برای مناطق محرومی که از 4G روستایی بهره می‌برند تا بدین‌صورت شبکه‌ی محلی تحت پوشش قرار بگیرد
امضای الکترونیک و سیم‌کارت به‌مثابه‌ی امضای الکترونیک و ابزار احراز هویت
آیا شما از مشترکین سیم‌کارت‌های شاتل موبایل هستید؟ تجربه‌ی خود از کار کردن با سیم‌کارت‌های هوشمند شاتل موبایل را با ما درمیان بگذارید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.