اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 20, 2020
12:49 پنجشنبه، 1ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109037

فناوری های مدرن، پنجره ای به سوی آینده: با آشپزخانه های قدیمی خداحافظی کنید

 
 
 
امروزه فناوری‌ های مبتنی بر یادگیری عمیق و هوش مصنوعی در بسیاری از حوزه‌های زندگی انسان ازجمله آشپزی واردشده و آشپزخانه‌های هوشمند آینده با آنچه ما تا به امروز با آن سروکار داشته‌ایم، کاملاً متفاوت خواهند بود.
شاید سوال رایج و مرسومی که همه مادران یا پدرانی که در گوشه و کنار دنیا قصد آشپزی دارند این است که چه چیزی بپزم؟ تقریباً همه ما حتی در هنگام مواجهه با یخچالی پر از مواد غذایی هنوز نمی‌دانیم چه چیزی باید برای ناهار یا شام درست کنیم؟
 
باید به اطلاع شما برسانیم که به لطف فناوری‌های مدرن و به‌ویژه هوش مصنوعی و حضور آن در آشپزخانه‌های آینده، این مشکل حل خواهد شد.
 
زیرا امکانات مبتنی بر فناوری‌های هوش مصنوعی مانند تشخیص تصویری و یادگیری ماشینی می‌توانند ضمن کشف دستورالعمل‌های خلاقانه و خوشمزه و حتی تولید طعم‌های جدید و شخصی خاص خود شما، کاهش در اتلاف وقت، غذا و پول را در پی داشته و در مصرف مواد غذایی آشپزخانه‌های آینده صرفه‌جویی کند. در ادامه این گزارش با برخی از امکانات آشپزخانه‌های هوشمند آینده؛ آشنا خواهیم شد.
 
امکان دستیابی به دستورالعمل پخت از روی تصویر یک غذا
شبکه اجتماعی فیس‌بوک اخیراً یک سیستم تولید دستورالعمل پخت غذا از روی تصویر ایجاد کرده است که به کاربران امکان می‌دهد تنها با واردکردن تصویری از غذای موردنظر خود، دستور تهیه آن را به دست آورند.
 
در مرحله اول، ترکیبات و اجزای تشکیل‌دهنده تصویر آن غذا با بهره‌برداری از ویژگی‌های دیداری موجود در این فناوری استخراج می‌شوند. این سیستم فهرست مواد تشکیل‌دهنده و دستورالعمل‌های آماده‌سازی را بر اساس مواد پیش‌بینی‌شده و ویژگی‌های تصویری و تحلیل آن‌ها ایجاد می‌کند.
 
ارزیابی‌های انجام‌شده در مقیاس وسیع روی مجموعه داده‌های سیستم فوق که با عنوان Recipe1M شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که این سیستم عملکرد خوبی در مقایسه با نمونه‌های اولیه و پیشین برای تشخیص درست مواد تشکیل‌دهنده غذای به نمایش درآمده در یک تصویر را دارد.
 
پیشنهاد درست کردن غذاهای مختلف بر اساس مواد غذایی موجود در یخچال شما
با ترکیب فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری پخت‌وپز (gastronomical learning)، کمپانی‌های Plant Jammer و Chefling به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از مواد غذایی موجود در منزل و امکاناتی که در اختیاردارید، دستورالعمل غذاهای خوشمزه و شخصی‌سازی‌شده را بر مبنای سلیقه خودتان ایجاد کنید.
 
این فناوری بر اساس الگوریتم‌های ساخته‌شده روی پایگاه داده‌ها، روش‌های پردازش مواد تشکیل‌دهنده و مراحل دستورالعمل پخت غذا و دستورالعمل‌های مبتنی بر مواد موجود و ترجیحات و نیازهای شخصی کاربر را ارائه داده و با استفاده از طعم‌دهنده‌های موردعلاقه شما و امکانات موجود، مقادیر غذایی و روش‌های پخت‌وپز را توصیه می‌کند.
 
کاربران می‌توانند برای انجام این کار از دستیاران شخصی مانند سیستم دستیار گوگل (Google Assistant) یا آلکسای آمازون (Amazon’s Alexa) استفاده کنند. این سیستم با کمک لوازم‌خانگی هوشمند مانند یخچال و فریزرها برای ردیابی مواد موجود، دما و زمان پخت‌وپز، تقریباً هرکسی را به یک سرآشپز خانگی متبحر و باقابلیت پخت انواع غذاهای خوشمزه تبدیل می‌کند.
 
 
ایجاد طعم و مزه‌های جدید و بهبودیافته از طریق علم
مرکز پژوهشی آی بی ام (IBM Research) و شرکت مک کورمیک (McCormick) با کمک یکدیگر یک سیستم هوش مصنوعی جدید ایجاد کرده‌اند تا به افراد کمک کند طعم‌های جدید بیشتری را به‌صورت کارآمدتر و مؤثرتر ایجاد کنند. طراحی تجربیات جدید طعم‌دهنده برای شرکت‌های درگیر در فناوری آشپزخانه‌های هوشمند و آشپزی مبتنی بر هوش مصنوعی همواره چالش‌برانگیز است زیرا چگونگی تجربه طعم دادن به غذای موردعلاقه انسان موضوعی است که نیاز به اکتشافات بیشتر دارد.
 
بااین‌وجود اکنون می‌توان از هوش مصنوعی به‌طور مؤثرتری استفاده کرد تا بر اساس داده‌های موجود ناشی از مطالعات انجام‌شده طی چندین دهه فعالیت‌های مرتبط با علوم غذایی ازجمله فرمول‌های طعم و مزه، اجزای مواد اولیه، آزمایش و نتایج واکنش مصرف‌کننده، موفقیت بازار و موارد دیگر، طعم‌دهنده‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب کرد.
 
این سیستم به‌طور عمده از الگوریتم‌های یادگیری پیشرفته یادگیری ماشینی برای فراگرفتن موارد مختلف و پیش‌بینی مواد اولیه موردنیاز در پخت یک غذا و ترکیب فرمول آن استفاده می‌کند. این فناوری به افراد کمک می‌کند فرمول‌های فعلی طعم را بهینه کرده و فرمول‌های مبتنی بر طعم جدید را متناسب با ترجیحات خاص خود تهیه کنند. این فناوری در حال حاضر با عنوان (McCormick ONE) در اختیار علاقه‌مندان استفاده از فناوری‌های مدرن در آشپزخانه قرار دارد.
 
هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین سرآشپزها شود
علی‌رغم تمامی موارد گفته‌شده در بالا، باید توجه داشت درحالی‌که یادگیری عمیق و استفاده از فناوری‌های هوشمند در خانه می‌توانند باعث صرفه‌جویی در وقت و کاهش ضایعات در آشپزخانه شوند. درروی دیگر سکه، این فناوری‌ها همچنین می‌توانند از لذت سنتی که آشپزی و تهیه غذا با خانواده و دوستان به انسان می‌دهد، بکاهند.
 
به باور بسیاری از کارشناسان، آشپزی و پخت غذا مانند نوازندگی پیانو یا سرودن شعر، نیازمند استعداد خاصی بوده و می‌توان گفت که آشپزی یک بیان شخصی است.
 
از سوی دیگر تهیه غذایی که موردعلاقه همه افراد باشد نیز غیرممکن است. در این میان کلید موفقیت هوش مصنوعی در آشپزی، استفاده از ترجیح غذایی کاربر ازنظر سلیقه شخصی وی است؛ بنابراین، درحالی‌که فناوری‌های هوش مصنوعی مطمئناً می‌توانند در آشپزخانه مشاوره دهنده و الهام‌بخش باشند، انتظار می‌رود که انسان هنوز هم برای آینده‌ای نسبتاً طولانی همچنان نقش سرآشپز را ایفا کرده و تصویر سنتی سرآشپزهایی با کلاه بزرگ سفیدرنگ، همچنان ادامه داشته باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.