تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 20, 2020
12:51 پنجشنبه، 1ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109038

سقوط ۸۰۰ دلاری بیت کوین در عرض یک ساعت؛ علت چه می‌تواند باشد؟

 
 
ساعاتی قبل قیمت بیت کوین بار دیگر سقوط کرد. این سقوط ۸۰۰ دلاری تنها در عرض یک ساعت اتفاق افتاد. تاثیرات کاهش قیمت بیت کوین سبب شد تا ۱۵ ارز از ۲۰ ارز بزرگ بازار نیز با کاهش قیمت رو به رو شوند؛ این امر در نهایت موجب افت ۵ درصدیِ ارزش بازار ارزهای دیجیتال نیز شد.
 
به گزارش کوین تلگراف، بیت کوین ساعت ۱ و ۱۵ دقیقه بامداد امروز، در عرض یک ساعت ۸۰۰ دلار کاهش قیمت را تجربه کرد. این کاهش قیمت سبب لیکویید شدن چیزی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌های افراد بر روی صرافی بیت مکس (BitMEX) نیز شد. جو وزانی (Joe Vezzani)، بنیان‌گذار پلتفرم لونارکراش (LunarCRUSH)، در توییتی نوشت:
 
شاهد تمام ماجرا بودم! ۷ الی ۱۰ میلیون موقعیت خرید (Long) لیکویید شدند. کاهش قیمت شدید ارز شماره یک!
 
حجم لیکوییدها در صرافی بیت مکس
سقوط اخیر قیمت بیت کوین سبب شد تا موقعیت‌هایِ باز خرید و فروش در صرافی بیت فینکس (Bitfinex) با کاهش چشمگیری رو به رو شوند؛ در عرض یک ساعت تعداد این موقعیت‌ها با کاهشی ۵ درصدی از ۴۵,۱۹۰ به ۴۲,۹۶۵ عدد رسید. این در حالی است که تنها چند روز پیش، تعداد موقعیت‌های خرید در حال شکستن رکورد پیشین خود بود.
 
قراردادهای خرید باز در بیت فینکس
از طرف دیگر، تعداد قراردادهای باز فروش نیز با کاهشی ۵.۴ درصدی رو به رو شد و تعداد آنها از ۱۲,۶۷۵ به ۱۱,۸۶۰ عدد رسید. اوایل ژانویه (دی) تعداد این قراردادها به کمترین میزان خود رسیده بود. پس از رسیدن به این رکورد، رفته رفته (به مدت شش هفته) شاهد افزایشی آهسته در خصوص آنها بودیم.
 
قراردادهای فروش باز در بیت فینکس
سقوط قیمت بیت کوین سبب شد تا بخش عمده‌ای از بازار ارزهای دیجیتال نیز امروز قرمز باشد. ۷ ارز از ۱۰ ارز بزرگ بازار در تایم فریم روزانه، کاهش ۶ الی ۸ درصدی در قیمت داشته‌اند.
 
در حال حاضر تنها تزوس در ۲۴ ساعت گذشته توانست در مقابل روند نزولی مقاومت کند و رشدی ۴.۲ درصدی داشته است. چین لینک (Chainlink) نیز تنها ۳ درصد کاهش ارزش را تجربه کرد.
 
در طرف دیگر ایاس با سقوط ۱۱.۸ درصدی، بدترین عملکرد را در میان ارزهای بزرگ بازار داشته است؛ از ۱۰۰ ارز بزرگ بازار ارزهای دیجیتال، چیزی در حدود ۸۷ ارز، با کاهش قیمت رو به رو شده‌اند.
 
شاخص ترس و طمع (FAG) نیز با کاهش همراه بوده است و از ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن)، از رقم ۵۹ به ۵۰ رسیده است. کاهش در این شاخص را می‌توان نشانه‌ای از اشباع فروش دانست.
 
به عقیده بسیاری از کارشناسان، عرضه ۶۰ میلیون تتر، باعث این کاهش قیمت در بازار شده است. عرضه تترها، یک ساعت پیش از اختلال در صرافی بایننس صورت گرفت. اختلال بایننس نیز از دیگر عوامل احتمالی برای این سقوط عنوان شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.