تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 20, 2020
12:54 پنجشنبه، 1ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109039

با توجه به مشکلات رمز دوم پویا: زرین‌پال سرویس پرداخت در محل ارائه می‌دهد

 
مشکلات زیادی در ماه‌های گذشته گریبان کسب‌وکار‌های آنلاین را گرفته است. از قطعی چندین ‌باره اینترنت تا مشکلات رمز دوم پویا، میزان فروش و ارائه خدمات کسب‌وکار‌ها، خصوصا استارت‌‌آپ‌های نوپا را تحت‌الشعاع قرار داده و حتی بسیاری را به سمت نابودی کشانده است. با توجه به این مشکلات حالا زرین‌پال، شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداختی آنلاین با ارائه سرویس پرداخت در محل سعی کرده خود به دنبال کاهش این دردسرها باشد.
 
مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال در خصوص راه‌اندازی سرویس پرداخت در محل به پیوست گفت: «یکی از مشکلاتی که در حوزه پرداخت الکترونیکی وجود داشت، کسب‌وکارهای آنلاینی بودند که به پرداخت کارتی و پرداخت در محل نیاز داشتند. تصمیم گرفتیم برای تسهیل پرداخت برای کسب‌و‌کارهایی که در حوزه فروشگاه‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند؛ سرویس پرداخت در محل را عرضه کنیم.» امیری از قابلیت‌های این سرویس به یکپارچگی آن با سیستم زرین‌پال اشاره کرد و توضیح داد:‌ «این سرویس به کسب‌‌وکارهایی که قبلا روی زرین‌پال پرداخت آنلاین دریافت می‌کردند کمک می‌کند تا از همان خدمات برای پرداخت در محل نیز بهره‌مند شوند. به‌عنوان مثال اگر تراکنشی روی دستگاه پوز صورت گیرد، در لحظه، گزارش آن را در پنل کاربری دریافت کرده تا بتوانند یکپارچگی کاملی بین سامانه فروش با سیستم پرداختشان داشته باشند.»
 
مشکلات رمز دوم پویا
به گفته امیری، مشکلاتی که رمز دوم پویا به وجود آورد، باعث شد تا زرین‌پال این سرویس را زودتر از موعد راه‌اندازی کند. مدیرعامل زرین‌پال در این خصوص توضیح داد:‌ «بسیاری از کسب‌و‌کارهایی که از زرین‌پال راهکار پرداخت غیرحضوری دریافت می‌کردند با مشکلات زیادی روبرو شدند. سعی کردیم که با یک زمان‌بندی درست، نیاز بازار را پوشش دهیم. برای آنکه بتوانیم کانال‌های پرداخت را افزایش دهیم، علی‌رغم آنکه علاقه زیادی به حوزه پرداخت حضوری نداشتیم، با توجه به نیاز مشتریان و با توجه به نیاز بازار و اینکه پاسخ‌دهنده مناسبی هم برای این نیاز وجود نداشت مجبور به ارائه این سرویس شدیم.»
 
امیری معتقد است این راه‌کار زمانی باید عرضه می‌شد که ارتباط کاملی بین باشگاه مشتریان زرین‌پال و پرداخت الکترونیک شکل گرفته باشد؛ اما با توجه به کسب‌وکارهایی که در معرض تهدید قرار گرفتند این راهکار زودتر از آنکه در این زمینه به پختگی لازم برسد عرضه شده است.
 
امیری در پاسخ به این سوال پیوست که آیا این سرویس برای حوزه پرداخت آنلاین یه نوع عقب‌گرد به حساب نمی‌آید گفت: «همچنان تمایل زیادی روی ابزار پرداخت حضوری در بازار ما وجود دارد. پیش‌بینی ما این است که تغییر فرهنگ پرداخت حداقل سه تا چهار سال به طول می‌انجامد. با توجه به شرایط امروز، نیاز مشتری یک واقعیتی‌ست که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و نیاز مشتری نیز در اولیت خواهند بود.»
 
او با ابراز امیدوار برای پیشرفت در حوزه پرداخت غیرحضوری اعلام کرد : «امروز عقبگرد زیادی را به واسطه رمز دوم پویا داشتیم و مشتری احتیاج دارد که درآمدهای خودش را حفظ کند. به صورت کلی به عنوان یک شرکت که در حوزه پرداخت فعالیت می‌کند، همیشه باید بتوانیم کانال‌های متفاوتی را برحسب نیاز مشتری عرضه کنیم تا قادر به انجام پرداخت‌هایشان باشند.»
 
مدیرعامل زرین پال معتقد است پرداخت حضوری هم به لحاظ پیچیدگی‌های سخت‌افزاری هم به لحاظ هزینه‌ای نه برای زرین‌پال، نه حتی برای خیلی از کسب‌وکارها خیلی توجیه اقتصادی نخواهد داشت. اما اگر یک کسب‌وکار فروش مناسبی نداشته باشد؛ ممکن است در ورطه نابودی قرار گیرد.
 
او با اشاره به عرضه پیش از موعد این سوریس گفت: «متاسفانه نتوانستیم بسیاری از فیچرهای مدنظر را در باشگاه مشتریان در ارتباط با دستگاه پوز ارائه کنیم و تنها یکی از این فیچرها عرضه شد. اما ما برنامه بزرگی داریم. فیچرهای متفاوتی که می‌تواند جذابیت‌های متفاوتی را حتی در پرداخت حضوری ایجاد کند در فروردین ماه همزمان با جشن ۱۰سالگی زرین‌پال عرضه خواهد شد.»
 
 
کاهش ۳۰درصدی تراکنش‌های موفق
امیری در مورد میزان خسارتی که رمز دوم پویا به کسب‌وکار آن‌ها و مشتریانشان وارد کرده است توضیح داد: «به زودی یک اینفوگرافیک کامل منتشر خواهیم کرد اما به‌طور کلی متوسط زمان تراکنش چیزی در حدود ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. قبلا مشتریانی داشتیم که در بازه بسیار کوتاه زیر ۳۰ ثانیه تراکنش را انجام می‌دادند. اما حالا پرداخت سریع‌ترین مشتری چیزی در حدود ۲ دقیقه به‌طول می‌انجامد. همچنین درصد تراکنش موفق چیزی حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده که این دقیقا معادل رشد یک کسب‌وکار پخته‌ است آن هم در یک بازار کاملا رقابتی. اما امروز به واسطه رمز پویا همان رشد به عقب برگشته و هرآنچه که یک کسب‌وکار در بهترین حالت به دست آورده را از دست داده است.»
 
مدیرعامل زرین‌پال در مورد نحوه ارائه این سرویس عنونا کرد: «ما این سرویس‌ها را به کمک PSPهای طرف قراردادمان ایجاد کردیم. تفاوت ما با PSPها این است که آن‌ها این سرویس را به رایگان در اختیار تمام مشتریان قرار می‌دهند. اما تمرکز ما روی مناطقی‌ست که احتیاج به پرداخت در محل وجود داشته باشد. یعنی احتیاج به دستگاه پوز سیار وجود داشته باشد. ما این این سرویس را مشترک با PSPها عرضه می‌کنیم. چرا که طبق مکانیزم پرداخت یاری و طبق نامه بانک مرکزی، امکان عرضه این خدمات به صورت مستقل توسط ما وجود ندارد. ما فقط سرویس را عرضه می‌کنیم اما لایه فنی و لایه پردازشی کاملا توسط PSPها صورت می‌گیرد.»
 
از سوی دیگر زرین‌پال با همکاری PSP ایران کیش ارائه این سرویس را شروع کرده است و به زودی PSPهای دیگر را نیز اضافه خواهند کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.