اپلیکیشن

تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

February 21, 2020
12:55 جمعه، 2ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109056

بلومبرگ: تغییر اپلیکیشن های پیشفرض iOS احتمالا برای کاربران آیفون میسر می شود

 
 
طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده اپل احتمالا قصد دارد به کاربرانش اجازه دهد اپلیکیشن های کلیدی پیش فرض نظیر سافاری، میل و اپل موزیک را با نمونه های مشابه دلخواهشان در آیفون جایگزین کنند.
 
این خبر یکسال بعد از آن منتشر می شود که دادگاه عالی آمریکا از هموار شدن مسیر برای پرونده های آنتی تراست مرتبط با اپلیکیشن ها خبر داد و اعلام کرد که کاربران آیفون میتوانند اپل را به خاطر استفاده از انحصار اپ استور و دریافت کمیسیون ۳۰ درصدی روی قیمت این اپ ها تحت پیگرد قضایی قرار دهند.
 
البته در گزارش بلومبرگ اشاره نشده که اپل چه زمانی قصد دارد درها را به روی مارکت هایی نظیر AltStore باز کند. از روی این گزارش هم نمی توان نتیجه گرفت که چنین اقدامی در راستای حمایت از توسعه دهندگان مستقل صورت خواهد گرفت. با این حال، منابع آشنا به بلومبرگ اطلاع داده اند اپل قصد دارد امکانی را فراهم کند که اپ های موسیقی شخص ثالث نظیر اسپاتیفای به صورت پیشفرض روی اسپیکر هوم پاد اجرا شوند یا سیری در زمان اجرای فرامین به آنها رجوع کند (در حال حاضر سیری برای پخش موزیک صرفا به سراغ اپ اپل موزیک می رود). البته این اتفاقات یک شبه رخ نداده و سال گذشته بود که اسپاتیفای (رقیب اصلی اپل موزیک) شکایت آنتی تراست خود را در اتحادیه اروپا علیه اپل و انحصارگرایی آن در اپ استور مطرح کرد و حالا به نظر می رسد که شرکت کالیفرنیایی در صدد جبران خسارت رقبا بر آمده باشد.
 
 
با این حال روشن است که اختیار دادن به کاربران برای انتخاب اپ های پیش فرضشان و همچنین باز کردن درهای هوم پاد قطعا نمی تواند این شکایت ها را از ریشه شان که همان اپ استور است حل کند. همزمان با شکایت اسپاتیفای، اپ استور کمیسیون ۳۰ درصدی را روی فروش اسپاتیفای از طریق سیستم پرداختی خود (اپل پِی) وضع کرد؛ این یعنی اپل بخش قابل توجهی از مبلغ اشتراک ۹.۹۹ دلاری ماهانه کاربران برای استفاده از سرویس اسپاتیفای را به خود خود اختصاص می دهد و همزمان در سکوت خبری حق اشتراک سرویس موسیقی خود را نیز تمام و کمال از کاربران دریافت میکند.
 
اشاره کنیم که اسپاتیفای هم اکنون محبوب ترین اپ موسیقی در اپ استور است. نکته دیگر آنکه اگر توسعه دهندگانی نظیر اسپاتیفای از سیستم پرداخت اپل برای دریافت حق اشتراک کاربران استفاده نکنند، اپل امکان ارسال ایمیل های تبلیغاتی به کاربران اپل موزیک را از آنها سلب خواهد کرد و اجازه حضورشان در سرویس های خود از جمله سیری، هوم پاد و اپل واچ را نمی دهد.
 
اپل اما در واکنش به این اظهارات ادعای اسپاتیفای مبنی بر اینکه بهترین اپ موسیقی اپل واچ است را رد کرده و اعلام نمود این شرکت آزاد است برای رقابت با محصولات ما و حضور در پلتفرم هایمان اپلیکیشن های مختص به خود را بسازد.
 
بلومبرگ در انتهای گزارش خود خاطر نشان کرده که اپل احتمالا این تغییرات را در iOS 14 اعمال میکند (البته اگر چنین تصمیمی گرفته باشد).
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.