اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 23, 2020
11:03 یکشنبه، 4ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109109

کیفیت اینترنت ثابت در گرو ادغام شرکت‌ها

 
به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازار فناوری اطلاعات در حال حاضر ظرفیت ۱۷ شرکت ارائه‌کننده خدمات اینترنت ثابت را ندارد و به همین دلیل مسوولان ادغام این شرکت‌ها را توصیه می‌کنند؛ راه‌حلی که هنوز به نتیجه نرسیده است.
 
شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد و این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن مشتریان شرکت‌های FCP می‌شود، بلکه به اعتقاد مسوولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند می‌کند. البته راه‌حل ادغام این شرکت‌ها مدت زیادی است که مطرح شده اما هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.
 
در حال حاضر مسوولان حوزه ارتباطات متفق‌القول معتقدند یکی از پایین‌ترین شاخصه‌های ارتباطی در حوزه اینترنت ثابت است؛ این‌که در اینترنت ثابت یک عقب‌افتادگی داریم که علت‌های متفاوتی دارد و یکی از علت‌ها این است که سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت ثابت به دلیل سیاست‌های قیمتی به شدت کاهش پیدا کرده و این‌که FCPها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و برخی ریزش مشتری و برخی کاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند.
 
از طرفی تاکید مسوولان به لزوم افزایش کیفیت خدمات اینترنتی است و این‌که مردم به دنبال کیفیت حداکثری هستند و به همین دلیل لازم است اپراتورهای ثابت با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند، آنچه مورد نظر مردم است را تامین می‌کنند؛ چراکه برای کاربران، مهم‌ترین موضوع سرعت است و این‌که بتوان با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، سرعت مناسبی‌ را ارائه داد.
 
از طرفی اگرچه قیمت کالاهای مصرفی یا خدمات ارائه‌شده به کاربران با افزایش روبرو بوده و شاید یکی از معدود مواردی که در این سال‌ها علی‌رغم افرایش نرخ ارز، متناسب با آن رشد نکرده، خدمات اینترنتی شرکت‌هاست؛ یعنی موضوعی که هرچند حالا هم خوشایند کاربران اینترنتی نیست، اما FCPها می‌گویند با سوق دادن کاربران به استفاده از اینترنت همراه، اینترنت ثابت را دچار مشکل کرده و به اعتقاد کارشناسان، در دراز مدت برای توسعه ارتباطی دردسرساز خواهد شد.
 
با وجود این، مسوولان حوزه ارتباطات و خصوصا کسانی که در زمینه رگولاتوری و تعیین قیمت خدمات اینترنتی نقش دارند، معتقدند هزینه این خدمات در سبد خانوار نباید افزایش یابد زیرا این موضوع می‌تواند منجربه کاهش استفاده از این خدمات شده و به همین دلیل است که حتی اگر شرکتی درخواست افزایش تعرفه خدمات را دارد، این موضوع باید از ابعاد مختلف بررسی شود.
 
توصیه مسوولان به ادغام شرکت‌های اینترنتی
 
در این زمینه حسین فلاح جوشقانی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا، به لزوم ادغام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی اشاره کرده و گفت: این شرکت‌ها باید به سمت ادغام شدن بروند و هزینه‌هایشان را کنترل کنند، بدین‌ترتیب می‌توانند بزرگ‌تر و قوی‌تری شوند و سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.
 
وی با بیان این‌که شرکت‌ها را به ادغام شدن توصیه و اعلام کردیم که درصورت ادغام، مشوق‌هایی می‌گذاریم، افزود: ما در این زمینه مطالعاتی کردیم که ظرف یک تا دو ماه آینده اعلام می‌شود و همچنین قصد داریم برای شرکت‌هایی که روش ادغام را در نظر می‌گیرند، مشوق‌هایی ارائه کنیم، برای مثال در سهم درآمدی آنها تخفیفاتی قائل شویم و تنها شرطی که گذاشتیم این است که مشترکان باید تعیین تکلیف شوند و بتوانند سرویس موردنظر خود را دریافت کنند.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی اگر بخواهند در این بازار باشند، باید توجه کنند که سازوکار بازار، آن‌ها را به کدام سمت می‌برد، در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار به‌گونه‌ای باشد که ظرفیت فعالیت ۱۷ شرکت را نداشته و سرویس آن اندازه گسترده نیست که همه آنها در این فضا فعالیت کنند. به همین دلیل توصیه ما این است که ادغام شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.