تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 23, 2020
15:30 یکشنبه، 4ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109132

آذری جهرمی: برای رئیس جمهور شدن منع قانونی ندارم

وزیر ارتباطات در برنامه زنده تلویزیونی «زنده باد زندگی» گفت: بعد از پایان دوره وزارت، دوست دارم به فضای تحقیق برگردم. خوشحالم عملکردم طوری بوده که من را در سطح ریاست جمهوری می‌بینند البته من چنین تصمیمی ندارم، هرچند از نظر سنی هم منع قانونی در این خصوص وجود ندارد.
 
صبح امروز (یکشنبه) آذری جهرمی با حضور در برنامه زنده باد زندگی درباره فضای مجازی صحبت کرد.  وی گفت: ملت های دیگر، ملت ایران را ملتی می پندارند که دست بر زانوی خود گرفته اند و مقاوم هستند و اگر مشکلی وجود دارد بین حکومت هاست. در فضای مجازی مشکل ما این است که بازی پروپاگاندای کشورهای مخالف در جریان است اما ما فضای مجازی خود را برای پاسخگویی به این مسائل محدود کرده ایم.
وزیر ارتباطات در خصوص مرز باریکی که بین آزادی بیان و هرج و مرج در فضای مجازی وجود دارد، گفت: فاصله بین این دو، قانون است. مسئله این است که در فضای مجازی قانون روشن نداریم چرا که کشور این فضا را به رسمیت نمی‌شناسند. ما به لحاظ رسانه‌ای در کشور تک بعدی عمل می‌کنیم و به صدا و سیما بسنده می‌کنیم. اما واقعیت این است که رسانه های اجتماعی و نوین را به رسمیت نمی‌شناسیم و با آن مشکل داریم و آن را قانون‌مند نکرده‌ایم. ضمن این که با مطبوعات نیز سلیقه‌ای رفتار می‌شود.
 
او اشاره کرد: امروز درگیر بیماری کرونا هستیم. پرستاران و پزشکان در خط مقدم این جبهه هستند. وزارت بهداشت در جنگ سختی که دارند خوب عمل می کنند و اگر روی فضای مجازی بیشتر تمرکز می‌کردیم قطعا امروز با شایعات رو به رو نبودیم. اگر دستور العمل‌ها، تعداد مبتلایان، تاییدیه‌ها و تکذیبیه‌ها را در یک سایت منتشر می کردند قطعا اطلاع‌رسانی بهتری صورت می‌گیرد.
جهرمی در خصوص دولت الکترونیک گفت: دولت الکترونیک زیرساختی دارد که در آن پیشرفت خوبی داشته‌ایم. سال ۹۲ سیصد هزار ایرانی به موبایل پهن باند و ۴ میلیون در خانه اینترنت داشتند. اما امروز نزدیک به ۷۰ میلیون ایرانی در گوشی تلفن همراه خود اینترنت پهن باند دارند. بالغ بر ۲۰هزار میلیارد تومان دولت و مقدار زیادی بخش خصوصی در این بخش سرمایه گذاری کرده است.
وی خاطرنشان کرد: اصل کاری که باید انجام شود این است که تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها اتفاق بیفتد. دستگاه ها معمولا مراجعات مردمی را به جهت ایجاد رانتی که می کنند، دوست دارند و به همین دلیل در مقابل تبادل اطلاعات و متمرکز شدن آن ها در یک نقطه مقاومت می کنند. برای محسوس شدن خدمات دولت الکترونیک باید این تبادلات شکل بگیرد.
جهرمی گفت: ما بنا بر رای مردم انتخاب می شویم و باید به آن ها خدمت کنیم. خواسته مردم امروز فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است که تمام رهبران دنیا در خصوص آن صحبت می کنند. برای پیاده سازی اقتصاد دیجیتال مقاومت هایی وجود دارد و تغییراتی ایجاد می کند. توان آن فردی که مقاومت می کند بیش از توان فردی است که قرار است تغییر ایجاد کند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: بعد از وزارت دوست دارم به فضای تحقیق برگردم. روزی که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شدم با ۱۵۵ رای و چالش بسیار زیاد لب مرزی به عنوان وزیر انتخاب شدم ولی خوشحالم که عملکرد طوری بوده که من را در سطح ریاست جمهوری می‌دانند اما من چنین تصمیمی ندارم، هرچند از نظر سنی هم منع قانونی در این خصوص وجود ندارد و قانون صغر سن به تصویب نرسیده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.