تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 24, 2020
16:56 دوشنبه، 5ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109171

کرونا چه تاثیری بر بازار تجارت الکترونیک خواهد داشت؟

شاید یکی از بزرگ ترین اثرات شیوع ویروس کرونا در جهان را بتوان در فناوری های چین مشاهده کرد. بسیاری از شرکت های خارجی و داخلی فعالیت خود در چین را متوقف یا محدود کرده اند. در واقع اکنون تصور می شود که شیوع کروناویروس تأثیر مخربی بر زندگی و اقتصاد مردم در چین می گذارد ، اما شاید این ویروس مثل هر بیماری همه گیر و اپیدمی خطرناک دیگری به نفع چند بازیکن در صنعت فناوری باشد زیرا جمعیت همچنان در داخل خانه هستند.
 
زمانی که ویروس سارس در سال 2002 هزاران نفر را درگیر کرد و صدها نفر را در چین کشت به طور گسترده ای به عنوان یک عامل کاتالیزوری در صنعت تجارت الکترونیک این کشور شناخته شد.
 
در واقع افرادی که برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کشنده در داخل خانه ماندند برای تامین خریدهای خود به فروشگاههای آنلاین سر می زدند. در دوره اوج ویروس کرونا، علی بابا و Taobao و eBay روند رشد و فروشی قابل توجه در چین داشتند. دانکن کلارک ، متخصص اینترنت چین در شرح حالی که درباره بنیانگذار علی بابا نوشته است به این نکته اشاره کرده و می گوید:"اگرچه این ویروس هزاران بیمار را مبتلا کرد و تقریباً هشتصد نفر را کشته ، اما شیوع آن تأثیر جالب توجهی بر بخش اینترنت چین از جمله علی بابا گذاشت."
 
تقریباً دو دهه بعد ، هنگامی که شیوع ویروس کرونا ده ها شهر چین را به انواع مختلفی وارد قرنطینه و محدودیت کرد. غول های فناوری دوباره در پاسخ به رفع نیازهای مصرف کنندگان در میان بحران هستند و برخی دیگر از ابزارهای دیجیتالی را برای کمک به شهروندان و دولت در نبرد با بیماری ارائه می دهند.
 
براساس داده های شرکت تحلیلی QuestMobile ، میانگین زمان مردم چینی در اینترنت از 6.1 ساعت در روز در ماه ژانویه ، به 6.8 ساعت در روز در طول سال جدید چینی صعود کرد ، این رقم اخیرا به عدد شگفت آور روزانه 7.3 ساعت رسیده است. صنعت نرم افزار شرکت های چین در مقایسه با غرب بسیار کند عمل کرده است ، اگرچه به تدریج این سیستم ها در چین نیز در حال ورودند اما کاملا نوظهور محسوب می شوند. بنابراین اکنون که میلیون ها نفر محدود به کار در خانه هستند ، برنامه های کار از راه دور شاهد رونق هستند.
 
آیا شیوع ویروس کرونا به نفع بازار تجارت الکترونیک عمل می کند؟ / از فروش آنلاین کالاها تا آموزش اینترنتی دروس به دانش اموزان
 
براساس اطلاعات شرکت تحقیقاتی Sensor Tower ، بخش آموزش آنلاین نیز با توجه به تعلیق مدارس در سراسر کشور ، روند مشابهی را تجربه می کند.بازیکنان اصلی در سراسر کشورعبارتند از علی بابا، دینگ تاک، وی چت، تنسنت و شرکت های مشابه. سوال اینجاست که آیا رونق ناگهانی به روند رشد پایدار برای این برنامه ها تبدیل می شود یا خیر. خرابی سیستم در دینگ تاک و وی چت ورک به دلیل هجوم کاربران نشان می دهد که هیچ یک از این سیستمها چنین میزان ترافیک را در منحنی رشد خود پیش بینی نکرده بودند.
 
جالب است که جتی دولت چین نیز از برنامه های نظارتی و آنلاین مختلفی برای رصد وضعیت استفاده از ماسک یا مواردی مشابه استفاده می کند یا ب کمک تکنولوژی سوابق سفر افراد را بررسی می کند. یک مثال برنامه مبتنی بر وب است. Close Contact Detector که توسط یک شرکت دولتی ساخته شده است. کاربران می توانند با انتخاب نام ، شماره شناسنامه و شماره تلفن ، سابقه سفر خود را بدست آورند.
 
برخی برنامه های آنلاین نیز نقشی پررنگ در اطلاع رسانی و مبارزه با شایعات ایفا می کنند. اغلب این برنامه ها شامل اطلاعات سلامتی کاربردی هستند. ابزارهای آنلاین دیگری با نقشه برداری دقیق از مراکز خطر ابتلا به ویروس به کاربران هشدار می دهند در کدام مناطق وارد نشوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.