اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 25, 2020
11:31 سه شنبه، 6ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109187

استراتژی جدید اروپا برای هوش مصنوعی

 کمیسیون اروپا هفته گذشته مجموعه‌ای از طرح‌های فراگیر را معرفی کرد با این امید که این منطقه را با تمرکز روی اعتماد و شفافیت، به رهبری در حوزه هوش مصنوعی تبدیل کند. این طرح‌ها به تغییراتی در روش جمع‌آوری اطلاعات و به اشتراک‌گذاری آنها منجر می‌شوند که اقدامات در این زمینه میان شرکت‌های اروپایی و رقبای آمریکایی و چینی آنها را یکسان و متعادل می‌کنند. کمیسیون اروپا قصد دارد از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کرده و همچنین در بین شهروندانش اعتمادسازی کند تا به این ترتیب از مزایای این تکنولوژی بهره‌مند شود.
 
 
   ماهیت بی‌طرف تکنولوژی
رهبران کمیسیون اروپا در مجموعه‌ای از اعلانات اظهار امیدواری کردند که هوش مصنوعی می‌تواند به مهار چالش‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی، بهداشت و درمان، حمل و نقل و جابه‌جایی کمک کرده و همزمان شرکت‌های تکنولوژی را از تحت تاثیر قرار دادن قوانین و حاکمیت بر اطلاعات مورد نیاز برای توسعه این الگوریتم‌ها دور نگه دارد. «اورزولا فن در لین» رئیس کمیسیون اروپا در این مورد گفت: «ما می‌خواهیم شهروندان‌مان به این تکنولوژی جدید اعتماد کنند. تکنولوژی همیشه بی‌طرف است و به کاری که ما با آن انجام می‌دهیم وابسته است. بنابراین ما می‌خواهیم کاربرد این تکنولوژی‌های جدید، شایستگی اعتماد شهروندان‌مان را داشته باشند. به همین دلیل است که تلاش می‌کنیم یک رویکرد پاسخگو و انسان‌محور را برای هوش مصنوعی توسعه بدهیم.» او همچنین تاکید کرد که طرح‌های جدید، عوامل کلیدی برای بهره‌برداری حداکثری از تکنولوژی و ایجاد اکوسیستم اعتماد هستند که خطر تهدید ارزش‌های اساسی توسط هوش مصنوعی را کاهش می‌دهند. در سال‌های اخیر اروپا تلاش کرده است وقتی بحث توسعه تکنولوژی و قانون‌گذاری آن به میان می‌آید، هویتی متمایز و مجزا را ایجاد کند. این قاره همزمان با تلاش برای کاهش سوءاستفاده شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و در عین حال تشویق استارت‌آپ‌ها و مراکز نوآوری محلی، با قوانین اصلاحی دشواری هم روبه‌رو است. اگرچه تکنولوژی‌های قابل تغییر مانند هوش مصنوعی برای ثبات اقتصادی بسیار مهم هستند، اما اروپا این را به خوبی می‌داند که در این حوزه همچنان از ایالات متحده آمریکا که به کمک غول‌های تکنولوژی ثروتمند در حال رشد است و همچنین چین که دولت مرکزی آن اهمیت زیادی به رشد تکنولوژی‌های جدید می‌دهد، عقب‌تر است.
 
   ایجاد یک بازار دیجیتال واحد
کمیسیون اروپا با آخرین استراتژی دیجیتالی خود می‌خواهد بخش‌های خصوصی و عمومی را به همکاری بیشتر ترغیب کند. این برنامه‌ها در نهایت یک بازار دیجیتال واحد را در سراسر این قاره ایجاد می‌کند؛ هدفی که سال‌هاست کمیسیون اروپا با نتایجی نه چندان قابل توجه، دنبال می‌کند. این اعتقاد وجود دارد که اطلاعات دولت‌ها و بنگاه‌های تجاری اموالی حیاتی و مهم برای اروپا هستند که می‌توانند برای توسعه هوش مصنوعی به‌کار گرفته شوند. کمیسیون اروپا نگران حجم عظیم این اطلاعات، مخصوصا اطلاعات شخصی است که در حال حاضر توسط چند شرکت جمع‌آوری و کنترل می‌شوند. کمیسیون اروپا برای افزایش رقابت می‌خواهد این اطلاعات را به شیوه‌ای جمع‌آوری کند که آن را به‌صورت گسترده در دسترس کارآفرینان علاقه‌مندی قرار بدهد که از آن به‌عنوان پایه خدمات و استارت‌آپ‌های جدید استفاده می‌کنند. برای راحتی بیشتر شهروندان با متمرکزسازی اطلاعات، این طرح‌ها به‌دنبال ایجاد راهنماها و چشم‌اندازهای دقیق در مسیر توسعه هوش مصنوعی هستند.
 
«مارگرت وستاگر» معاون کمیسیون اروپا در بخش اروپای متناسب با عصر دیجیتال، در این مورد می‌گوید: «ما اقتصادی سالم و رقابتی می‌خواهیم. بازارهای کاملا واحد می‌خواهیم که شرکت‌های مختلف در آن بتوانند در شرایطی یکسان به رقابت بپردازند و مسیر رشد استارت‌آپ‌ها تا حد امکان کوتاه‌تر شود. با این حال، این به معنای اقتصادی است که در آن قدرت بازار در اختیار تعداد کمی باشد که نتوانند از آن برای جلوگیری از فضای رقابتی استفاده کنند. همچنین این به معنای اقتصادی است که در آن مصرف‌کنندگان بتوانند این اطمینان را پیدا کنند که به حقوق آنها احترام گذاشته می‌شود و سودها از محل مالیات‌هایی که آنها می‌دهند، به‌دست می‌آید.»
 
   بودجه ۲۱ میلیارد دلاری
این طرح‌ها همچنین نیازمند قوانینی برای جلوگیری از تعصبات و تبعیض‌های سیستماتیک هستند. کمیسیون اروپا از طرفی می‌خواهد فرآیند اعطای مجوز و گواهینامه برای کاربردهای پرخطر هوش مصنوعی مانند استفاده در وسایل نقلیه را ایجاد کند. کمیسیون اروپا برای کاربردهای کم‌خطرتر، در حال بررسی یک سیستم شناسایی داوطلبانه است که اطلاعات مربوط به الگوریتم‌ها و اطلاعات مورد استفاده را منتشر می‌کند. فن در لین در این مورد گفت: «ما باید مطمئن شویم که اطلاعات عاری از هر گونه جهت‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر اطلاعاتی را در اختیار یک الگوریتم قرار می‌دهید، باید مطمئن باشید که از آنها برای اهداف خاصی سوءاستفاده نمی‌شود.»
 
علاوه بر اینها، کمیسیون اروپا همچنان به بررسی سوالات و ابهامات مربوط به تکنولوژی تشخیص چهره ادامه خواهد داد. با اینکه استفاده از این تکنولوژی برای باز کردن قفل موبایل‌های هوشمند نسبتا امن است، اما این کمیسیون درباره سوءاستفاده از تکنولوژی تشخیص چهره و قرار دادن حقوق انسانی افراد در خطر، هشدار داده است. در حال حاضر استفاده از تشخیص چهره در اروپا با محدودیت‌های جدی امکان‌پذیر است، با اینکه شهروندان اروپایی علاقه زیادی به استفاده از این تکنولوژی دارند.  این کمیسیون بحث‌های گسترده‌ای را بر سر شرایط استفاده از این تکنولوژی در آینده مطرح کرده است و در حال یافتن راه‌حل و پاسخ‌های مناسب برای ابهامات موجود در این زمینه است. در نهایت کمیسیون اروپا اعلام کرده است که قصد دارد برای برنامه‌های تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی و امنیت داده‌ها، بودجه‌ای حدود ۲۱ میلیارد دلار اختصاص بدهد و همچنین پلت‌فرم‌هایی را ایجاد کند که در نهایت بتواند به کمک آنها از جمع‌آوری اطلاعات خصوصی جلوگیری کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.