اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 26, 2020
11:24 چهارشنبه، 7ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109225

اخذ مالیات از تبلیغ دهندگان ایرانی بر بستر گوگل

 
پیشنهاد دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی تبلیغ دهنده درسامانه‌های برخط خارجی همچون گوگل از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ مطرح شد.
 
 طبق پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس اشخاص حقیقی و حقوقی که تبلیغات خود را توسط خدمات تبلیغی گوگل انجام می‌دهند موظف خواهند شد تا معادل ۵۰ درصد کل مبلغ پرداختی به این شرکت را نزد خزانه‌داری کشور واریز کنند.
 
در صورت تصویب پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها از سوی نمایندگان مجلس و در نهایت تصویب شورای نگهبان، عملا تمامی تبلیغ‌‌دهندگان ایرانی که تبلیغ کالا و خدمات خود را بر بستر گوگل انجام می‌دهند باید ۵۰ درصد ملبغ پرداختی به گوگل را به خزانه‌داری کشور بپردازند.
 
این پیشنهاد به‌صورت اصلاحیه‌ای برای بند الحاقی تبصره ۱۵ مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ مبنی بر «اخذ عوارض از خدمات دیجیتالی» از سوی مرکز پژوهش های مجلس ارائه شده است. کمیسیون تلفیق بودجه در اصلاحیه خود روی تبصره ۱۵ لایحه بودجه بندی را اضافه کرده بود که طبق آن اپراتورهای ارائه دهندگان خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ ۱۰ ریال از استفاده کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.
 
حال مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده تا علاوه بر اخذ عوارض یا مالیات از ارائه دهندگان خدمات مخابراتی به ازای ارسال پیامک از تبلیغ‌دهندگان بر بستر گوگل نیز مالیات دریافت شود. در پیشنهاد ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس تمایز آشکاری میان تبلیغ دهنده و شرکت واسط گیرنده تبلیغ قائل نشده است؛ اما گمان می‌رود با توجه به ذکر عبارت افراد حقیقی یا حقوقی در متن پیشنهادی عملا تمامی افراد یا شرکت‌هایی که مستقیما خود از سرویس تبلیغاتی گوگل استفاده می‌کنند یا با کمک یک واسط از این خدمات استفاده می‌کنند باید ۵۰ درصد مبلغ را پرداخت کنند.
 
برای اجرایی شدن این طرح نیز وزارت ارتباطات باید شرکت‌هایی که از تبلیغات این بسترهای همچون گوگل استفاده می‌کنند را شناسایی و آنان را به سازمان امور مالیاتی معرفی کند.
 
در نهایت مقرر شده تا در آمد حاصل از این بخش ۲ هزار میلیارد ریال جهت انجام امور معلولان و کودکان خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرد.
 
طبق این گزارش یکی از مصادیق تبلیغ در فضای مجازی تبلیغ در جویشگرهای اینترنتی است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس انحصار جستجوی اینترنتی در ایران دراختیار گوگل است.
 
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزاشی که به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه داده، تاکید کرده است که شرکت گوکل حدود ۳۰۰ هزار تومان تا ۶۰ میلیون تومان از هر کسب‌وکار برای تبلیغات دریافت می‌کند. برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد اگر به طور متوسط هر تبلیغ ۵ میلیون تومان عاید شرکت گوگل کند و هر شرکت تنها یکبار به گوگل تبلیغ سفارش دهد و سالانه این شرکت از محل تبلیغات شرکت‌های ایرانی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد.
 
بررسی بودجه ۹۹ توسط مرکز پژوهش‌ها در حالی انجام می‌شود که کلیات بودجه ۹۹ در صحن علنی روز گذشته (۵ اسفند) مجلس رد شد؛ اما در جلسه غیرعلنی امروز (۶ اسفندماه) مجلس در مورد بودجه ۹۹،  با تصمیم نمایندگان، دولت و کمیسیون تلفیق با هماهنگی یکدیگر بودجه ۹۹ را مورد بررسی قرار دهند.
 
متن کامل پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس را می‌توانید از اینجا بخوانید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.