اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 28, 2020
12:14 جمعه، 9ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109276

درآمد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی گوگل از تبلیغات شرکت‌های ایرانی

۳۰۰ هزار کسب وکار ایرانی مشتری تبلیغات گوگل هستند و با فرض آنکه هر تبلیغ ۵ میلیون تومان عاید این شرکت کند، میزان درآمد سالیانه گوگل از محل تبلیغات شرکتهای ایرانی به ۱۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
 
 
باتوجه به گسترش کسب و کارهای دیجیتال از مواردی که می‌توان آن را در جای جای فضای اینترنت شامل سایتها،کانالهای مختلف و …  مشاهده کرد، تبلیغات اینترنتی است. امروزه شاهد افزایش درآمدها از طریق جذب مخاطب و تبلیغات در فضای مجازی هستیم. در چنین شرایطی کنترل و نظارت بر فضای این کسب و کارها و استفاده از آن به عنوان یکی از درآمدهای مالیاتی در بودجه عمومی کشور امری دور از ذهن نیست، چنانکه طبق آمارها، دولتهای 7.5 (ترکیه)، 3 (در اسپانیا) تا 2 ( انگلستان) درصد از کل درآمد ناخالص شرکتهای فعال در اقتصاد دیجیتال حاصل از کاربران ساکن در کشور را به صورت مالیات از شرکتهای فعال در اقتصاد دیجیتالی اخذ می‌کنند.
 
در همین ارتباط، می‌توان از شرکتهایی که در سامانه‌های برخط خارجی به تبلیغ کالا یا خدمات خود می‌پردازند، عوارض دریافت کرد. لازمه تحقق این امر این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به شناسایی و معرفی کسانی که از تبلیغات این بسترها استفاده می‌کنند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند.
 
براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط مرکز پژوهشهای مجلس، یکی از مصادیق تبلیغ در فضای مجازی تبلیغ در جویشگرهای اینترنتی است. در کشور ایران انحصار جستجو در اینترنت در اختیار شرکت آمریکایی گوگل است. مطابق بررسی‌های به عمل آمده، شرکت گوگل از حدود سیصد هزار تومان تا شصت میلیون تومان از هر کسب و کار برای تبلیغات دریافت می‌کند که بعضاً چندین هزار مشتری دارند.
 
طبق این گزارش،‌ تخمین‌زده می شود که بیش از 300 هزار مورد از کسب وکارها و افراد بخاطر کاربران ایرانی مشتری تبلیغات این شرکت باشند و اگر به‌طور متوسط هر تبلیغ 5 میلیون تومان عاید شرکت گوگل کند و هر شرکت تنها یکبار به گوگل تبلیغ سفارش بدهد، میزان درآمد سالیانه گوگل از محل تبلیغات شرکتهای ایرانی بالغ بر 1500 میلیارد تومان خواهد شد.
 
پیشنهاد می‌شود عبارت زیر به ابتدای بند الحاقی 1 تبصره 15 مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1399 الحاق شود:
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.