تلفن همراه

فناوری

February 29, 2020
10:52 شنبه، 10ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109292

گام اول؛ پیاده‌سازی ۵G در فناوری بی‌سیم ثابت

 
معاون وزیر ارتباطات با بیان این‌که گام اول در حوزه توسعه اینترنت نسل پنجم این است که ۵G را در فناوری بی‌سیم ثابت پیاده‌سازی کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم رگولاتوری نسل پنج تلفن همراه داشه باشیم، باید به بازارهای عمودی که در نسل پنج فعال می‌شوند، فکر کنیم مثل حوزه انرژی یا حمل و نقل و همه باید به عنوان کاربردهای نسل پنج مورد استفاده قرار گیرند.
 
 کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه ۵G هستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند. بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوکیا، اریکسون، هواوی، ال‌جی نیز به‌شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم هستند.
 
نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز برای فعالان بخش برای ارایه نظر در تدوین نقشه راه‌گذار کشور به نسل پنجم فناوری‌های ارتباطات سیار (۵G)، یک مهلت در نظر گرفته بود که با توجه به درخواست فعالان بخش، این فراخوان تا پانزدهم اسفند ۹۸ تمدید شد.
 
موضوعات تخصصی مربوط به مدیریت منابع محدود فرکانسی، ارزیابی اپراتورها از تقاضای قابل انتظار برای خدمات ۵G در پنج سال آینده، روش‌های کاهش هزینه اپراتورها در راه‌اندازی این خدمات و الزامات اپراتورها قبل از گذر کامل به ۵G مانند تحول دیجیتالی در فرایندهای داخلی و خدمات قابل ارایه به کاربران از موضوعاتی بود که در نظرسنجی از اپراتورهای ارتباطی شامل نظرات اپراتورهای تلفن همراه و FWA (فناوری بی‌سیم ثابت) مطرح شده است.
 
در این راستا حسین فلاح جوشقانی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اگر ایران در وضعیت تحریم نبود، پیش از این ورود به عرصه اینترنت نسل پنج را آغاز کرده بود، افزود: ما اکنون در حال مطالعه هستیم و برای ضوابط و نقشه راه این فناوری هم به اپراتورهای ارتباطی فراخوان دادیم. اولین گام این است که در حوزه FWA  بتوانیم ۵G را پیاده‌سازی و باندهای فرکانسی را پیاده کنیم.
 
وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بناست فعالیت در این حوزه تا سال ۱۴۰۰ شروع شود و تا سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به بلوغ در این حوزه برسیم. البته این اقدامات سرمایه‌گذاری سنگینی می‌خواهد که با توجه به شرایط تحریم، ممکن است خیلی از وندورها با ما کار نکنند، بنابراین اگر می‌خواهیم رگولاتوری نسل پنج تلفن همراه داشه باشیم، باید به بازارهای عمودی که در نسل پنج فعال می‌شوند فکر کنیم مثل حوزه انرژی یا حمل و نقل و همه باید به عنوان کاربردهای نسل پنج مورد استفاده قرار گیرند.
 
او با بیان این‌که اپراتورها برای دریافت تجهیزات نسل پنج برنامه‌ریزی دارند، گفت: عمده‌ترین وندوری که در زمینه نسل پنج فعالیت دارد، هوآوی است و با وجود اینکه وندورهای دیگر همه با کارت‌های آمریکا بازی می‌کنند، اما شرکتی که هنوز هم در ایران مانده و به ما کمک می‌کند، هوآوی است. البته اگر وندورهای دیگر که بالغ هستند هم در ایران حضور داشته باشند و با ما همکاری کنند، ما از این فضا استفاده می‌کنیم. پیش از این هم ما مولتی‌وندور بودیم و شرکت‌هایی مانند نوکیا و اریکسون در بازارمان بودند.
 
فلاح ادامه داد: این‌که شبکه روی چند وندور باشد، باعث ایجاد رقابت می‌شود، اما شرایط ما کمی خاص است و این شرکت‌ها الان از بازار ایران رفتند و حتی ممکن است برای پشتیبانی از تجهیزاتی که در ایران دارند هم دچار مشکل شویم. اما هوآوی همچنان به کارش با ما ادامه می‌دهد. البته این شرکت هم شرایط خاص خودش را می‌سنجد اما در چارچوب‌هایی که دارد و مقررات بین‌المللی که برای خود قائل است که ممکن است بعضی از آنها از نظر ما درست نباشد، کارش را انجام می‌دهد.
 
پیش از این نیز علیرضا یاری – رئیس پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در پژوهشگاه ICT – با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای توسعه نسل پنجم بیان کرد: پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی فعالیت خاصی درباره ۵G انجام نمی‌دهد و بیش‌ترین فعالیت‌ها در پژوهشکده فناوری ارتباطات ماست. همچنین پژوهشگاه توانسته یک آزمایشگاه تست ۴G با رویکرد ۵G راه‌اندازی کند که مجهز به پلت‌فرم هوش مصنوعی جهت مدیریت منابع شبکه ارتباطی بوده و درصدد است بتواند در بومی‌سازی و مهاجرت از نسل ۳ و ۴ در شبکه امروزی ما به نسل ۵ نقش مهمی ایفا کند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.