سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 29, 2020
16:20 شنبه، 10ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109324

افت فروش رایانه‌های شخصی، پیامدی دیگر از بحران کرونا

 
 
 براساس آخرین گزارش شرکت بین المللی داده (IDC)، در پی افزایش نگرانی‌ها از شیوع کرونا در جهان، فروش رایانه‌های شخصی در سه ماه اول و دوم سال جاری میلادی با افتی قابل توجه همراه خواهد بود.
 
به گزارش پایگاه اینترنتی «تک رادار»، تأثیر شیوع کروناویروس جدید کووید-۱۹ در دستکم ۵۹ کشور جهان، بر حوزه‌های مختلف و بویژه فناوری این روزها بر کسی پوشیده نیست. تمام کارخانه‌ها در چین تعطیل و تولید محصولات فناوری و قطعات و اجزای مورد نیاز برای آن‌ها متوقف شده است. شرکت‌هایی چون اپل به دلیل شیوع این ویروس مرگبار، فروشگاه‌های خرده فروشی خود را تعطیل کرده‌اند و نمایش‌ها و رویدادهای مربوط به فناوری یا لغو می‌شوند و یا غرفه داران آن‌ها در لحظه آخر از حضور و شرکت در برنامه انصراف می‌دهند.
 
اما تاثیر این بحران بهداشتی بر روی دنیای فناوری به همین جا محدود نمی‌شود. براساس آخرین پیش‌بینی‌های شرکت بین‌المللی داده (IDC)، افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع این ویروس فروش رایانه‌های شخصی از کامپیوترهای رومیزی گرفته تا لپ‌تاپ و تبلت را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد.
 
براساس این پیش‌بینی‌ها فروش رایانه‌های شخصی سنتی به ترتیب در سه ماه اول و دوم سال ۲۰۲۰ میلادی، ۶.۴٪ و ۱۰.۳٪  کاهش می‌یابد؛ در همین بازه به ترتیب افتی ۱۱.۸٪ و ۱۷.۵٪ را در فروش تبلت‌ها شاهد خواهیم بود.
 
IDC در ماه نوامبر ۲۰۱۹ تنها در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ برای فروش رایانه‌های شخصی سنتی و تبلت‌ها به ترتیب افتی ۶.۸٪ و ۱۰.۷٪ را پیش بینی کرده بود که با این پیش‌بینی‌های جدید تفاوت زیادی دارد. اگرچه لازم به ذکر است که عوامل دیگری نیز در این کاهش دور از انتظار دست داشته‌اند که از جمله می‌توان به پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۷ اشاره کرد.
 
همین حالا نیز گزارش‌هایی از کاهش قابل توجه تقاضای مشتریان در نتیجه خودداری از حضور در اماکن عمومی به گوش می‌رسد، اما IDC انتظار دارد تا توقف تولید در سه ماه اول، همچنین باعث کمبود موجودی در سه ماه دوم سال شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.