اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 1, 2020
11:43 یکشنبه، 11ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109351

کرونا پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی را افزایش داد

تعداد سفرهای درون شهری از طریق تاکسی‌‌‌ها طی یک هفته اخیر و با شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف کشور بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش و در مقابل براساس اظهارات مدیران شرکت‌های پرداخت آنلاین کرایه تاکسی، پرداخت کرایه‌ها به صورت آنلاین بین ۲۰ تا ۲۵ افزایش یافته است. هر چند این کاهش سفر فقط مختص تاکسی‌ها نیست بلکه میزان درخواست سفرهای تاکسی‌های آنلاین نیز در این دوره زمانی کاهش یافته با این وجود به نظر می‌رسد اگر پرداخت الکترونیکی در تمامی تاکسی‌ها امکان‌پذیر بود و طرح هم‌پذیرندگی نیز در مدت زمان وعده داده شده اجرایی می‌شد، هم‌اکنون تعداد بیشتری از افراد کرایه‌ تاکسی‌های خود را از طریق کیوآرکد پرداخت می‌کرند و آمار این اپلیکیشن‌ها نیز افزایش بیشتری یافته بود.
 
 هم‌اکنون امکان پرداخت کرایه تاکسی در برخی از تاکسی‌های تهران از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت الکترونیکی تومن، فون‌پی و ریالو به صورت کیوآرکد فراهم شده و این سه اپلیکیشن هر کدام در حال سرویس‌دهی به مشترکان و کاربران خود هستند.
 
مدیرعامل تومن در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که هر چند تعداد سفرهای درون شهری از طریق تاکسی کاهش یافته است؛ اما در مقابل پرداخت کرایه تاکسی از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت افزایش یافته است. او میزان افزایش پرداخت‌ها از طریق اپلیکیشن‌ تومن در چند روز گذشته را تقریبا ۲۰ درصد عنوان کرد.
 
موضوع پرداخت آنلاین کرایه تاکسی موضوع جدیدی نیست، بیش از ۸ سال است که پیاده‌سازی طرح‌های مختلف کرایه تاکسی به صورت الکترونیکی در دستور کار شهرداری و تاکسیرانی قرار گرفت؛ اما تا کنون هیچ‌کدام از آن طرح‌ها با توجه به مدل فعالیت تاکسی‌ها موفق نبودند تنها طرحی که تا حدودی شکل اجرایی به خود گرفت استفاده از کیوآرکد در پرداخت کرایه تاکسی بود. امکان استفاده از کیوآر کد در تاکسی‌های شهری تقریبا از سال ۹۶ مطرح بود اما به دلایل مختلف اجرایی شدن آن با افت و خیزهای زیادی مواجه شده است که یکی از آنها آماده نبودن بستری یکسان برای فعالیت تمامی اپلکیشن‌های موجود در شرایط برابر است.
 
مدیرعامل فون‌پی یکی دیگر از بازیگران حوزه پرداخت آنلاین کرایه تاکسی نیز در گفت‌وگو با پیوست میزان افزایش پرداخت‌ها از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت را تایید کرد. او میزان افزایش پرداخت کرایه تاکسی را تقریبا ۲۵ درصد اعلام کرد. مدیرعامل ریالو نیز بدون اینکه به میزان افزایش پرداخت‌های آنلاین اشاره کند از تاثیر گسترش بیماری کرونا در استقبال مردم از پرداخت کرایه تاکسی به وسیله ابزارهای الکترونیکی و در شرایط فعلی کیوآر کد صحبت کرد.
 
فون پی و ریالو دو اپلیکیشن پرداخت کرایه تاکسی بودند که تیرماه ۹۸ اقدام به امضای تفاهم‌نامه‌ای کردند تا طبق آن کاربرانشان بتوانند از هر دو کیوآٰرکد ریالو و فون‌پی بدون اینکه نیاز به نصب اپلیکیشن خاص آن روی گوشی‌اشان باشد اقدام به پرداخت کرایه تاکسی به صورت آنلاین کنند. امضای این تفاهم‌نامه که میان این دو شرکت فعال در حوزه کسب وکارهای پرداخت کرایه تاکسی ایجاد شد این تصور را ایجاد کرد که به زودی امکان پرداخت کرایه تاکسی به صورت آنلاین فراگیر خواهد شد اما به دلیل آماده نبودن بسترهای پرداخت و همچنین عدم مشارکت تمامی طرف‌های درگیر در امضای تفاهم‌نامه این طرح موفق نشد.
 
سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران وعده داده بود تا بستری را فراهم کند تا به کمک آن تمامی اپلیکیشن‌های پرداخت از طریق یک بستر و یک کیوآرکد بدون ایجاد انحصار فعالیت کنند. رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران ابتدا گفته بود که طرح هم‌‌پذیرندگی تا مهرماه اجرایی می‌شود؛ اما پس از آن اجرایی شدنش به دی‌ماه موکول شد و در شرایط فعلی نیز مدیرعامل اپلیکیشن تومن خبر از به تعویق افتادن این طرح تا سال آینده(سال ۹۹) می‌دهد.
 
آمار اعلام شده نشان می‌دهد روزانه دو میلیون نفر در تهران و ۹ میلیون نفر در کلان شهرها از تاکسی استفاده می‌کنند و در تهران ۹۰ درصد و در کل کلان شهرها ۹۵ درصد پرداخت‌ها در تاکسی از طریق اسکناس صورت می‌گیرد. یعنی در کل کشور روزانه ۱۵ میلیون نفر برای پرداخت کرایه تاکسی خود از اسکناس استفاده می‌کنند. با توجه به شیوع بیماری کرونا و با تاکیدهای صورت گرفته از سوی مسئولان استفاده از روش‌های پرداخت الکترونیکی توصیه شده است از همین رو  در صورت فراگیر بودن امکان استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت در تمامی تاکسی‌ها احتمالا مردم استقبال بیشتری از پرداخت‌های الکترونیکی می‌کردند.
 
هم‌اکنون مدیرعامل اپلیکیشن پرداخت الکترونیکی تومن اعلام می‌کند که می‌تواند تمامی نانوایی‌ها و تاکسی‌های تهران را در عرض یک هفته تا ۱۰ روز به کیوآرکد این شرکت مجهز کند و امکان پرداخت الکترونیکی از طریق کیوآرکد را برای همگان فراهم کند.
 
هادی علوی در این زمینه به پیوست گفت: «هم‌اکنون تاکسی‌ها و نانوایی‌ها جزو محل‌هایی هستند که علاوه بر اینکه تردد مردم در آنها بسیار بالاست امکان پرداخت الکترونیکی نیز در اکثر موارد موجود ندارد از همین رو ما اعلام آمادگی می‌کنیم که در کمترین زمان ممکن قادر خواهیم بود که نانوایی‌ها و تاکسی‌ها را به کیوآرکد پرداخت مجهز کنیم.»
 
طبق گفته مدیرعامل تومن این شرکت در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود در حال توزیع برچسب‌هایی به تمام تاکسیرانان است که چه از طریق تومن چه کارت به کارت یا از طریق هر اپلیکیشنی مردم بتوانند پرداخت آنلاین کرایه تاکسی انجام دهند و به هیچ وجه از اسکناس استفاده نکنند.
 
مدیر عامل فون‌پی نیز با اعلام اینکه طی هفته گذشته و با گسترش ویروس کرونا میزان پرداخت‌ها از اطریق اپلیکیشن آنها ۲۵ درصد افزایش یافته است از اعلام آمادگی‌اشان برای اجرای کامل طرح هم‌پذیرندگی خبر می‌دهد.
 
ابراهیم سوادی‌نژاد به پیوست توضیح داد: «ما در حال برنامه‌ریزی برای ورود به شهرهای دیگر هستیم و ۸۰ درصد ناوگان تهران را تجهیز کردیم و در حال تجهیز ۲۰ درصد باقیمانده هستیم.»
 
مدیرعامل اپلیکیشن ریالو نیز از وجود یک بازار رقابتی در عرصه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی خبر داد و درباره میزان حضور ریالو در این بازار به پیوست گفت: «ما چندین راهکار پرداخت با IOT در دستور کار داریم و زمانی که آماده شوند آنها را اعلام می‌کنیم و در حال حاضر در بازار پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در پنج شهر کشور حضور داریم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.