تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 2, 2020
11:59 دوشنبه، 12ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109384

استارت‌آپ‌های حوزه سلامت برای کنترل کرونا آستین بالا زدند

وزارت بهداشت در جلسه‌ای با استارت‌آپ‌های فعال در حوزه سلامت از آنان خواسته تا در کنترل بیماری همه‌گیر کرونا از تمام توان خود استفاده کنند و از رسانه‌های عمومی بخصوص صدا و سیما خواسته است تا در برنامه‌های خود استارت‌آپ‌ها و خدماتی که آن‌ها در این زمینه  ارائه می‌دهند را معرفی کنند.
 
 در این جلسه وزارت بهداشت از ۸ استارت‌آپ فعال در زمینه سلامت دعوت کرده بود تا ضمن معرفی خدمات خود اقداماتی که می‌توانند برای کمک‌رسانی به مردم انجام دهند را معرفی کنند. استارت‌آپ‌های بهزی، نوبان، دکتر ساینا، زوپ، مطپ، هاسپیتال، پزشکت و یارگان از جمله استارت‌آپ‌هایی بودند که به این جلسه دعوت شده بودند.
 
فعالیت اکثر این استارت‌آپ‌ها در زمینه نوبت‌دهی آنلاین و ارائه خدمات مشاوره آنلاین پزشکی است، از همین رو این استارت‌اپ‌ها می‌توانند با ارائه اطلاعاتی به کاربران خود آنان را نسبت به این ویروس همه‌گیر آشنا کنند و آنان را از مراجعات غیر ضرور به بیمارستان‌ها برحضر دارند.
 
آموزش، پایش و پشتیبانی
یکی از استارت‌آپ‌هایی که خدمات متفاوت‌تری در مقایسه با دیگران ارائه می‌دهد استارت‌آپ بهزی است. این استارت‌آپ دو هفته پیش از اعلام انتشار ویروس کرونا اقدام به تهیه اپلیکیشنی برای وزارت بهداشت کرده بود تا این وزارتخانه بتواند از طریق آن بیماران را پایش و پشتیبانی کند.
 
مدیرعامل بهزی در این خصوص به پیوست گفت: «بهزی فرایند آموزش، پایش و پشتیبانی از بیمار را برعهده دارد از همین رو فعالیت ما تقریبا مکمل فعالیت سایر استارت‌آپ‌های این حوزه است.»  بهاره مازندرانی در خصوص فعالیت‌هایی که این استارت‌آپ انجام می‌دهد توضیح داد:«ما بر اساس پروفایل بیمار به او آموزش‌های لازم در زمینه پیشگیری یا درمان را ارائه می‌دهیم چرا که افراد مختلف باید با راهکاری متفاوتی برای مقابله با بیماری یا پیشگیری از آن مواجه باشند.» او برای توضیح این موضوع به ذکر مثالی اشاره کرد و گفت: «به طور مثال به کسی که مبتلا به بیماری پوستی اگزما است نمی‌توانیم بگوییم برای پیشگیری از کرونا باید دست خود را با آب و صابون بشویید؛ بلکه باید راهکار دیگری مقابل وی قرار دهیم. از سویی مواجه شدن با بیمارانی که دچار کبد چرب هستند یا بیماری دیابت دارند نیز با یکدیگر متفاوت است.»
 
او تاکید کرد که از طریق بهزی به هر کدام از بیماران راهکارهای متفاوتی ارائه می‌شود. او همچنین به همکاری خود با بیمارستان مسیح دانشوری، از جمله بیمارستان‌هایی که به بیماران مبتلا به کرونا خدمات می‌دهد اشاره کرد و گفت: «ما اطلاعات بیماران را پایش می‌کنیم و به صورت مرتب به وزارت بهداشت اطلاع می‌دهیم تا علاوه بر اینکه از منطقه تمرکز بیماری مطلع شوند از نگرانی‌های ایجاد شده دربین مردم و نحوه رصد بیماری مطلع شوند.» مازندرانی تاکید کرد که ما برای پایش و پشتیبانی از کاربران و بیماران خود از پروتکل‌های خاص وزارت بهداشت و همچنین سازمان بهداشت جهانی تبعیت می‌کنیم.
 
تولید محتوای مناسب برای آموزش
استارت‌آپ دکتر ساینا نیز یکی دیگر از استارت‌آپ‌هایی بود که در جلسه با وزارت بهداشت حضور یافته و اعلام آمادگی کرده بود تا به صورت کامل به خدمت‌رسانی بپردازد.
 
مدیرعامل دکتر ساینا در گفت‌وگو با پیوست با اعلام اینکه آنها در تلاش هستند با تولید محتوای مناسب در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنند به پیوست گفت:‌ «ما طی این دوره زمانی توانسته‌ایم با تولید محتوا مناسب اقدام به آموزش به کاربران خود کنیم تا علاوه بر اینکه از علائم بیماری مطلع شوند راه‌های پیشگیری از آن را نیز بدانند.»
 
مهدی خدادادی تاکید کرد که به همین منظور دکتر ساینا اقدام به راه‌اندازی کلینیک تخصصی کرونا کرده است و از طریق آن به کاربران خود مشاره آنلاین می‌دهد. او افزود: «از زمان پخش شدن بیماری کرونا مراجعه به سایت برای دریافت اطلاعات مناسب و همچنین دسترسی به مشاوره ۴ برابر شده است و در حال حاضر پلتفرم ما روزانه ۸۰ هزار بازدید کننده دارد.» او ادامه داد که در این دوره زمانی برای اینکه بتوانند حجم بیشتری از نیازهای کاربران و مراجعه‌کنندگان را پاسخگو باشند ظرفیت مرکز تماس خود را افزایش داده تا از طریق آن بتوانند مراجعه‌کنندگان خود را راهنمایی کنند.
 
خدادادی با اشاره به اینکه بهتر است در این دوره زمانی مردم از خانه های خود خارج نشوند استفاده از این نوع پلتفرمها و اپلیکیشن‌ها را، راهی برای تماس بیمار با پزشک عنوان کرد و گفت: «پزشکان ما موظف هستند ظرف ۳ ساعت از طریق راه‌های ارتباطی که بیمار در اختیارش می‌گذارد پاسخ بیمار را بدهد. هم‌اکنون به صورت روزانه توان پاسخگویی به ۲ هزار تماس صوتی و ۵ هزار تماس از طریق voip وجود دارد و ۵۰۰ پزشک به صورت فعال به کاربران و بیماران خدمات ارائه می‌دهند.»
 
مدیرعامل دکتر ساینا در پاسخ به این سوال که آیا در دوره بیماری کرونا خدمات به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد افزود: اولویت ما ارائه خدمات بهتر و در زمان مناسب‌تر به بیمار است. ما از آنجایی که به صورت پلتفرمی فعالیت می‌کنیم تعرفه برای پزشکان تعریف نمی‌کنیم بلکه تعرفه را خود پزشکان تعیین می‌کنند؛ اما اعلام کرده‌ایم اگر پزشکی به بیماران در این دوره رایگان سرویس دهند ما نیز کارمزد خود را دریافت نخواهیم کرد و در شرایط فعلی نیز برخی از پزشکانمان به صورت خودخواسته اقدام به ارائه سرویس به بیماران به صورت رایگان کرده‌اند.»
 
خدمات رایگان
 
از دیگر استارت‌اپ‌های فعال در این حوزه می‌توان به زوپ اشاره کرد این اپلیکیشن نیز در حوزه خدمات‌دهی آنلاین و مشاوره آنلاین به بیماران فعالیت می‌کند.
 
مدیرعامل زوپ نیز اعلام کرد هم‌اکنون روزانه ۲ تا ۳ هزار نفر از این اپلیکیشن خدمات مشاوره دریافت می‌کنند هرچند که او تاکید می‌کند ظرفیتشان تکمیل نشده است و آنها می‌توانند تا روزانه به ۲۰ هزار کاربر به صورت پیام متنی و در حدود ۵ کاربر به صورت تصویری خدمات مشاوره آنلاین پزشکی بدهند.
 
پدرام سلطانی در این مورد به پیوست گفت:‌«در شرایط فعلی آنان خدمات مربوط به بیماری کرونا را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. ارائه خدمات رایگان فقط مختص مراجعه‌کنندگان برای بیماری کرونا است و اگر کسی از خدمات زیبایی ما بخواهد استفاده کند خدمات رایگانی دریافت نخواهد کرد.»
 
او یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری را در شرایط فعلی دور کردن مردم از مراکز درمانی و ارائه آن خدمات از راه دور و به صورت آنلاین عنوان کرد. سلطانی با اشاره به اینکه بسیاری  از افراد بخاطر نگرانی‌ و استرس از بیماری کرونا ممکن است به هر دلیلی برای چکاپ به بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی مراجعه کنند گفت: «همین مراجعه‌ها می‌تواند آنان را آلوده کند به همین خاطر مشاوره از راه دور یا دریافت خدمات سلامتی به صورت الکترونیکی می‌تواند مثمر ثمر باشد.»
 
ساده و صمیمی با کرونا
در این میان استارت‌آپ نوبان یکی دیگر از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه سلامت رویکرد خود را ارتباط آسان، امن و صحیح میان سلامت‌جو و سلامت‌یار قرار داده است. بنیان‌گذار و مدیرعامل این استارت‌آپ معتقد است همانطور که همیشه سلامت روح به صورت مستقیم روی سلامت جسم تاثیر گذار است، در این مورد نیز اگر بتوانیم اطلاعات ساده و درستی به مخاطبان خود منتقل کنیم می‌توانیم از سلامت جسمی آنان نیز حفاظت کنیم، چرا که کمتر دچار استرس و نگرانی خواهند شد.
 
سید محود فتاحی معصوم در گفت‌وگو با پیوست گفت: «ما در این دوره سعی کردیم بسیار ساده و صمیم و به دور از هر گونه پیچیدیگی این بیماری را برای سلامت‌جویان یا همان کاربران خود توضیح دهیم و امکان برقراری ارتباط سالمی را با پزشکان برایشان فراهم کنیم.»
 
او با اشاره به اینکه تمامی راه‌های ارتباطی آنان مانند اپلیکیشن نوبان و پیامک و تلفن گویا از طریق CRM هدایت می‌شود گفت: «ما فرایند کاری را به گونه‌ای طراحی کردیم که بتوانیم درکمترین زمان ممکن و به بهترین نحو ممکن پاسخگوی نیازهای کاربران خود باشیم.» او ادامه داد: «از همین رو با توجه به اینکه طی دو هفته گذشته درخواست‌های ارسال شده برای دریافت خدمات از طریق آنان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است آنان توانسته‌اند همانند گذشته در کوتاهترین زمان و به بهترین نحور ممکن خدمات خود را به مشتریانشان ارائه دهند.»
 
فتاحی با اشاره به اینکه در نوبان آنان نگاهی به نردبان سلامتی دارند گفت: «تجربه کرونا نشان داد اگر ما اصول اولیه پیشگیری از بیماری‌ها  و همچنین افزایش سطح ایمنی بدن را همیشه در سبک زندگی خود پیاده کنیم در بلند مدت و با شیوع بیماری‌های خطرناک بدن ما مقاومت بیشتری برای مواجهه با آن خواهد داشت.»
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.