اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 3, 2020
11:11 سه شنبه، 13ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109415

چرا کیفیت اینترنت در روزهای اخیر افت کرد؟

 
به گفته نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت، اپراتورها به‌دلیل افزایش۴۰ درصدی استفاده مصرف دیتا در یک هفته گذشته، برای ارائه سرویس آماده نبودند که این موضوع منجر به افت کیفیت شده بود و اکنون ظرفیت شبکه ارتباطی آنها افزایش یافته است.
 
از اولین روز اسفند که خبر رسمی ورود ویروس کرونا به کشور منتشر شد تاکنون، شیوع بیماری کووید ۱۹ که میزبان این ویروس است، روند صعودی داشته و در حال گسترش است. به همین دلیل از آنجاکه حضور در مکان‌های عمومی از بیشترین احتمالات ابتلا به این ویروس و ابتلا به آن به آسانی با قرار گرفتن در معرض عطسه‌ها و سرفه‌های یک مبتلا و دست دادن با وی است، مسئولان سعی در کاهش حضور افراد در اماکن عمومی دارند.
 
اما در این روزها که حضور افراد در مراکز آموزشی، اداری و امکان عمومی کاهش یافته و بسیاری ماندن در خانه را ترجیح داده‌اند، برخی فعالیت‌های کاری خود را به‌صورت دورکاری انجام می‌دهند و دانش‌آموزان و دانشجویان هم از ابزارهای فناوری اطلاعات برای آموزش از راه دور استفاده می‌کنند، استفاده از دیتا افزایش یافته و این موضوع منجربه کاهش کیفیت اینترنت شده است.
 
در این راستا سجاد بنابی -نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: در حال حاضر در لایه دسترسی بین شبکه ملی اطلاعات و شبکه بین‌الملل مشکل خاصی نداریم، مشکل ظرفیت در لایه دسترسی اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات FCP است که اینترنت و ترافیک داخل کشور بیشتری را به آنها تخصیص دادیم.
 
وی درباره علت آماده نبودن اپراتورهای اینترنتی برای افزایش مصرف اینترنت توسط کاربران توضیح داد: در یک هفته گذشته مصرف دیتای کشور ۴۰ درصد افزایش داشته که شامل دیتای داخلی و دیتای بین‌الملل می‌شود که این مصرف در روزهای اخیر هم به اوج رسیده است، ‌ اما اپراتورها به‌دلیل افزایش استفاده تعداد کاربران برای ارائه سرویس هم در لایه‌ی شبکه هم در لایه‌ی فرکانس آماده نبودند.
 
بنابی با اشاره به تمهید زیرساخت برای افزایش کیفیت اینترنت اظهار کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت طی دو روز گذشته ظرفیت شبکه‌ی ارتباطی اپراتورها را حدود ۳۰۰ گیگابیت برثانیه افزایش داد. همچنین با کمک سازمان تنظیم مقررات از اپراتورها خواستیم به این خاطر که مصرفشان افزایش یافته و کیفیتشان افت کرده، ظرفیت‌هایشان را نیز افزایش دهند.
 
همچنین در هفته‌های گذشته یکی از مواردی که منجر به افت کیفیت در خدمات اینترنتی شده بود، حملات سایبری به زیرساخت‌های کشور بود. نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به اینکه آیا در روزهای گذشته حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور صورت گرفته است، اعلام کرد که حمله خاصی نبوده است.
 
امکانات زیرساختی برای آموزش‌های مجازی
در شرایطی که مراکز آموزشی، ‌ مدارس و دانشگاه‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شدند، استفاده از امکانات فضای مجازی یکی از راهکارهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. بنابی درباره فراهم کردن زیرساخت‌ها در این حوزه بیان کرد: پیش از این با کمک وزارت علوم و آموزش و پرورش در شبکه علمی که محل اتصال دانشگاه‌های کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت است و هم در شبکه رشد که مربوط به شبکه آموزش و پرورش و هوشمندسازی مدارس است، ارتباطات را تامین کردیم و ظرفیت مناسبی در این فضا وجود دارد.
 
وی درباره تعرفه این خدمات توضیح داد: وزیر ارتباطات با هماهنگی با اپراتورها و کسانی که سرویس‌های زیرساخت ارتباطات مانند کلاس‌های آنلاین، سرویس‌های آموزش الکترونیکی و نمایش فیلم به صورت آنلاین ارائه می‌دهند، مذاکره کردند تا آنها پس از تایید وزارت علوم و آموزش و پرورش، تعرفه‌های مصرف کاربران را برای پلتفرم‌ها و سرویس‌هایی که تایید شده، رایگان کنند و هر زمان که این آمار را به ما اعلام کنند، ما قابلیت اعمالش را داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.