اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 4, 2020
15:11 چهارشنبه، 14ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109475

دبیر اجرایی شورایی فناوری اطلاعات : پیشنهاد دریافت مالیات از تبلیغ دهندگان به گوگل هیچگاه تایید نشده بود

 
مدیر اسبق دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلسی معقد است که پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص دریافت مالیات از تبلیغ‌دهندگان ایرانی بر بستر گوگل جزو پیشنهادهای رسمی و قابل اعمال در مصوبات مجلس به شمار نمی‌آمد از همین‌رو اساسا این پیشنهاد هیچ‌گاه مورد بررسی وتصویب قرار نگرفت که نیازی به رد یا حذف داشته باشد.
 
رضا باقری اصل  با اشاره به اینکه پیشنهاد‌های مرکز پژوهش‌های مجلس جزو پیشنهادهای رسمی به شمار نمی‌آید، گفت: «اگر این پیشنهادها در بازه زمانی درست بررسی یک مصوبه، مطرح شود نمایندگان مجلس می‌توانند ازآن پیشنهاد استفاده کنند و آن را در زمان بررسی لایحه یا مصوبه خاص در مجلس یا کمیسیون‌های تخصصی مطرح کنند.»
 
باقری اصل مدیراسبق دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس و دبیرشواری اجرایی فناوری اطلاعات اعلام کرد: «پیشنهاد مطرح شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس برای دریافت عوارض ۵۰ درصدی از تبلیغ دهندگان به گوگل و سایر سامانه‌های برخط خارج از بازه زمانی مقرر برای پیشنهادهای اصلاحی در لایحه بودجه ۹۹ مطرح شده بود و اصلا از سوی نمایندگان مجلس به مجلس یا کمیسیون تلفیق ارجاع نشد از همین رو کمیسیون تلفیق نقشی در رد یا حذف آن نداشته بلکه در این شرایط این پیشنهاد اساسا به مرحله بررسی هم نرسیده بود.»
 
هفته گذشته پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس برای دریافت مالیات از تبلیغ دهندگان به گوگل منتشر شد و انتشار این پیشنهاد موج مخالفت فعالان این حوزه را به دنبال داشت. حال پس از گذشت یک هفته و با ارسال لایحه بودجه به شورای نگهبان مشخص شد که این پیشنهاد در لایحه بودجه مطرح نشده است.
 
او با اشاره به روند قانون‌گذاری در مجلس گفت: «در فرایند قانون‌گذاری نمایندگان باید ابتدا پیشنهادهای اصلاحی خود در مورد یک مصوبه را به کمیسیون اصلی و فرعی برسانند و در صورت تصویب در کمیسیون اصلی به صحن می‌رود و بررسی و در نهایت تصویب می‌شود؛ اما این پیشنهاد اصلا در بازه زمانی خودش مطرح نشده بود.»
 
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه با این پیشنهاد به هیچ‌وجه موافق نیست گفت: «صدر و ذیل این پیشنهاد با یکدیگر هماهنگ نبود مقدمه پیشنهاد به دریافت مالیات از شرکت‌های تبلیغات اینترنتی اشاره می‌کرد و در ذیلش به دریافت مالیات از تبلیغ دهندگان. » او تاکید کرد که ما هنوز قانونی برای تبلیغات نداریم اگر قرار است برای حوزه تبلیغات مالیاتی در نظر گرفته شود باید تمامی سازوکارهای مربوط به این حوزه را در نظر گرفت و نسبت به آن عمل کرد.
 
بر اساس این گزارش لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ پس از رد آن در مجلس شورای اسلامی با حکم مقام معظم رهبری برای بررسی به صورت مستقیم به شورای نگهبان ارسال شده است از همین رو به نظر می‌رسد در این شرایط اساسا حتی امکان بررسی پیشنهادهای مصوب مرکز پژوهش های مجلس نیز وجود نداشته و این پیشنهادها مطرح نشده و حذف شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.